העיתונאית ענת קם הגישה לפני כעשרה ימים תביעה נגד הנהלת בתי-המשפט בדרישה לפיצוי בגין אי-ביטול צו עיכוב יציאה מן הארץ.

על-פי כתב התביעה, שהוגש לבית-המשפט לתביעות קטנות בתל-אביב–יפו, לפני כחודש הגיעה קם לנמל התעופה בן-גוריון בשעת בוקר מוקדמת לקראת טיסה לחופשה בפראג, אולם נמנע ממנה לעלות על הטיסה בגין צו עיכוב יציאה מן הארץ. בשיחה טלפונית שקיים עורך-דינה אילן בומבך עם עו"ד הדס פורר-גפני מפרקליטות מחוז תל-אביב, התובעת בתיק שבו הורשעה קם, הובהר לו כי הפרקליטה תוכל לטפל בנושא רק בשעה מאוחרת יותר באותו היום, עם הגיעה למשרדה. קם נאלצה לוותר על הטיסה ולמצוא טיסה חלופית, בעלות של כ-2,000 שקל.

קם טוענת כי בדיקה שנערכה בהמשך היום העלתה שצו עיכוב היציאה מן הארץ הוצא נגדה לפני כחמש שנים וחצי, במסגרת דיון מעצר בתיק הפלילי שנוהל נגדה בגין העתקת מאות ואלפי מסמכים, כמה מהם מסווגים ביותר, והעברתם לעיתונאי אורי בלאו. "הואיל ומאז הסתיים ההליך הפלילי נגדי, התקבלה הכרעה בערעור בעליון, ריציתי את עונשי ואף תקופת הפיקוח כאסירה ברישיון הסתיימה (ב-22 במאי השנה), ברור כי הצורך בהמשך מניעת יציאתי מן הארץ התייתר", כותבת קם בתביעתה. "כפי שאף אחד לא יחפשני בביתי לראות שאני עדיין עומדת בתנאי המעצר וכפי ששטר הערבות הושב זה מכבר, כך אין סיבה שסעיפים אחרים מהחלטה זו, ובהם עיכוב היציאה מן הארץ, יישארו תקפים".

קם דורשת מהמדינה פיצוי בסך 2,070 שקל בגין ההוצאות שנגרמו לה עקב הצורך במציאת הטיסה החלופית, וכן 20 אלף שקל בגין עוגמת הנפש שנגרמה לה.

"ההמתנה הממושכת להחזרת מזוודתי מהטיסה אליה לא הורשיתי לעלות והיחס העוין של המאבטחים אלי בנמל התעופה היו משפילים ומעליבים", היא כותבת בכתב התביעה. "אין זה סוד ששמי הוא שם מוכר במדינת ישראל ורבים עדיין מזהים את פני ברחוב. האיסור לעלות על הטיסה וההרחקה מביקורת הדרכונים לעיני עשרות אנשים הוסיפו להשפלה זו. אני עמלה מדי יום לשקם את חיי ואת שמי אחרי שנים לא פשוטות, ואירוע כפי שחוויתי בנמל התעופה מחזיר אותי עשרות צעדים לאחור, בשיקום האישי שלי ובהשתלבותי המחודשת בחברה כאדם נורמטיבי".

46177-07-15