יאיר לפיד, שכזכור נטש את עיסוקו כעיתונאי והצטרף כשחקן פעיל לזירה הפוליטית, זוכה לבונוס חסר תקדים מ"ידיעות אחרונות": המוסף השבועי "7 ימים" ממשיך לספק לו במה מרכזית מדי שבוע. איני מכיר עוד פוליטיקאי, בארץ ובעולם, הנהנה מזירת חשיפה כה מרכזית, ששוויה הכלכלי בשוק הפוליטי לא יסולא בפז.

והעיתונאי של אתמול, הפוליטיקאי של מחר, עושה שימוש מושכל ופרקטי בזכות היתר שהעניק לו העיתון: הוא נותן הזדמנות למאות אלפי קוראיו להיחשף לתשתיות הערכיות של עמדותיו הפוליטיות. כך למשל נהג במאמר השבועי שפירסם ביום הראשון לשנה ה-65 לכינון המדינה (27.4.12), שכותרתו "שאלה של זהות". יאיר לפיד עדיין מסתתר, כזכור, באתר הפייסבוק שלו, שם הוא מתבצר מפני דיאלוג פתוח עם הפוליטיקה-פוליטיקאים ועם החברה האזרחית ובכך ממשיך למנוע מהציבור הרחב את האפשרות ללמוד על תוכניות הפעולה שלו ולאפשר את הוויכוח עימן.

(מתוך שער "ידיעות אחרונות", 9.1.12)

(מתוך שער "ידיעות אחרונות", 9.1.12)

כאזרח וכחבר בארגון שמטרתו חיזוק הדמוקרטיה הישראלית, ביקשתי מעורך "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" (גדי בלום) לאפשר לי להציג בשבועון עמדה ביקורתית בנוגע לכל אחד מטיעוניו של לפיד במאמרו האמור. לתומי חשבתי שהצגת עמדה כזו, כפוף לבקרת האיכות של העורך, המפרטת אחת לאחת את נקודות הביקורת שיש לי על האידיאולוגיה הדמוקרטית של לפיד, ערכים שמהם תיבנה מן הסתם תוכנית פוליטית, תשרת את האינטרס הציבורי.

העורך הסכים לאפשר לי רשימה בת 120 מלה, שמן הסתם תכוון אל מדור המכתבים למערכת. מתגובתו של העורך ניתן ללמוד שהוא מתייחס לרשימותיו של לפיד כאל עוד טור לגיטימי בעיתונו, דוגמת זה, למשל, של שלמה ארצי.

על התייחסותו זו של העורך אני תמה ומבקש להצביע על הבעייתיות שלה ואולי אף על הפגיעה באתיקה העיתונאית שיש בה. בין שני כובעיו של לפיד – זה שהוסר מראשו, הכובע העיתונאי, ובין זה שחבש לאחרונה, כובע הפוליטיקאי – יש מתח שקשה ליישבו.

בשונה מעיתונאי או בעל טור המחויב לכך שאין לו אינטרסים פוליטיים בכתיבתו, ללפיד יש כיום אינטרסים כאלה. פרסום מאמרי דעה הנכתבים על-ידי פוליטיקאים ופרסומם מדי פעם על-ידי עיתון הוא דבר מקובל ולגיטימי. מקומן של תגובות למאמר כזה יכול בהחלט להיות במסגרת המכתבים למערכת. אלא שכאשר קיימת חריגה יוצאת דופן במוסכמה הזו, הגינותו של עיתון בדמוקרטיה מחייבת אותו לאפשר תגובה שווה למאמר הדעה של בעל הטור הפוליטיקאי.

ד"ר אריק כרמון הוא נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, מו"ל שותף של "העין השביעית"