"הסתה במסגדים" היתה כותרת הקמפיין שהחל לרוץ בחדשות ערוץ 10 בתחילת השבוע, בפרומואים ובקטעים ששודרו במהדורות בהגשתו של הכתב לענייני ערבים צביקה יחזקאלי.

הקדימונים, כמו גם הטיזרים ששולבו במהדורה, היו מפחידים. הם לוו במוזיקה דרמטית, בתצלומים של דגלי דאע"ש ובקטעי דרשות בסאונד מהדהד, שדיברו על ג'יהאד, מוג'הידין, אל-אקצא וכיוצא באלה מונחים מאוצר המלים שנועד להכניס כל יהודי למקלט. הרושם שעורר הקמפיין המקדים היה כי דאע"ש עומד על הגדרות ויחזקאלי הוא נביא האמת שמביא את העובדות לפתחנו.

בעקבות סדרת הפיגועים שביצע דאע"ש ברחבי העולם עם פתיחת חודש הרמדאן, כך עלה מהקמפיין, החליטו ב"חדשות 10" לצאת ולראות מה קורה ממש אצלנו, ועד כמה האידיאולוגיה של דאע"ש מחלחלת גם לציבור הערבי בישראל ובשטחים. "מיפינו את כל המסגדים בארץ והקשבנו", סיפר יחזקאלי לצופים במהדורת יום שני, לקראת שידור הפרויקט המיוחד, שיועד לרביעי. ביום שלישי סיפק עוד "ממתק" מתוך הכתבה, שהסבטקסט שלו היה כי כל מה שחשבתם על האסלאם נכון: הוא חשוך, מפחיד, מאיים, שונא ומסית.

ואז הגיעה הכתבה עצמה. לא בכדי היא כונתה "פרויקט מיוחד". 20 דקות במהדורת חדשות נחשבות נצח במושגים טלוויזיוניים. לכבוד הפרויקט לבש יחזקאלי שחורים (מחווה לדאע"ש?), חבש קסקט שחור ויצא להצטלם על רקע מסגדים ברחבי הארץ. ניסיתי לברור את המוץ מן התבן. את העובדות מתוך בליל הדרשות, המוזיקה, התצלומים המאיימים וקטעי הקישור המפחידים של יחזקאלי עצמו. הנה כמה מסקנות.

המשפט "מיפינו את כל המסגדים בארץ" היה, איך לומר, לא מדויק באופן קיצוני. הפרויקט המיוחד של "חדשות 10" סקר 15 מתוך לפחות מאות רבות של מסגדים שפזורים בישראל, בגדה המערבית ובעזה. זה רחוק מלהיות "כל המסגדים". נוסף לכך כרך יחזקאלי יחדיו מסגדים בתוך ישראל ומסגדים בגדה המערבית ובעזה.

בשורה התחתונה, הרוב המכריע של הדרשות במסגדים היו "משעממות", כפי שתיאר זאת יחזקאלי עצמו, ועסקו בכלל בענייני דת ורוחניות. "זה לא מייצג את כל המסגדים", אמר בסיום הכתבה. דרשנים רבים כלל לא עסקו בעניינים אקטואליים, לא הזכירו את דאע"ש, לא קראו לאלימות ולא הסיתו. הרוב המכריע של הדרשנים שנבדק בפרויקט המיוחד של "חדשות 10" – לא הסית.

נשים מוסלמיות בתפילת רמדאן בהר הבית, השבוע (צילום: מואת אל-חטיב)

נשים מוסלמיות בתפילת רמדאן בהר הבית, השבוע (צילום: מואת אל-חטיב)

יתרה מכך, במסגד המרכזי בעזה הדרשן דווקא קרא לשלום ושלווה, והדרשה שלו היתה מופת של אסלאם הומני. כן, הוא קיבל הוראות מהשלטון, וראה זה פלא, הוא אף נשמע להן. גם הרשות הפלסטינית הורתה לדרשנים לא להסית נגד ישראל במהלך חודש הרמדאן. עם או בלי קשר, הרוב המכריע של הדרשנים אכן לא הסית נגד ישראל.

באום-אלפחם נמצא דרשן אחד במסגד אחד, מבין מסגדים רבים בעיר, שאמר דברים קשים נגד ראש הממשלה נתניהו. בתגובת העירייה בסיום הכתבה נאמר שהאיש אינו מייצג את העירייה, אינו מייצג את תושבי אום-אלפחם ובוודאי שאינו מייצג את האסלאם או את המוסלמים, "כפי שיוסי מנתניה אינו מייצג את תושבי נתניה", כנאמר בתגובה.

דרשן אחר, במסגד על הר-הבית, קידם את האידיאולוגיה של דאע"ש. צולם גם דגל אחד של המדינה-האסלאמית, והיו קריאות שדיברו על מתנחלים קיצונים שמנסים להשתלט על קודשי האסלאם. משטרת ירושלים, נמסר ל"חדשות 10", אינה מהססת לעצור ולהגיש כתבי אישום במקרים כאלה, ואנשים מטעמה מאזינים לדרשות.

הפרויקט המיוחד מצא גם מסגד בבית-אומר, סמוך לחברון, שבו נשמעה דרשה צורמת עבור אוזניים ישראליות, שכללה קריאה לסיום הכיבוש ולסילוק היהודים. לא צריך תחקיר עיתונאי מעבר לקווי האויב כדי לדעת שהפלסטינים בגדה המערבית חושבים שישראל כובשת את השטחים, אפילו את מזרח ירושלים, ומעוניינים בסיום הכיבוש הזה.

הכתבה הארוכה לוותה לא רק במוזיקה דרמטית, בתצלומים של יחזקאלי בבגדים שחורים כשהוא מאזין בדאגה לנאומי דרשנים בערבית, באינסרטים של אלפי מוסלמים מזוקנים בתפילה ‒ אלא גם בכותרת שרצה על המסך לאורך כל השידור, שקראה "הסתה במסגדים".

אבל ב"חדשות 10" מצאו דווקא שברוב המכריע של המסגדים שבדקו, שהיו מיעוט מצומצם בפני עצמם, לא היתה הסתה כלל וכלל, וכי הדרשנים נענו לבקשת השלטון וקראו לשלום ולשלווה. הרושם המתקבל הוא, לפיכך, שמישהו ב"חדשות 10" ירה חץ ואז רץ לסמן סביבו את המטרה.

Read this article in English