רותי יובל, הערב בישיבת מועצת העיתונות (צילום ועיבוד: "העין השביעית")

רותי יובל, הערב בישיבת מועצת העיתונות (צילום ועיבוד: "העין השביעית")

בוטל דיון על פרשת ההתנצלות של ערוץ 10 בפני שלדון אדלסון, שאמור היה להיערך הערב במועצת העיתונות. בפתח הישיבה הסבירה רותי יובל, עורכת התוכנית "שישי", שבה שודרו הכתבה על אדלסון וההתנצלות, כי היא כבולה בהסכם סודיות שאינו מאפשר לה לשוחח על הפרשה. "אני אפילו לא יודעת בדיוק מה מרכיביו [של הסכם הסודיות]", אמרה, "אבל ההנחיות שקיבלתי הן שהוא הסכם גורף".

באופן עקרוני העירה יובל כי לדעתה, "התנצלות היא חלק מעבודתו של עיתונאי". לדבריה, "זו אולי קלישאה, אבל היא מדויקת לגמרי. אני חושבת שאנחנו יכולים וצריכים לעשות כמיטב יכולתנו כדי שהאינפורמציה שאנחנו מביאים לציבור תהיה מדויקת. לפעמים יש מקומות שכשהיא לא מדויקת עד הסוף, אין שום בושה להגיד 'טעיתי' ולדייק את הדברים".

יובל הוסיפה יש שתי אסכולות בסוגיית ההתנצלויות, זו הגורסת כי יש להקפיד על מינוח מעודן בסגנון "מצירים על אי-ההבנה", וזו הטוענת שיש לנקוט מינוח בהיר יותר, ואמרה כי היא נמנית עם האסכולה השנייה. "אני מאלה שאומרים, עדיף להגיד מתנצלים", הבהירה, "כי אם טעינו, אין שום בעיה של אמינות או מקצועיות בלהגיד 'טעינו'. במקרה הזה אני אפילו לא יכולה להסביר את הסיבות לכך שהתפטרתי, כמו גיא זהר מגיש התוכנית וכמו ראודור בנזימן, כי כאמור, אנחנו כבולים בהסכם סודיות. אבל אני לא נגד התנצלויות. אני חושבת שבמקומות שלא מדייקים, תפקידו של העיתונאי לתקן ולהבהיר ו/או להתנצל".

יובל פנתה אל חברי מליאת מועצת העיתונות ואמרה להם כי כדי להגיע למסקנה בדבר ההתנצלות, יש לעבוד כעיתונאי. "אני מציעה לכל אחד מהאנשים פה – תבדקו את העובדות. לא צריך לנסוע ללאס-וגאס ולא למקאו. מספיק לראות את ההתנצלות ואת הכתבה, מספיק לקרוא את הספר שאנשיו של אדלסון מתייחסים אליו כמסמך בר-סמכא".

עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של תנועת הצלחה, אמר כי הוא אינו מוטרד מההתנצלות עצמה, אלא מהתהליך שהביא להתנצלות. לדבריו, תנועת הצלחה פנתה עוד לפני המשדר שבו נכללה ההתנצלות לחברת החדשות של ערוץ 10, לרשות השנייה, למבקר המדינה וליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להורות שלא לשדר את ההתנצלות עד לבירור השאלה אם הגורמים שקיבלו את ההחלטה על שידור ההתנצלות היו מוסמכים על-פי דין לעשות כן. "אנחנו סבורים שהאופן שבו התקבלה ההחלטה היה פגום", אמר מן, "ושרק לדירקטוריון חדשות 10 היתה סמכות להורות על שידור ההתנצלות".

בעקבות סירובה של יובל לדבר על נסיבות התפטרותה, ביטלה נשיאת מועצת העיתונות, השופטת (בדימוס) דליה דורנר, את הדיון בנושא.