אנשיו של הרב יאשיהו פינטו מערערים על ההחלטה למחוק את תביעת העתק שהגישו נגד אילנה דיין וחברת קשת. לפני כחודש החליט בית-משפט בניו-יורק לדחות את התביעה שהגישו מוסדות שובה-ישראל ובן-ציון סוקי, ממקורבי הרב, שדרשו להטיל על דיין וקשת פיצויים בסך 100 מיליון דולר בגין שידור תחקיר "עובדה" שעסק ברשת הקשרים והכספים של פינטו. חלקים מרשת הקשרים של הרב נחשפו במסגרת חקירת משטרה ומסכת משפטית מתוקשרת שבסופה נגזר עליו עונש מאסר בפועל.

בהחלטה על דחיית התביעה קיבלה השופטת, ג'ניפר שכטר, את עמדתן של דיין וקשת ולפיה הערכאה האמריקאית אינה הזירה המתאימה לבירור טענות בנוגע לתוכן התחקיר ששודר בתוכנית הטלוויזיה הישראלית. בפנייה שנמסרה שלשום (9.2.16) לבית-המשפט הודיעו התובעים כי הם מערערים על הפסיקה ומבקשים לקיים דיון חוזר בטענותיהם. לגרסתם, השופטת שגתה וביססה את החלטתה על הנחות שלא נתמכו בראיות.

ההחלטה לדחות את תביעת ההשתקה של אנשי הרב פינטו התבססה על נימוקים טכניים, שלפיהם מאחר שרובו של התחקיר לא בוצע על אדמת ארצות-הברית, והיות שהתחקיר לא שודר בארצות-הברית – אין מקום לדון בו בבית-משפט אמריקאי.

אף שהשופטת קיבלה את עמדת אנשי "עובדה", ניהול התביעה גבה מחיר: הנתבעות נאלצו לספוג את עלויות ניהול התביעה, שהצריכו מעורבות של עורכי-דין ישראלים ואמריקאים ותרגום של חומר רב מעברית לאנגלית. אף שהשופטת פסקה כי אנשיו של פינטו ישלמו חלק מהוצאות המשפט של דיין וקשת, הסכום שנפסק לצורך זה נמוך ועומד על 440 דולר בלבד – עלות אגרות בית-המשפט.

בשבוע הבא אמור פינטו להיכנס לכלא לריצוי תקופת המאסר שנגזרה עליו בגין מעשי השחיתות שביצע

חרף טענתם של אנשי הרב פינטו לפגמים בהכרעת בית-המשפט, עיון במסמכי התביעה שהגישו מעלה ספקות של ממש בנוגע לתוקף המידע שעליו התבססו הם בעצמם. כך למשל טענו התובעים כי תחקיר "עובדה" שודר בערוץ טלוויזיה אמריקאי, וזאת אף שלטענת דיין הוחלט מראש להימנע משידורו בארצות-הברית, בניגוד לפרקים אחרים של תוכנית התחקירים. "הם טענו גם שיש לי דירה בחוף המזרחי בארצות-הברית, שזה יכול היה להיות נחמד מאוד ‒ אבל הנדל"ן שלי כרגע בשורש", אמרה בהקשר זה דיין בראיון ל"קול העין", תוכנית הרדיו של "העין השביעית" וקול-הקמפוס, זמן לא רב לאחר מחיקת התביעה.

בשלב מסוים אף טענו התובעים כי פינטו נוקה מהחשדות שיוחסו לו בישראל, ומסרו לבית-המשפט כסימוכין דיווח שגוי שפורסם באתר חדשות שולי – ותוך התעלמות מהודאת הרב בביצוע שורה של עבירות שחיתות, ובכללן מתן שוחד לקצין המשטרה המנוח אפרים ברכה. בשבוע הבא אמור פינטו להיכנס לכלא לריצוי תקופת המאסר שנגזרה עליו בגין מעשיו.