אוהדי בית"ר עם סיומו של משחק מול מכבי הרצליה, אפריל 2008 (צילום: ליאור מזרחי)

אוהדי בית"ר עם סיומו של משחק מול מכבי הרצליה, אפריל 2008 (צילום: ליאור מזרחי)

150 אלף שקל ו-270 אלף שקל שילמו בשנה שעברה, בהתאמה, "מעריב" ו"ידיעות אחרונות" לאירן ישראלי, אלמנתו של צלם העיתונות רחמים ישראלי. כעת מצטרפים אליהם גם מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים וחברת מדיה-41 בע"מ, שישלמו לישראלי פיצויים בסך למעלה מ-30 אלף שקל. כך על-פי פסיקתה השבוע של שופטת בית-משפט השלום בבית-שמש חגית מאק-קלמנוביץ.

ישראלי, טענה אלמנתו, צילם שלוש תמונות שהופיעו יחדיו שמונה פעמים בספר "אני אוהב אותך, בית"ר", שהוציאה לאור חברת מדיה-41 עבור מועדון הכדורגל. בתמונה הראשונה נראה השחקן יוסי אמינוף ומופיע הכיתוב "אמינוף משאיר את בית"ר בליגה". בתמונה השנייה נראה הקפטן דוד ישי ומופיע הכיתוב "דוד ישי מניף את הגביע". בתמונה השלישית נראה השחקן אורי מלמיליאן ומופיע הכיתוב "שחקני בית"ר ירושלים חונקים מאהבה את מלמיליאן". בשל הפרת זכויות היוצרים תבעה ישראלי 320 אלף שקל.

הנתבעות הכחישו כי ישראלי צילם את התמונות והעלו את האפשרות שצלמים אחרים שנכחו באירועים הם שצילמו את התמונות. "אני דוחה את טענות הנתבעים", פסקה השופטת מאק-קלמנוביץ. "גם אם אכן נכחו מספר צלמים באירועים בהם צולמו הצילומים, אין זה סביר שהצילומים שצולמו זהים לחלוטין זה לזה".

עוד טענו הנתבעות כי התצלומים ניתנו להן לשימוש במחווה, ללא תמורה או ב"אקט של חברות". השופטת מאק-קלמנוביץ דחתה גם טענה זו בהסתמך על עדותה של התובעת. גם את הטענה כי התמונות אינן בבחינת יצירה הראויה להגנה ואין חלים עליהן זכויות יוצרים כיוון שלא בוימו על-ידי הצלם דחתה השופטת.

"על אף המחדלים והעדר בירור מספיק, לא ניתן לייחס לנתבעות או למי מהן זדון וכוונה להפר את הזכויות, ומעשיהן נובעים בעיקר מהעדר בירור מספיק", כתבה השופטת. "הנתבעת 2 אף הוסיפה בשער הספר הערה לפיה אם למרות המאמצים נשמטו שמות של בעלי זכויות בתמונות, הם יוכללו במהדורות הבאות".

בהתחשב בזאת, ובשיקולים נוספים, פסקה כי על הנתבעות לשלם לתובעת 32 אלף שקל נוסף לשכר טרחת עורכי-דין בסך 10,000 שקל.

תא (בי"ש) 1134-08