בצלאל אלוני, מנהלה המוזיקלי של הזמרת המנוחה עפרה חזה, יפצה את אחיה יאיר חזה בכ-200 אלף שקל בגין הוצאת לשון הרע, כך קבעה בשבוע שעבר השופטת ריבה ניב מבית-משפט השלום בתל-אביב–יפו.

במוקד התביעה ספר ביוגרפי שכתב אלוני, "מכתבים לעפרה", וכן מחזה בשם "עפרה – סיפור חייה", שכתב והועלה בתיאטרון הצפון. בכתב התביעה, שיאיר חזה הגיש לפני ארבע שנים באמצעות עורכי-הדין לידיה מנדלבאום ואמיר רוזנברג, נטען כי בספר ובמחזה שחיבר אלוני שורטטה דמותו של חזה כאדם תאב בצע, מסומם ואלים, שאיים על אחותו והיכה אותה כשלא נענתה לדרישותיו. בהמשך הדרך ייצג את חזה עו"ד אלי הלם.

בצלאל אלוני (צילום: משה שי)

בצלאל אלוני (צילום: משה שי)

"הוא לא היה מהסס להרים יד עלייך. חופשי חופשי", כתב אלוני בספרו על אחיה של חזה. "[...] וכתשובה הוא סטר לך, שוב, בחוזקה על הפנים. [...] ואת נבהלת ובקול כואב אמרת, 'למה מה עשיתי?! האח הזה כל הזמן מרביץ לי!'". חזה דרש פיצוי בסך מיליון שקל מאלוני עצמו, מהוצאת הספרים דן-אל הוצאה לאור, שהוציאה את ספרו על עפרה חזה, ומתיאטרון הצפון, שהעלה את ההצגה על הזמרת.

אלוני טען להגנתו, באמצעות עו"ד איתן בן-דוד, כי דיבר אמת בספר ובמחזה שכתב, כי אחיה של חזה אישר בראיון ל"ידיעות אחרונות" את טענותיו וכי מה שלא אישר ראה אלוני במו עיניו או ששמע ישירות מפי עפרה חזה. לפני כשנתיים נקבע כי אלוני אחראי לפרסום לשון הרע ולא עומדת לו הזכות לטעון להגנת אמת דיברתי, לאחר שהחליט למשוך את תצהיר עדותו הראשית (סוגיה זו נדונה בערעורים שהגיעו עד לבית-המשפט העליון).

כעת הוכרעה שאלת הנזק והפיצוי. על אף שההצגה ירדה זה מכבר מהבמות והספר נמכר ב-513 עותקים בלבד, טען חזה לנזקים נפשיים וכלכליים כבדים, לפגיעה בפרטיותו ולעוגמת נפש קשה כתוצאה מתיאוריו בכתבי אלוני.

השופטת ניב דחתה כמה מטענות התובע, אך פסקה כי הספר והמחזה אכן פגעו בפרטיותו. "ככל שהיה אינטרס ציבורי בפרסום הספר ו/או העלאת המחזה, לא היתה חשיבות ואף לא צורך בתיאור התובע בהם", כתבה בפסק דינה ופסקה לטובתו פיצוי בסך 50 אלף שקל, שאותם ישלמו אלוני, הוצאת הספרים והתיאטרון. בגין עוגמת הנפש פסקה לחזה פיצוי נוסף בסך 125 אלף שקל מצד אלוני והוצאת הספרים בלבד. כמו כן חייבה את אלוני והוצאת הספרים בתשלום שכר טרחת עורך-דין בסך 15 אלף שקל וכן מחצית מאגרת המשפט.

22018-04-10