האם ראש עיריית נשר אבי בינמו משתמש במשטרת ישראל כדי להילחם באזכור תחקירים המתפרסמים נגדו בעיתונות? והאם משטרת ישראל מזמנת לחקירה פעילים פוליטיים בהוראתו של ראש העיר ללא סיבה נאותה ובליווי איומים שיחדלו מפעילותם הציבורית? כך טוען שלומי זינו, דובר ורכז הסיעה האופוזיציונית נשר-בתנופה, שזומן למשטרה בחשד ל"העלבת עובד ציבור" בשל פרסומים שפירסם בפייסבוק. מפקד משטרת זבולון אילן סרדל מוסר בתגובה כי התלונה נגד זינו טופלה כמו כל תלונה אחרת וכי הוא בסך-הכל זומן "לתת תגובה".

"התלונן סגן ראש עיריית נשר יחיאל אדרי שהוא איים עליו, לקחנו את התגובה שלו בעיכוב בחקירה כמו שאנחנו מטפלים בכל תלונה. זה שהוא רושם כל מיני דברים אחרים זה לא מעניין אותי", אומר סרדל ל"העין השביעית". "קיבלתי את התגובה שלו, זה לא אומר שפתחנו תיק וזה לא אומר שאנחנו הולכים איתו לדין. אף אחד לא איים עליו ולא שום דבר, ואף אחד לא אמר לו שלא יעסוק בפוליטיקה". בתגובה לשאלה אם הטיפול המשטרתי היה מידתי אומר המפקד: "לקחו ממנו תגובות על איומים והטרדות של איש ציבור. ברגע שיש תלונה של איש ציבור נגד אדם אחר, אנחנו חייבים לקחת תגובה. זה לא טופל באופן מיוחד. מגיעות אלינו אלפי תלונות כאלה, ואנחנו מטפלים בכולן אותו דבר. אנחנו חייבים לבדוק".

אלא שלטענתו של זינו, החקירה נשאה אופי פוליטי מובהק. "מפקד תחנת המשטרה בנשר הגיע אלי למשרד וביקש ממני להגיע לתחנת המשטרה זבולון בקריית-חיים כדי לתת עדות. כאשר הגעתי לתחנה הודיעו לי שאני נחקר תחת אזהרה וחשוד בהעלבת עובד ציבור. לקחו ממני טביעות אצבעות, צילמו אותי, ואחר-כך נחקרתי במשך כשעתיים, כשבסיום החקירה אמר לי החוקר, 'למה אתה צריך את כל זה? אתה בחור צעיר, איש עסקים וסטודנט למשפטים. כל החיים לפניך, וכל תלונה או תיק פלילי שנפתח נגדך זה דבר שיקשה עליך מאוד בחיים, קשה למחוק את זה. הפוליטיקה זה דבר מסריח. עצה ידידותית לי אליך, תעזוב את הפוליטיקה".

זינו ביקש להבין מה מציע לו השוטר לעשות כדי למחוק את התיק והחוקר השיב, לטענתו של זינו: "תתנתק מהפוליטיקה ותתעסק בעניינים האישיים שלך. חבל לך, הם עוד יביאו אותך לפה הרבה וזה לא ייגמר טוב".

"מקרה אריאל רוניס 2". מכתבו של ראש עיריית נשר אבי בינמו

"מקרה אריאל רוניס 2". מכתבו של ראש עיריית נשר אבי בינמו

את החקירה, מתברר, ניסה לזרז לא אחר מאשר ראש העיר עצמו, אשר מיען למפקד משטרת זבולון פנייה מנוסחת באופן דרמטי ובה הוא מאשים את זינו ב"תופעת ביוש" נגד סגנו בעירייה ומקורבו הפוליטי יחיאל אדרי. "מר אדרי הפנה אלי מכתב מדם לבו", כותב ראש העיר למפקד התחנה נצ"מ אילן סרדל. "המכתב מלמד שמר אדרי עובר ביוש (שיימינג) מתמשך על-ידי מר זינו [...] על מנת שלא יקרה בעיר נשר 'מקרה אריאל רוניס 2', אבקש את התערבותך".

בינמו ואדרי הוזכרו בהרחבה בתחקיר שערך הח"מ עבור גלי-צה"ל לפני כשבועיים (ניתן להאזין כאן וכאן). בתחקיר תוארה שיטה מתמשכת של מינוי מקורבים ובני משפחה על-ידי ראש העיר וסגנו, לרבות מה שנראה כמכרזים "תפורים" לכאורה. במשרד מבקר המדינה מתקיימת בחודשים האחרונים בדיקה סביב הטענות הללו, ובאחרונה אף הונחה על שולחנו של ראש העיר טיוטת דו"ח ביקורת חמור, הממתין להתייחסותו. תחקירים בכלי תקשורת אחרים, כולל עיתונות מקומית באזור חיפה, התייחסו לחשדות אחרים נגד גורמים בכירים בעיריית נשר.

במכתבו של אדרי עצמו, המופנה לראש העיר, לא מזכיר הסגן אפשרות כי יבצע "מעשה אריאל רוניס 2", אך טוען, ללא פירוט, כי קיים "חשש לחיי" בעקבות "מערכת התעללות קבועה ושיטתית". הוא מזכיר "תופעת ביוש המבצע בי באופן קבוע שלומי זינו, עלי ועל כלל משפחתי". אדרי לא מדגים או מסביר מהו אותו ביוש וכיצד הוא מתבצע.

"מצב דכאוני". מכתבו של סגן ראש העיר יחיאל אדרי

"מצב דכאוני". מכתבו של סגן ראש העיר יחיאל אדרי

עיון בפוסטים בדף הפייסבוק של זינו, שככל הנראה היו העילה לחקירה, אינו מעלה ממצאים הנראים כמסכנים את חייו של אדרי. כמה מן הפוסטים חריפים, אך מתייחסים בעיקרם לפרסומים בעיתונות ולשורה של אירועים בעיריית נשר או סביב לה שיש בהם עניין ציבורי מובהק. זינו הוא פעיל פוליטי מוצהר, דובר סיעה באופוזיציה, ולכן הוא רואה בביקורת נגד השלטון בנשר באמצעות הפייסבוק חלק מתפקידו. ראוי לציין שהיועץ המשפטי לממשלה הנחה בעבר להמעיט ככל האפשר בהגשת כתבי אישום על העלבת עובדי ציבור, להוציא מקרים חריגים. לאדרי כמובן שמורה הזכות להגיש תביעת דיבה נגד הפרסומים הללו, ככל שהוא סבור שהם שקריים, אך הוא לא עשה כן.

בתום חקירתו ביקש זינו לקבל אישור כתוב על חקירתו. לדבריו נמסר לו כי "החקירה רק התחילה, ותקבל הודעה לכשתסתיים". ל"העין השביעית" הוא מבהיר כי אין בכוונתו "להרגיע" את הפעילות הפוליטית ולהתעסק בענייניו הפרטיים: "אפשר להשתיק אותי, אבל זכות הזעקה תמיד קיימת לי, כפי שאמר ברל כצנלסון. כתושב העיר נשר האינטרס הציבורי יעמוד תמיד לנגד עיני. אלחם נגד השחיתות והמינהל הלא תקין. אני מופתע מהתנהלות משטרת ישראל. חמור מאוד בעיני שהייתי צריך לעבור את מה שעברתי בגלל גחמות של פוליטיקאים, אבל זה לא ירתיע אותי".

בעקבות פנייה לבקשת תגובת ראש העיר, הפנה דובר עיריית נשר איל לרמן את "העין השביעית" לסגן ראש העיר יחיאל אדרי. הלה מסר כי "פניתי במכתב תלונה מכיוון שמה ששלומי זינו וחבריו עושים לי זה לינץ' בגלל שחשפתי פרשת שחיתות בקדנציה הקודמת ובגלל שהצטיירתי כאדם שעומד על עקרונותיו. הם מנסים להציג אותי כמושחת. אני דורש דבר אחד: שיכתוב פוסטים כמה שהוא רוצה, אבל שיחכה עד שיופיע דו"ח מבקר המדינה. כי כרגע אני לא יכול להגיב לו. אבל אי-אפשר שבכל פעם שהוא כותב הוא יזכיר את יחיאל אדרי כל היום. מה עשיתי לו שהוא עושה את זה? הוא משתמש בפוסטים האלה נגדי. הגיע הזמן שזה ייפסק".