סדרי העדיפויות הנוכחיים

במערכות "הארץ" ו"מעריב" החליטו אמש למצוא מקום בעמוד השער של עיתוניהם לכותרת על חשד לרצח אשה, השלישי מתחילת השבוע והחמישי מתחילת החודש.

ירדן סקופ מדווחת ב"הארץ" כי הפעם מדובר באשה בת 30 שגופתה נמצאה אתמול בבוקר בדירה באריאל כשעליה סימני אלימות. שלשום, מזכירה סקופ בהמשך הידיעה, נמצאה בתל-אביב גופת אשה בת 29 כשעליה סימני אלימות קשים. בן-זוגה, אריתריאי בן 33, הודה כי רצח אותה בעקבות ויכוח. עוד מזכירה הכתבת כי ביום ראשון השבוע נמצאה גופת אשה במטע מחוץ למושב חגור. באותו היום דקר תושב הכפר עין-נקובא את בת-זוגו בעקבות מריבה ופצע אותה בינוני. מוקדם יותר החודש נעצרו תושבים של בת-ים ופתח-תקווה לאחר שהתקשרו למשטרה והודיעו כי רצחו את בנות-זוגם.

מנכ"לית שדולת-הנשים ד"ר מיכל סלע מצוטטת בידיעה כאומרת: "מעשי הרצח נערמים על המצפון הלאומי שלנו, ודבר לא נעשה כדי לפתור את הבעיות העמוקות שמביאות לתופעה האיומה הזו". לדבריה, "קיים קשר ישיר בין האלימות כלפי נשים לסדר היום הציבורי הנקבע על-ידי קובעי המדיניות, גברים ברובם. כל עוד יתקיימו מינויים המשמרים את ההגמוניה הגברית, יישמרו סדרי העדיפויות הנוכחיים".

לא רק קובעי המדיניות הממשלתית הם גברים ברובם, גם קובעי המדיניות התקשורתית. אין כלי תקשורת מרכזי אחד בישראל שבראשו עומדת עורכת. כמה נשים צריכות להירצח בידי גברים במהלך שבוע אחד כדי שהידיעה תגיע לכותרת הראשית של עיתון כלשהו? נמתין ונראה.

אלימות לאומנית תופסת כותרות ראשיות גם כשאינה מסתיימת במוות, או אף פציעה קלה ("סלע במושב התינוק"). על אלימות של גברים כלפי נשים מדווח כאילו זהו אירוע מצער אך בלתי נמנע, כמו תאונת דרכים או אסון טבע. כך וכך אנשים נוסעים ברכבים ומדי פעם מתנגשים זה בזה ונהרגים. אפשר לעודד זהירות בנהיגה, אבל ברור שתאונות לעולם מתרחשות. כך וכך הרי געש פעילים בעולם, ואחת לזמן הם מתפרצים. באותה המידה, לכך וכך נשים יש בני-זוג אלימים, ועל כן מדי פעם אחת מהן נרצחת.

ב"הארץ" מתעקשים הבוקר לדווח בהבלטה יחסית על החשד לרצח, וכך גם ב"מעריב", שם מקדישים את כל עמ' 6 לאלימות נגד נשים (ידיעה על החשד לרצח ורשימה קצרה מאת מנהלת מרכז סיוע וליווי לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית). ב"ישראל היום" וב"ידיעות אחרונות" הסיקור מצומצם ומוצנע בהרבה, ומודגש בו כי אפשר שהאשה כלל לא נרצחה.

בשער "ישראל היום" אין כותרת על חשד לרצח של אשה, שלישי מתחילת השבוע. השער מוקדש לכותרות על רקטה שנורתה מעזה לאשדוד, דריכות בירושלים לקראת אירועי הסוכות, התבטאות של ראש הממשלה נתניהו בעניין סוריה ואיראן, מחסור בעופות ברשתות השיווק, ירידה צפויה במע"מ והפסד של קבוצת הכדורגל מכבי תל-אביב. בשער "ידיעות אחרונות" נדפסות כותרות המפנות לידיעות חדשותיות על מחסור בעוף ברשתות השיווק, גראד שנורה מעזה לכיוון אשדוד, מות מדריך טיולים ברומניה ונתונים מעודדים על יתרונות האבחון המוקדם למאבק בסרטן השד.

על החשד לרצח אשה באריאל מדווח ב"ישראל היום" בתחתית עמ' 15. כותרת המשנה לידיעה, מאת אפרת פורשר, מדגישה כי "במשטרה לא שוללים את האפשרות שהתאבדה". אולי משום כך לא מוזכרים בידיעה המקרים האחרונים של אלימות קטלנית כלפי נשים. ב"ידיעות אחרונות" מתפרסמת ידיעה קצרצרה בתחתית עמ' 10 תחת כותרת הגג "תעלומה באריאל". לפי הדיווח, מאת אלישע בן-קימון, "למרות שעל הגופה התגלו סימנים הנראים כסימני אלימות, לא ניתן בשלב זה לקבוע שמדובר ברצח". גם בידיעה זו לא מוזכרים מקרי האלימות כלפי נשים מהימים האחרונים.

התוכן נגמר

"העוף נגמר", נכתב בפתח הכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות" הבוקר. "המדפים ריקים", מכריזה סטמפה צמודה. בשל החגים גדל הביקוש, מסבירה כותרת המשנה, אולם שוחטים רבים עובדים פחות מאשר בימי חול, ועל כן נוצר מחסור.

לא רק עוף חסר, גם תוכן עיתונאי. בשל החגים גדל בשבועות האחרונים הביקוש לתוכן עיתונאי, וכעת, כשעיתונאים רבים עובדים פחות מאשר בימי חול, נוצר מחסור. העמודים בעיתונים אינם ריקים, אך ניכר המאמץ למלאם.

כפולת העמודים 8–9 במוסף "24 שעות" של "ידיעות אחרונות", 30.9.15

כפולת העמודים 8–9 במוסף "24 שעות" של "ידיעות אחרונות", 30.9.15

במוסף "24 שעות", למשל, מתפרסמת הבוקר כפולת עמודים המציגה תצלומי חפצים שהפכו לקמיעות עבור חיילים ("רצועת הנשק של אבא", "הספרון שחזר מ'צוק איתן'" וכדומה). כפולת העמודים, שאינה חתומה על-ידי איש, מורכבת מתצלומים גדולים ומעט טקסט. בהמשך המוסף מתפרסם ראיון שערך דניאל בטיני עם לך ולנסה. מקריאת הראיון עולה כי מדובר בשיחה שקיים ולנסה עם קבוצת עיתונאים שהשתתפו בסיור במימון משרד החוץ הפולני. יוסי מלמן, עיתונאי "מעריב", פירסם את גרסתו לראיון עם ולנסה כבר לפני שבועיים. כך גם דניאלה רגב באתר ynet. כעת גם קוראי "ידיעות אחרונות" נחשפים לתוכן השיחה.

כפולת העמודים האחרונה בקונטרס החדשות של "ידיעות אחרונות" מוקדשת ברובה לפרפראות החג – פסטיבל איכות הסביבה בקצרין, סוכת נשיא המדינה, יריד אמנות בתל-אביב, ביקורות סרטים והצגות מפסטיבלים בחיפה ועכו. בין כל אלה משובץ גם מאמר דעה מאת רנן הרטמן, מייסד ומנכ"ל הקריה האקדמית אונו.

תחת הכותרת "זה הזמן להתאחד" מבכה הרטמן את הגזענות והמגזריות במדינת ישראל. גרסה מעט ארוכה יותר של המאמר פורסמה באתר ynet כבר לפני שמונה ימים. המאמר נפתח במשפט "רגע לפני ששנת תשע"ו יוצאת לדרך", אף על פי שזו יצאה לדרך כבר לפני למעלה משבועיים.

אי-שביעות רצון

"המתיחות בהר-הבית בשיאה", נכתב בכותרת הראשית של "מעריב". קרני אלדד, אבי ליטל ואלון חכמון מדווחים על אווירה עוינת ליהודים אתמול בהר-הבית. "את פני היהודים שעלו להר-הבית קיבל ח"כ ג'מאל זחאלקה (הרשימה-המשותפת) בנאצות וצעק לעברם, 'זה לא המקום שלכם! צאו מכאן! לכו הביתה, פושעים'".

"זחאלקה – פירומן, רק מחפש להתסיס", נכתב בכותרת ידיעה המתפרסמת בכפולה הפותחת של "ישראל היום", ציטוט מפי ח"כ איציק שמולי (העבודה). כתבי העיתון מדווחים כי חבר-הכנסת הערבי "ניסה [...] ליצור פרובוקציות בשטח" (תזכורת: לפני כשבועיים, כשמהומות פרצו בהר-הבית ביום שבו ביקר במקום השר אורי אריאל, ב"ישראל היום" דווח על כך תחת הכותרת "אש על הר-הבית". עובדת ביקורו של אריאל בהר-הבית הוזכרה בעומק הידיעה, בשני משפטים. הראשון דיווח כי התפלל במקום, בשני נכתב: "השוטרים אמנם הביעו את אי-שביעות רצונם מכך, אך לא מנעו זאת ממנו").

"זעמו אתמול עומד בניגוד מסוים לדימוי העצמי של זחאלקה", כותב דן מרגלית בטור דעה נלווה. "הוא מתאר את עצמו כאתיאיסט, ואם כן, מדוע נוכחותם של יהודים סמוך למסגד כה מסעירה אותו? אין מנוס מן המסקנה כי זה לא אל-אקצא ולא האסלאם, אלא היותו אנטישמי שונא יהודים ועוין לישראל. הדחף הזה מצית את לשונו, שאינה יודעת רסן".

רוית הכט ב"הארץ" מצאה מנוס מן המסקנה הזו, או לפחות מההגדרה הזו. "גם בקרב הפלסטינים, חברה דתית או מאמינה בשיעורים גבוהים, הר-הבית אינו סוגיה דתית נטו", היא כותבת. "בעיני הפלסטינים, הר-הבית, מלבד היותו מקום בעל חשיבות דתית, הוא גם מיקרוקוסמוס של הכיבוש". לדבריה, הר-הבית הוא "תבנית דתית שאליה נוצקה לאומיות, המלווה כמו תמיד באחותה הכעורה והבלתי נמנעת – הלאומנות".

בסופרים ובמכולות

"העוף נגמר, הירקות ביוקר", נכתב בכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות". בכפולה הפותחת מדווחים כתבי העיתון מסניפי רשתות שיווק בנשר, באר-שבע וראשון-לציון. כותרת ענק לרוחב הכפולה מכריזה על "מדפים ריקים". התצלום המרכזי הוא של מדפי ירקות ריקים בסניף רמי לוי בנשר. הכותרת הראשית של המוסף "ממון" היא "חג בלי עוף", המתפרסמת על רקע מקררים ריקים שצולמו אתמול בסניף שופרסל-דיל בתל-אביב.

חיים שיין, פובליציסט "ישראל היום" (צילום מסך)

חיים שיין, פובליציסט "ישראל היום" (צילום מסך)

אתמול בבוקר התייחס פובליציסט "ישראל היום" לדברי יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג בדבר אחריות הממשלה למחסור במוצרי מזון בתקופת החג.

"הרושם שמתקבל מדברי הרצוג שהוא כלל אינו חי בישראל ולא מכיר את הוויית החיים בה", כתב שיין. "לדבריו, אזרחי ישראל מסתובבים בסופרים ובמכולות ולא מוצאים ירקות, פירות ומוצרי בשר. אפשר לחשוב שהישראלים הם קבוצת פליטים סורים, פקיסטנים או לובים, על גבולות הונגריה וקרואטיה, שאין להם מה לאכול והם פושטים יד בתקווה לקבל מנת מזון להשביע את רעבונם. הצעתי להרצוג, לנצל את ימי חול-המועד ולבקר בדחיפות באחד המרכולים הרבים הפזורים לאורכה ולרוחבה של ישראל ולהתרשם משפע המוצרים שיש על המדפים. הוא יראה אזרחים דוחפים בשארית כוחותיהם עגלות מלאות מכל טוב הארץ והעולם".

הבוקר מתפרסמת בתחתית עמ' 9 של "ישראל היום" ידיעה תחת הכותרת "בגלל החג: מחסור בעופות, בשר וביצים ברשתות המזון". הידיעה מלווה בתצלום מקררים ריקים בסניף של רשת רמי לוי.

לטובת בזק

"צעדי נתניהו כשר התקשורת ייטיבו עם בזק במאות מיליונים", נכתב בכותרת הראשית של "הארץ". אמיתי זיו מדווח בראש שער העיתון, ובהרחבה במוסף "דה-מרקר", כי מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר החליט לקדם את ביטול ההפרדה המבנית בבזק, החלטה שגרמה למניית החברה לעלות בשיעור של 4% (שווי של 840 מיליון שקל). המהלך, כך נטען, יסייע לקבוצת בזק לחסוך כ-600 מיליון שקל בשנה, בשל צמצום ואיחוד משרות.

בהמשך מציין זיו כי מאז מונה פילבר לתפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת, ב-7 ביוני, הוא אישר את מיזוג בזק ויס וביטל קנס של 11.3 מיליון שקל שקודמו בתפקיד החליט להטיל על בזק. "פורום מפעילות תקשורת" לנושא הרפורמה בפס הרחב, שהיה מתכנס מדי שבוע תחת המנכ"ל הקודם, לא התכנס ולו פעם אחת תחת פילבר, "והדבר פועל לטובת בזק". המנכ"ל הנוכחי אף צפוי להעניק ליס רישיון להקים ערוץ טלוויזיה.

"אולי אנו רואים צל הרים כהרים, אבל התמונה שמצטיירת ברורה מאוד: נכון לעכשיו, אף שכמה מהמהלכים שביצע בהחלט לגיטימיים, פילבר עושה מה שטוב לבזק", כותב זיו. "ומה עוד הוא עושה? קשה לומר. לא ניתן להצביע על אף מהלך משמעותי אחר שלו. הוא לא פירסם מדיניות חדשה או תוכנית עבודה חדשה".

בליים איט און דה בוגי

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון (צילום: פלאש 90)

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון (צילום: פלאש 90)

"יורטה רקטה לכיוון אשדוד", נכתב בכותרת הראשית של "ישראל היום". בכותרת המשנה מוזכר כי זו הפעם הראשונה, מאז סיום מבצע "צוק איתן", שמתבצע ירי לכיוון העיר. הדיווח על שיגור הרקטה ויירוטה מתפרסם בראש הכפולה הפותחת.

בכותרת המשנה לידיעה מצוין כך: "מוקדם יותר אמר שר הביטחון כי חמאס מורתע". בגוף הידיעה, מאת שלומי דיאז, דניאל סיריוטי, אפרת פורשר וגדי גולן, נכתב כי "למרבה האירוניה, השיגור בוצע ביום שבו אמר שר הביטחון משה יעלון: 'עברנו שנה מאז מבצע 'צוק איתן', וברצועת עזה חמאס מורתע, מתמודד עם אתגרים פנימיים, גם מול גורמי דאע"ש כאלה ואחרים, שלעתים יורים מהרצועה כדי להתריס כנגדו'".

הדיווח בגוף הידיעה, ועוד יותר מכך ההערה בכותרת המשנה, חריגים ב"ישראל היום", שעד היום העניק למשה יעלון תמיכה עקבית וסיקור מחניף. אם המצב הבטחוני בחזית מול עזה ימשיך להידרדר, יהיה מעניין לראות אם הפמפלט של לשכת ראש הממשלה, המחולק חינם מדי יום במאות אלפי עותקים, יעביר את האחריות למצב באופן קבוע מנתניהו ליעלון.

בשולי החברה

עמירה הס מדווחת בשער "הארץ" כי לפי דו"חות הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית, מצבם הכלכלי של הפלסטינים בעזה ובגדה מידרדר זו השנה השלישית ברציפות.

במדור חדשות החוץ של "הארץ" מדווח כי בדרום-סודאן מקבלים חיילים את שכרם בדמות אונס נשים וילדות. עוד באותו המדור, ידיעה שלפיה לפחות 131 איש נהרגו כשמטוס קרב סעודי תקף בטעות חתונה בכפר בדרום-מערב תימן (במדור חדשות החוץ של "ידיעות אחרונות" מדווח על ילד בן 11 שהפליל את אביו המאפיונר, התאבדות זוגתו לשעבר של הקומיקאי ג'ים קארי וקמפיין פרסומי של H&M הפונה ללקוחות מוסלמים).

עושים לביתם

גם הבוקר מוקדש חלק נכבד ממדור הרכילות העסקית של "מעריב" (למעשה מדובר במחצית המדור) לטקסט המתפרסם "במסגרת תוכנית הוותיקים החדשים של בנק הפועלים ושל 'מעריב-השבוע'".

ענייני תקשורת

נתי טוקר מדווח ב"דה-מרקר" כי היום יסיימו 205 עובדי רשות השידור את עבודתם, וזאת במסגרת הליך פרישה מרצון. "עלות ההפרשה של 205 העובדים תגיע לכ-140 מיליון שקל", מדווח טוקר. "במשרד האוצר טרם העבירו את הסכום הדרוש, ודורשים כי הכנ"ר יעביר את הסכום לחשבון בנק ייעודי רק למטרות הפרישה, ושלא ישתמש בכסף לצורכי תפעול הרשות. [...] בשלב זה עדיין לא ברור כיצד ישפיע הליך הפרישה מרצון המסיבי על השידורים. במשרד הכנ"ר אומרים כי ייתכן וגם היקף השידורים, בעיקר בקול-ישראל – שם פרשו עשרות עובדים ומפיקים – יצומצם".

לי-אור אברבך חתום על כתבת הספד למוטי קירשנבאום ב"גלובס", שראה אמש אור לראשונה מאז מות העיתונאי. בין היתר משוחח אברבך עם אליהוא כ"ץ, ממקימי הטלוויזיה הישראלית, ושואל אותו על הכוונה להקים תאגיד שידור ישראלי חדש. "יש טעות גדולה בחורבן הקיים", משיב כ"ץ. "המסר הוא של התערבות הממשלה. המשתמע מזה שזה ממשלתי, וזה ההפך ממה שרשות שידור צריכה להיות".

ימים אחדים לאחר "הארץ" ויום לאחר "ידיעות אחרונות", גם "מעריב" מודיע לקוראיו כי מחירי העיתון יישארו על כנם חרף הורדת המע"מ באחוז.