ראש הממשלה בנימין נתניהו פירסם אמש בעמוד הפייסבוק שלו תמונה מז'אנר חביב שהולך ותופס תאוצה באינטרנט – פוליטיקאים בכירים מתכלבים בטיסות. בתמונה נראה נתניהו מצטופף על המושב כשרגליו שעונות על מזוודה ונתמכות באחת מדפנות המטוס.

הטיפול של הרשתות החברתיות בהרגלי הטיסה של נתניהו לא החל אתמול. ב-2013 פורסם בערוץ 10 כי בני הזוג נתניהו הורו להתקין מיטה זוגית במטוסים גם בטיסות קצרות לאירופה. זמן קצר לאחר פרסום הסיפור העלה הצלם דוד רובינגר תמונה של ראש הממשלה המנוח מנחם בגין ישן על שני מושבים בטיסת 12 שעות לארצות-הברית. התמונה קיבלה למעלה מ-3,000 שיתופים והיתה לוויראלית. מאז הספקנו לצפות בנשיא ריבלין טס לגרמניה כאחד האדם בחברת לואו-קוסט ישראלית, ורק לפני כמה שבועות ראש ממשלת בריטניה, דוד קמרון, נתפס דחוס במטוס איזיג'ט בעודו אוכל פרינגלס מפחית קטנה.

תמונתו של נתניהו ללא ספק מתכתבת עם הטרנד ומנסה למצב את ראש הממשלה כאחד האדם, ישראל ישראלי, שלובש את מכנסיו רגל אחר רגל כמו כולנו וטס בדיוק כמוני וכמוך. מדובר בניסיון המתמשך שלו, מאז זכייתו בבחירות האחרונות, לדבר עם העם ישירות מעל לראשה של התקשורת. אלא שהביצוע כאן מעט חובבני.

ראשית, בשעה שהתמונות האחרות צולמו בחטף על-ידי נוסעים, כמה מהן במצלמות רעועות וללא ידיעתו של המצולם, תמונתו של נתניהו פורסמה על-ידיו בדף הפייסבוק שלו עצמו, וסביר להניח שצולמה בידיעתו ולכל הפחות הופצה באישורו.

שנית, המסר – תראו את נתניהו כאחד האדם – לא מצליח לעבור. המיקום נראה כמו מחלקה ראשונה (גם אם אולי בפועל מדובר במחלקת תיירים), הכסאות נראים יוקרתיים, פתקי ה"שמור" עדיין מותקנים, המיקום הוא בשורה הראשונה, ולא ברור מדוע נתניהו מעדיף להניח את רגליו על מזוודה ולא פותח את המושב בשביל להתקין לו הדום נוח. בקיצור, קל להריח זיוף ברשתות החברתיות, והתמונה הזאת מריחה מזיוף.

התצלום הזה הוא דוגמה לניסיון של מנהלי עמוד הפייסבוק של ראש הממשלה ללכוד רגעים "אמיתיים"; נתניהו מאמץ כלבה חדשה, או צופה במשחק כדורגל. תמונות כאלה אמורות לנצל את יצר המציצנות שלנו ביחס לידוענים, ופוליטיקאים בתוכם, כדי לעצב באופן חיובי את התפיסה שלנו את נתניהו. אבל הן מעניינות במיוחד כיוון שניכר שהן לא באמת טבעיות. לו הייתי היועץ של נתניהו לענייני ניו-מדיה הייתי אומר לו שפייסבוק הוא מדיום של כנות. ושהוא יוצא מתאמץ.