קווי-הנייעס אינם מוכרים לקהל הרחב, אבל בחברה החרדית אין מי שלא מכיר את כלי התקשורת הזה. בתחילת החודש דחה בג"ץ את הערעורים על תקנות של משרד התקשורת שפסלו את המודל הכלכלי שלפיו פעלו הקווים. איתמר ב"ז ואביעד טובי שוחחו על כך במסגרת תוכנית הרדיו "קול העין" עם אבי גרינצייג, כתב ועורך באתר האינטרנט "בחדרי חרדים".

"מרכזייה טלפונית שכל מי שמחייג אליה יכול להאזין למבזקי חדשות באופן רציף, ולפעמים, בעיקר בחצות לילה, למהדורה מיוחדת הכוללת ראיונות", מתאר גרינצייג את קווי-הנייעס. "מדובר בכלי תקשורת שהתפתח מתוך צורך אמיתי של רבים בציבור החרדי שזקוקים לכלי תקשורת חלופיים וזמינים. זה רדיו טלפוני ששימש עשרות אלפי מאזינים מהמגזר החרדי, אני ראיתי את המספרים, זה פשוט מדהים כמה אנשים האזינו ורצו לדעת ולהיחשף. החשיבות של הקווים האלה ככלי תקשורת היא דבר שחייבים למצוא לו פתרון". גרינצייג מציין גם כי קווי-הנייעס לא היו מושפעים מפרסומות וממפרסמים או תלויים בהם.

משרד התקשורת, מסביר גרינצייג, ביטל את המודל הכלכלי שעמד בבסיס הקווים, שאיפשרו למאזינים להאזין בחינם, בעוד שחברות הסלולר ספגו את העלות. "עד המהפכה הסלולרית שכולנו מכירים, המאזינים הם ששילמו. ברגע שלמאזינים יש חבילות חינם והתשלום מגיע מכיסן של החברות, שמה התחילה הבעיה".

הוא מאשר כי "יש טיעון, וכנראה שהוא מבוסס למדי, שמי שעמד מאחורי המהלך שאמור להוביל לסגירת הקווים הם עסקנים חרדים שלא מצא חן בעיניהם שלא הצליחו לשלוט בתכנים שם. גם לאורך הפעילות של הקווים האלה ניהלו נגדם מאבק". גרינצייג מתאר כיצד ועדות רבנים ניסו להגדיר את הקווים כחסומים במכשירי טלפון "כשרים", הפועלים במסגרת של סינון שיחות.

הקווים הציעו עיתונות משוחררת יותר מזו של העיתונות החרדית הקלאסית, מסביר גרינצייג, גם אם לא עמדו דווקא בכללי האתיקה או ביצעו עבודת תחקיר. "פירסמו שם על מעשי עוקץ או דברים מפוקפקים שלא היו מדווחים בעיתונות", הוא אומר, ובאולפן מזכירים את הראיון שנערך באחד מקווי-הנייעס עם הרוצח ישי שליסל לפני שיצא לדקור את הצועדים במצעד הגאווה בירושלים.

"מתגבש כי חלק מהקווים ימשיכו לפעול במתכונת מצומצמת", אומר גרינצייג. "הם יישארו עם הכנסה מסוימת, בערך שביעית מהסכום שקיבלו קודם לכן. יש קווים שיעברו לשירותי 1-900, שם יוכלו לגבות כסף ישירות מהמאזינים, אבל כמובן שאנשים יחשבו פעמיים לפני שיתקשרו. במקום לחייג כל ערב, יחייגו פעם בשבוע. ויש את האופציה השנייה, להישאר במודל הרגיל ולקבל רק חצי אגורה לדקה במקום שלוש וחצי אגורות".

את החלל שייפער בדיאטת התקשורת של הציבור החרדי ימלא האינטרנט, מעריך גרינצייג. "אנשים זקוקים למידע, והם יגיעו אליו בסוף. אולי גם חשיפה לרדיו תגבר". בכל מקרה, הוא מדגיש, "יש קווים ששום כלי תקשורת חרדי לא יעבור. גם לא באתרי אינטרנט חרדיים. יש נושאים שלא יסקרו או צורות התבטאות שלא יהיו קיימות. לכן לא תמצא מצב שחרדי יתחיל לקרוא 'ידיעות אחרונות' בגלל שאין לו קו נייעס".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. את התוכנית מפיקה רתם שרעבי, סטודנטית בבית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל.

התוכנית משודרת בקול-הקמפוס 106FM מדי שבוע בימי שלישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית".