ביום חמישי האחרון התפרסמה ב"הארץ" ידיעה שעל-פיה היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז יעזוב את תפקידו בלי להכריע אם להגיש כתב אישום נגד השר אביגדור ליברמן. התיק יעבור כעת ליורשו בתפקיד, יהודה וינשטיין, והמשמעות היא שיחלפו חודשים ארוכים עד שתתקבל החלטה בעניין העמדתו של שר החוץ לדין.

ערב הקמת ממשלת נתניהו, במרץ 2009, כשהסתמן שליברמן עומד לקבל לידיו את תיק החוץ ומפלגתו עומדת לזכות בתיק בטחון הפנים, מיהרו כמה פרשנים בכירים להתייצב ולהתריע נגד המהלך, תוך שהם מציינים כי ימיו של ליברמן (וכנראה גם של מפלגתו) בממשלה ספורים, עקב כתב האישום שיוגש נגדו תוך חודשים מעטים.

שר החוץ אביגדור ליברמן. 27.12.09 (צילום: מרים אלסטר)

שר החוץ אביגדור ליברמן. 27.12.09 (צילום: מרים אלסטר)

במהדורת "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2 ששודרה ב-20.3.09 קבע אמנון אברמוביץ' כי "נתניהו יודע שתוך שלושה עד שישה חודשים ליברמן לא יהיה שר, או במלים שלי: במקום תיק היחסים הבינלאומיים של ישראל, יהיה לו תיק של היחידה לחקירות בינלאומית של ישראל. ואז ההרכב [של הממשלה] ישתנה". יותר מעשרה חודשים מאוחר יותר אפשר עדיין להתווכח על איכות השנינה. התחזית עצמה, כפי שניתן לראות, התגלתה כמופרכת.

ב-28.3.09 מנה הפרשן הפוליטי שלום ירושלמי ב"מעריב" את הסיבות לכך שכבר באותה עת, ימים אחדים לפני הקמתה של ממשלת נתניהו, "כולם, או כמעט כולם, מחשבים את נפילתה, או לפחות את הזעזועים שיעברו עליה". בין הסיבות האלו הוא ציין את "החקירות נגד אביגדור ליברמן והחשדות החמורים, שיבשילו כנראה לכתב אישום בעוד כמה חודשים ויטלטלו את הממשלה" (במאמר מוסגר אפשר לציין כי גם יתר הסיבות שעל-פי ירושלמי אמורות היו להפיל או לטלטל את ממשלת נתניהו לא הותירו עליה בסופו של דבר את רישומן).

הנחרץ והפרטני מכולם היה, כהרגלו, אמיר אורן, ב"הארץ". ב-13.3.09 הוא כתב: "לוח השנה מלמד שזה [התפטרותו המאולצת של ליברמן מהממשלה] יקרה בקיץ הקרוב. בתוך שבועות מעטים יושלם תיק ליברמן ויוגש לפרקליטות. צפויה המלצה לכתב אישום בעבירות כלכליות חמורות [...] אישורם של פרקליט המדינה משה לדור והיועץ המשפטי לממשלה מני מזוז לא יאחר לבוא, לערך לקראת סוף אפריל. השימוע לליברמן ייערך כשלושה חודשים לאחר מכן. אם לא ישכנע את מזוז שאין סיכוי סביר להרשעתו, יועמד לדין וייאלץ להתפטר מהממשלה".

אורן לא עצר אפילו פה והציע גם תסריט אפשרי למה שיקרה אחרי ההתפטרות (ישראל-ביתנו תתפרק, ליברמן יבקש מקלט מדיני בבלארוס), אבל אנחנו יכולים בכל זאת להפסיק כאן ולקבוע שמשהו בחישוביו של אורן כנראה השתבש, והוא, יחד עם שאר הפרשנים, ייאלץ להמתין אולי עוד קיץ. אנחנו ניפגש.