הקלישאה "חיים ומוות ביד הלשון" הפכה למציאות מרה עבור לא מעט אנשים בתקופה האחרונה. השיח הבוטה, האלים, המכפיש, חסר המעצורים וחסר האחריות, כבר מזמן חרג אל מעבר לגבולות הרשתות החברתיות והמדיות הדיגיטליות.

השיח האלים מקבל משנה תוקף כאשר הוא מטובל בחוסר תום לב, שלא לומר ברשעות. אל השפל הזה נחשפנו לאחרונה, בין היתר בפוסטים שפרסמה תושבת נהריה בשם מיקי גולדווסר ובמאמר שהיא פרסמה כאן ב"העין השביעית".

הגב' גולדווסר בחרה לשתף את העולם בזעזוע העמוק שהיא חשה כאשר גילתה לתדהמתה שעיריית נהריה בחרה לשכור את שירותיה של חברת הייעוץ פאר לוין תקשורת, שהחתום מטה הוא אחד מבעליה, כדי לטפל במשבר תקשורתי.

וכך כותבת בין היתר הגב' גולדווסר:

האם אין קווים אדומים גם לחברות המתפרנסות מייעוץ תקשורתי? הרי ברור לכולנו שהחברה תייעץ לסבג איך להתמודד עם האשמות במעשים שלפחות לגבי כמה מהם נטען שהם גובלים בפלילים לכאורה. הרי במעשי הייעוץ שלהם הם עוזרים למר סבג לטוח את עיניהם של כ-60 אלף תושבים, ולהחזירם אל שגרת חיים של פחד, חוסר תעסוקה ומערכת חינוך מידרדרת. האם עובדי החברה התל-אביבית היו מוכנים לחיות בעיר כזו ולגדל בה את ילדיהם?

"האומנם, בימים אלה ממש, בעיצומו של מהלך ציבורי מתמשך למלחמה בשחיתות שלטונית, תהיו מוכנים לקבור את המסע שבעמל כה רב הצלחנו להניע? האם הייתם מעיזים להתנהל כך גם במחוזותיכם? אם חסר לכם כסף, אערוך מגבית בנהריה להשלים לכם את משכורותיכם ובלבד שתיסוגו מעבודה בזויה שכזו".

לשיטתה כל ראש עיר, עובד ציבור, נבחר ציבור, איש עסקים או פוליטקאי הנעזר בשירותיהם של יועצי תקשורת ומשרדי יחסי ציבור הוא אויב העם ואנשי המקצוע שמייצגים אותו הם תאבי בצע חסרי מצפון. ברוב טובה היא אף מוכנה לערוך מגבית ולעזור לפרנסת אנשי המקצוע – רק שיצאו לה מהעיר ויאפשרו לה להמשיך ולהכפיש את ראש העיר ללא מפריע.

אין ראייה טובה יותר לנחיצות שלנו – אנשי המקצוע - לנוכח אנשים כמו מיקי גולדווסר, שכנראה לא בכדי לא טרחה לציין שהיא היתה שנים חברת אופוזיציה לוחמת במועצת עיריית נהריה ואויבת מושבעת של ראש העיר.

היא לא באה בידיים נקיות – וחבל!

דברי ההסתה והבלע כל כך מסוכנים ומקוממים לאור העובדה שראש עיריית נהריה המכהן בתפקידו כ-27 שנים, מעולם לא נחשד בדבר, מעולם לא נחקר, מעולם לא הועמד לדין ובוודאי מעולם לא הורשע.

האם חזקת החפות המוכרת כל כך בעולם המשפט אינה תקפה כאשר מדובר בעולם התקשורת והרשתות החברתיות. האם בזירת התקשורת דמו של אדם מותר?

מושכלת יסוד היא שלמילים יש כוח ולתדמית תקשורתית, המעניקה יכולת לקנות אהדה או בהיפוך מייצרת שנאה בדעת הקהל, יש חשיבות רבה. וכאן בדיוק מתחיל תפקידם של יועצי תקשורת ואנשי יחסי ציבור.

בעידן הרשתות החברתיות ואוטוסטרדת המידע, בימים שבהם כל ממזר (עם סמארטפון) הוא מלך או "סלב", התנהלות נכונה בשדה התקשורתי הינה כלי עבודה חיוני, מוצר צריכה בסיסי, עבור כל גורם פרטי או ציבורי – חברה, עמותה, איש ציבור, פוליטקאי, טייקון ואיש עסקים.

וכפי שניהול כל משא ומתן או עיסקה (בכל תחום) הינה עניין מקצועי ומקצועני – כך גם הפעולה עם אמצעי התקשורת ומולם. להעברת מסרים, לייצוג מידע, למלחמה על הזכות להשמיע ולהישמע.

קווים אדומים? בצע כסף? טיוח? מישהו התבלבל ובגדול.

עורך דין, יועץ תקשורת או איש יחסי ציבור העושים מלאכתם נאמנה אינם יועצי השטן או פרקליטיו. דלתנו פתוחה לכל איש עסקים, אישיות ציבורית, פוליטיקאי או כל גוף, חברה או עמותה שנקלעים למשבר תקשורתי וראויים להגנה מן הצדק. וכן הגב' גולדווסר – גם לראש עיריית נהריה מותר.

כפי שראוי לנהוג בשקיפות בתחומי המגזר הציבורי והפוליטי, כך ראוי לאפשר לנבחרי הציבור ומנהיגיו להציג את עמדותיהם, ולהגן על פועלם אל מול אותם אלה שמנסים לפגוע ולהכפיש בין מתוך מניע אישי, מניע פוליטי או כל אינטרס אחר. יש מקום לאלה ולאלה – והציבור ישפוט, לא רק ה"אופוזיציה".

בפוסטים שהגב' גולדווסר מפרסמת ואפילו במאמרה ב"העין השביעית" הכותבת כנראה חקרה, העמידה לדין, הרשיעה ואף שלחה למאסר. היא השופט והתליין גם יחד. זו  עמדה בלתי הגונה ובלתי הוגנת.

קבלי עצה (בחינם): בפעם הבאה קחי לך יועץ תקשורת בטרם את נותנת דרור לדברי הבל חסרי אחריות. זכרי: הפוסל במומו פוסל!

איתן לוין הוא בעלים ומנכ"ל חברת ייעוץ התקשורת ויחסי-הציבור פאר-לוין תקשורת

  • הערת המערכת: בניגוד לכתוב במאמר, גולדווסר לא היתה חברת מועצה מטעם האופוזיציה, אלא חברה בסיעתו של סבג; סבג כן נחשד בכמה פרשות ואף הורשע; סבג הוא ראש העירייה 24 שנה ולא 27.