כדי להצליח להישמע, לפעמים אין ברירה אלא להקצין את השימוש בחופש הביטוי, אמר עו"ד מיכאל ספרד בראיון שקיים עימו עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה" ויו"ר עמותת "העין השביעית". ספרד התבקש להתייחס באופן נקודתי לפעילויות המחאה של עו"ד ברק כהן (באים-לבנקאים) מול רקפת רוסק-עמינח ומנהלים בכירים אחרים במערכת הבנקאות, וכן לדבריו של עו"ד גיא אופיר, שהזמין את הציבור ליצור קשר ישיר עם מנכ"לית פייסבוק-ישראל, עדי סופר-תאני, כמחאה על אי-הנגישות של הרשת החברתית למשתמשים בה.

"ברור שיש לזה גבול ואי-אפשר להיכנס לרשות היחיד, ואם מישהו מנסה להיכנס להטריד את מנוחתה של הגברת רוסק-עמינח בתוך ביתה, הדבר הזה הוא לא לגיטימי", הבהיר עו"ד ספרד, "אבל בוודאי ובוודאי לגיטימי להתייחס אליה כאל אשת ציבור, שההשפעה שלה על חיינו, וההשפעה של מנכ"לית פייסבוק על חיינו היא מאוד-מאוד גדולה, ולכן הביקורת כלפיהן היא ביקורת שצריך לאפשר אותה".

ספרד התנגד, למשל, ליוזמה של עו"ד אופיר לפרסם את מספר הטלפון האישי של מנכ"לית פייסבוק-ישראל, אולם הוסיף: "יחד עם זאת, צריך להיזהר מאוד מלהגן על אנשים שהם בסופו של דבר אנשי ציבור שמחזיקים המון כוח ומשפיעים מאוד על חיינו, ליצור איזה אקווריום סביבם כך שהם לא יצטרכו לשמוע את הטענות שיש לציבור הרחב כלפיהם".

הראיון עם ספרד שודר בתוכנית "דלתיים פתוחות" של רדיו-משפטי, ערוץ הרדיו המופעל על-ידי מחוז תל-אביב והמרכז של לשכת עורכי-הדין, בעריכתו של העיתונאי עו"ד יובל יועז (להאזנה לתוכנית המלאה).

עו"ד מיכאל ספרד (צילום: אורי לנץ)

עו"ד מיכאל ספרד (צילום: אורי לנץ)

בהמשך הראיון התייחס עו"ד ספרד למצב רשות השידור, שאותה הוא מכיר מקרוב כמי שליווה בין היתר את מאבקיו של דורון צברי בהנהלות הרשות הקודמות, מאבקים שתועדו בסרט "המדריך למהפכה". "שידור ציבור חזק ועצמאי זו הדרך היחידה ליצור אותו סטנדרט חזק ועצמאי", אמר עו"ד ספרד, וציין כי המהלך שסייע לקדם בתקופת צברי נועד להפריד בין הפוליטיקאים לרשות. לדבריו, הפרדה שכזו אינה הכרח, כל עוד יש תרבות פוליטית המונעת מפוליטיקאי לעשות ברשות שעליה הוא ממונה כבשלו. "אצלנו אין את זה", אמר עו"ד ספרד, "וכשיש שר שהוא אחראי על רשות השידור, אז מבחינתו רשות השידור זה המגפון שלו". וכיום, הוא מוסיף, "לצערי זה לא שר, אלא ראש ממשלה בישראל".

בתשובה לשאלה אם לא ראוי לדרוש נשיאה באחריות מהעיתונאים דווקא, ולא מהפוליטיקאים, אמר עו"ד ספרד: "עיתונאים רבים ברשות השידור הוכיחו אומץ ואפילו אומץ שהוא על גבול ההתאבדותי, [...] אבל אי-אפשר להחזיק מערכת כזו רק על אומץ של כמה כוכבים". האחריות, הוסיף עו"ד ספרד, היא בסופו של דבר של הפוליטיקאים.