ידיעה על דיון שנערך בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ועסק באפשרות שחברת כימיקלים-לישראל (כיל) תכרה פוספטים בשדה-בריר, הוסרה מאתר "כלכליסט".

הידיעה, מאת הדס גליקו, פורסמה תחת הכותרת "ועדת העבודה דחתה את בקשת כיל לביצוע פיילוט כרייה בשדה-בריר". בפסקה הראשונה בידיעה נכתב: "יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אלי אלאלוף החליט לדחות את בקשת כיל לקיים פיילוט לכרייה באזור שדה-בריר. הרקע לדחייה הוא נתונים חלקיים מצד כיל בנוגע לעלויות הכרייה באתרים אפשריים נוספים באזור הנגב. עוד דרשה הוועדה מכיל לספק לה נתונים על תחלואת עובדיה לאורך השנים המועסקים במכרות הפוספט".

מי שיגלוש לדף שהציג אותה באתר "כלכליסט" יגלה כי נמחקה.

"כלכליסט", 23.6.2015

"כלכליסט", 23.6.2015

לדברי גבי קסלר, עורך אתר "כלכליסט", הידיעה "הוסרה לאחר שהתברר כי נפלו בה אי-דיוקים". בתגובה לפניית "העין השביעית" מסר קסלר כי הוועדה "כלל לא התבקשה לאשר (או לדחות) את פיילוט הכרייה בשדה-בריר. הדיון בוועדה הסתיים בבקשה של חברי הוועדה לקבל נתונים נוספים ממשרדי הממשלה הנוגעים לדבר, וממילא לא עמדה להצבעה שאלת אישור הפרויקט. משכך העדפנו להסיר את הידיעה מן האתר".

עם זאת, צפייה בדיון הוועדה, הזמין לכל באתר האינטרנט שלה, מלמד כי לכותרת הידיעה ולמידע שנמסר בה היה על מה לסמוך. בוועדה התקיים דיון סוער למדי, שבו הבהיר סגן שר הבריאות יעקב ליצמן כי עמדת המשרד היא התנגדות חד-משמעית לכרייה באזור, מחשש לפגיעה בבריאות התושבים. נציגי כיל טענו כי אין כל סיכון בכרייה, ובוודאי שאין סיכון בפיילוט מוגבל ומפוקח שיניב מידע על השלכות הכרייה באזור. חברי-הכנסת מהאופוזיציה ביקשו מנציגי כיל נתונים על תחלואת עובדים וחלופות לכרייה בשדה-בריר, אך נענו בתשובות כלליות או בהתחמקויות.

בסיום הדיון קיבל היו"ר אלאלוף את רשות הדיבור ואמר: "כפי שראיתם, הדיון הוא לא קל והדילמות הן ענקיות, אבל מול העמדה הברורה של סגן השר ומשרד הבריאות, אנחנו לא יכולים אלא בשלב זה לדחות את הבקשה להתחיל לכרות את המכרה בשדה-בריר ומבקשים להשלים את הנתונים".

לפני שנעל את הישיבה ביקש היו"ר מנציגי כיל לספק נתונים רבים ככל האפשר על תחלואת העובדים והחלופות שנבחנו לכרייה, והבטיח כי לאחר שהוועדה תקבל את הנתונים, היא תקיים דיון נוסף ותגבש את עמדתה בסוגיה.

רון מוסקוביץ', היועץ הפרלמנטרי של ח"כ אלאלוף לענייני הוועדה, מסר כי הדיון לא נועד להביא להחלטה מחייבת, אלא התקיים לבקשת ח"כ דב חנין, לרגל יום הסביבה בכנסת, ונועד לתת ביטוי לדעות השונות בסוגיה. הדיון המחייב בשאלת הכרייה, הוסיף, ממילא עתיד להתקיים במועצה הארצית לתכנון ובנייה.