עם פרוס 2016 פנינו למספר אנשים שאנחנו מחשיבים את דעתם ושאלנו אותם מה תהיינה המגמות החשובות בשדה העיתונות בשנה הנוכחית, בדגש על הממשק שבין תקשורת לטכנולוגיה ולחופש העיתונות. כל מרואיין נשאל שורה של שאלות זהות. אנו מציגים כאן גרסה ערוכה של התשובות.

רונן מזרחי הוא מעצב גרפי, מתמחה בעיצוב והגשת תוכן עיתונאי, שותף בחברת RGB Media, המעצבת ומפתחת פלטפורמות דיגיטליות לגופי תקשורת.

מגמה טכנולוגית • השינוי המשמעותי בעידן הנוכחי הוא באופן שאנחנו צורכים תכני טלוויזיה. האופן הקונבנציונלי שבו רוב האנשים בישראל צורכים את תכני הטלוויזיה, דרך חברות הכבלים והלוויין, משתנה משמעותית. מתפתחות יותר אלטרנטיבות, שהן גם יותר זולות, באמצעותן אנשים יכולים להתאים את התכנים לצרכיהם. ממשקים רהוטים ומעוצבים מחליפים צריכת תכנים פיראטית.

רונן מזרחי (צילום: יחסי ציבור)

רונן מזרחי (צילום: יחסי ציבור)

העיתונאי • ככל שיש שפע תכנים וככל שהאפשרויות לצרוך אותם הופכות מגוונות יותר, כך גדל גם הצורך בתוכן איכותי. תוכן משובח הוא השגריר הטוב ביותר של גוף התקשורת. המקום של העיתונאי הוא בייצור תוכן כזה, ובאריזתו והגשתו בצורה שמעצימה את הסיפור העיתונאי. דווקא בעידן של שפע מדיה, התפקיד של העורך, ושל מערכת בכלל, הרבה יותר משמעותי.

כלי התקשורת • כל אייטם עיתונאי יכול להופיע בכל מקום ברשת, ולא רק ב"בית" שלו. אנשים משתפים סיפורים שהם אוהבים. כך, כל סיפור טוב הופך לשגריר של הפלטפורמה ממנה הגיע. אם הפלטפורמה מעוצבת באופן מובחן, קוראים מזדמנים שמגיעים לאותה פלטפורמה, יזהו ויזכרו את הסביבה הייחודית שאליה הגיעו. עמוד הכתבה צריך לחשוף את המבקר לתכנים נוספים מבלי לפגוע בנוחות הקריאה. לכן אחת המגמות שאנחנו רואים אצל גופי תקשורת גדולים בעולם היא הקפדה על שימור זהות גרפית ייחודית בכל הממשקים. דוגמה בולטת מהשנה האחרונה ‒ העיצוב מחדש של מגזין Wired.

חופש העיתונות • כשאני ניגש היום לגיבוש זהות גרפית למותג עיתונאי, אני יודע שלחלק מההחלטות הגרפיות יש משמעויות פוליטיות ושיוך חברתי. חלק מגופי התקשורת מנסים לטשטש מאפיינים גרפיים, כמו שימוש בצבע, המזהים אותם עם זרם פוליטי כזה או אחר.

נשים בתקשורת • כשאני חושב על דמויות בולטות בעיתונות, הראשונות שעולות בראשי הן נשים. דווקא בשיח התקשורתי המתלהם, לנוכחות הנשית בתקשורת הישראלית יש לתחושתי השפעה ממתנת.

*  *  *

"מגמות 2016" הוא פרויקט משותף של "העין השביעית" ואתר "כותרת", מגזין מקוון חדש שמפעיל החוג לתקשורת באוניברסיטת תל-אביב. הפרויקט הופק על-ידי הסטודנטים חברי מערכת האתר: דורון ברויטמן, יונתן אוחיון, שני גלעדי, נועה פרי, נועה בן-נתנאל ועופר צ'יזיק, ונערך על-ידי איתי זיו ושוקי טאוסיג. גרסה של הפרויקט מתפרסמת במקביל באתר "כותרת"