לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעת

שיעור הייצוג של האוכלוסיה הערבית בתקשורת העברית נמוך ביותר ועומד על כ-2%, כך עולה פעם אחר פעם ממדד הייצוג המתפרסם ב"העין השביעית". קטן בהרבה הוא שיעור המרואיינים הערביים שנוטלים חלק בתוכניות המשודרות בתקשורת בעברית בשל מקצועם ותחום התמחותם. ובכל זאת, ישנה קבוצת אוכלוסיה המופלית לרעה עוד יותר וסובלת מהדרה כפולה – נשים ערביות.

מדד הייצוג, מיזם מתמשך באתר "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן שוטף את מספר ושיעור המרואיינים הערביים בתקשורת העברית. במסגרת בדיקת העומק שנעשתה לחודשים מרץ ואפריל נכללה גם חלוקה מגדרית. התוצאות מלמדות על הדרה עמוקה וכפולה.

בחודשיים האחרונים (מרץ-אפריל 2016) רואיינו כ-27 אלף מרואיינים בחמשת כלי התקשורת המרכזיים בישראל (ערוצים 1, 2 ו-10, רשת ב' וגלי-צה"ל). מתוכם, 626 בלבד היו ערבים, כ-2.3% בלבד. מתוך אותם 626 רק 89 היו מומחים ערביים שבאו להתראיין על תחום התמחותם ורק 96 היו נשים ערביות, מומחיות ושאינן מומחיות.

מספר כלל המרואיינים, המרואיינים הערביים ומתוכם המרואיינות הערביות בחמשת כלי התקשורת המרכזיים בחודשים מרץ-אפריל 2016 (כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר)

מספר כלל המרואיינים, המרואיינים הערביים ומתוכם המרואיינות הערביות בחמשת כלי התקשורת המרכזיים בחודשים מרץ-אפריל 2016 (כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר)

כפי שניתן לראות מהטבלה שלעיל, הנשים הערביות סובלות מהדרה חריפה בתקשורת העברית. הן מהוות שבריר אחוז מכלל המרואיינים בחמשת ערוצי השידור השונים, ובין  12% ל-21% מכלל המרואיינים הערביים. לא מיותר לציין כי שיעור האוכלוסיה הערבית במדינה עומד על כ-20%, כמחצית מהם נשים.

ההבדלים בין ערוצי התקשורת קטנים, ובכל זאת ניתן להבחין כי שני כלי התקשורת של השידור הציבורי מובילים

ההבדלים בין ערוצי התקשורת קטנים, מבחינת האחוזים מתוך כלל המרואיינים מדובר בפערים זניחים, ובכל זאת ניתן להבחין כי שני כלי התקשורת של השידור הציבורי מובילים על שלושת האחרים, כשערוץ 2 וגלי צה"ל תופסים את המקומות האחרונים.

מבדיקת טבלת התוכניות השונות עולה כי תוכנית הרדיו "סדר יום", בהגשת קרן נויבך ובעריכת מירית הושמנד, תופסת את המקום הראשון ובפער ניכר. התוכנית שיבצה בחודשיים האחרונים 13 נשים ערביות כמרואיינות. אחריה בטבלה נמצאת התוכנית "מה בוער", בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי, ששיבצה שמונה נשים ערביות.

מספר המרואיינות הערביות ב-19 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות בישראל, מרץ-אפריל 2016

מספר המרואיינות הערביות ב-19 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות בישראל, מרץ-אפריל 2016

דומה שאין זה מקרה כי שתי התוכניות המובילות בטבלה זו נערכות על ידי נשים, וכי במקרה של המקום הראשון התוכנית גם מוגשת על ידי אשה. כמו כן, נראה כי בשידורי הרדיו קל יותר לשלב נשים ערביות, כשמעוניינים בכך, אולי בשל האפשרות להתראיין מבלי להגיע לאולפן או משום שהמדיום נחשב לפחות אטרקטיבי לעומת הטלוויזיה.

בחינת תחתית טבלת התוכניות מסבירה מדוע ערוץ 2 מוצא את עצמו בתחתית טבלת כלי התקשורת. למעט מהדורת החדשות המרכזית, כל יתר תוכניות החדשות והאקטואליה בערוץ 2 נמנעו בחודשיים החולפים מלראיין ולו ערביה אחת. "פגוש את העיתונות", "אולפן שישי", החדשות הלילה" ו"שש עם", כולם שיבצו בסך הכל אפס מרואיינות ערביות בחודשים מרץ-אפריל.

*  *  *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" ‒ בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה