שוב פורסם בתקשורת הישראלית סקר ליהודים בלבד, הפעם בעיתון הכלכלי "גלובס". בגיליון שחולק לפני יומיים למנויי "גלובס" דיווחה אלה לוי-וינרב על ממצאי סקר דעת קהל שעסק במודעות לפעילויותיה של רשות ההגבלים העסקיים. לפי הידיעה, הסקר נערך על ידי מכון מדגם באמצעות חברת iPanel וכלל 503 משיבים "המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הדוברת עברית בישראל".

ככל הנראה, מאחורי הניסוח המתמקד ביכולות הלשוניות של הנסקרים עומדת הדרה על בסיס דת/לאום.

בראיון שהעניקה לאחרונה ל"קול העין" הסבירה הסוקרת ד"ר מינה צמח כי פעמים רבות סקרים מתבצעים בקרב יהודים בלבד בין היתר משום שאין פאנל אינטרנטי זמין לסקירת מדגם מייצג של לא-יהודים בקרב אזרחי מדינת ישראל. ד"ר צמח אף ציינה את חברת iPanel באופן ספציפי כדוגמה לחברה שמציעה פאנל זמין של נסקרים יהודים בלבד לביצוע סקרי דעת קהל.

באותו הראיון התחייבה ד"ר צמח כי מעתה והלאה כל הסקרים שיכין מכון מדגם עבור כלי תקשורת, ויכללו שאלות בנושאים הנוגעים לכלל אוכלוסיית ישראל, ייערכו בקרב מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה, יהודים וערבים כאחד. ואכן, בתוכנית "פגוש את העיתונות" האחרונה שונה נוהל הכנת הסקרים, ובמקום סקרי האפרטהייד שהציגה התוכנית לאורך כל העונה נערך סקר בקרב מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה, באמצעות פאנל אינטרנטי לצד שיחות טלפון.

כאמור, גם הסקר על רשות ההגבלים נערך על-ידי מכון מדגם. בתשובה לפניית "העין השביעית" לא ידעה ד"ר צמח להשיב כיצד קרה שהמכון שוב ערך סקר בקרב יהודים בלבד בנושא הנוגע לכלל האוכלוסיה. ד"ר צמח הפנתה את "העין השביעית" לגורמים אחרים במכון מדגם, אשר לא השיבו לפנייה.

הכתבת לוי-וינרב אמרה שככל הידוע לה הסקר לא נערך לבקשת "גלובס" אלא לבקשת עורכי-הדין המצוטטים בידיעה. אם כך אכן הדבר, אפשר שבמכון מדגם לא ידעו כי ממצאיו יגיעו לתקשורת, ועל כן לא הקפידו על הכלל שזה עתה קבעו לעצמם.

כך או אחרת, הדיווח על הסקר הטעה את הקוראים. ב"גלובס" דיווחו על ממצאי סקר דעת הקהל כאילו הם מייצגים את עמדות הציבור כולו, ולא רק את היהודים בקרב הציבור. "רוב מוחץ מהציבור לא שמע או לא מכיר את פעילותה של רשות ההגבלים העסקיים", נכתב בכותרת הגג לידיעה בעיתון המודפס. בכותרת המשנה ובגוף הידיעה התייחס העיתון פעם אחר פעם ל"ציבור" או ל"ציבור הרחב", שיודע או לא יודע על פעילויות רשות ההגבלים, וזאת על אף שהסקר התעלם מכחמישית מאזרחי מדינת ישראל.

מ"גלובס" לא נמסרה תגובה לדברים.