סופו של הסיפור הזה ידוע מראש: בשבוע שעבר השליך עצמו רופא שיניים ירושלמי מתחת לגלגליו של מערבל בטון. את מניעיו לקח עימו אל הקבר. האם היה זה החשש כי הדביק בשוגג נערה באיידס עקב טיפול לקוי במכשירי המרפאה? ייתכן, אם כי סיכוי ההידבקות היה נמוך מלכתחילה והבדיקה הראשונית הראתה כי הנערה לא נדבקה. ואולי היה זה משום שלא עמד במתקפה התקשורתית עליו: חדשות ערוץ 2, שניפחו את המקרה; אתר קשת, שחשף את זהותו; והמקומון הירושלמי "העיר כל העיר", שסגר איתו דיל מפוקפק.

הסיפור עלה לכותרות לראשונה ביום חמישי, ה-27 במרץ 2008. אז, במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2, דיווח יואב אבן על חשש כי נערה נדבקה באיידס בשל רשלנות רפואית. תחת הכותרת “פרסום ראשון" דיווח הכתב על מקרה שאירע שבועיים קודם לכן, עת רופא שיניים שטיפל בחולת איידס טיפל אחר-כך במטופלת אחרת בלי שחיטא כראוי את כלי העבודה שלו.

מיהר לפרסם. יואב אבן

מיהר לפרסם. יואב אבן

אבן לא חשף את זהות הרופא, אלא הגדיר אותו בכתבתו כ"רופא שיניים ידוע בירושלים". לפי דיווחו, הרופא התרשל בעבודתו. קריינותו בכתבה קבעה כי "אחרי הטיפול, הרופא, בניגוד מוחלט להוראות משרד הבריאות, מתרשל ולא מרתיח ומעקר את המקדחה בה השתמש", וציין שמרגע שהחל לטפל באותם המכשירים במטופלת אחרת, "הרשלנות הופכת לעניין של חיים ומוות".

עוד דיווח אבן כי שלושה ימים לאחר הטיפול הבין הרופא את שעשה והתקשר למומחה לאיידס לצורך התייעצות. לפי אבן, המומחה "הסביר לו שיש חשש ממשי להדבקה" וכי כיוון שהמטופלת היתה חולת איידס ולא נשאית בלבד, "הסיכויים להדבקה גדולים יחסית". "למרות דעת המומחה", סיכם אבן את הכתבה, "הרופא מחליט לטאטא את הסיפור מתחת לשטיח ומסרב לספר להורי הנערה".

בניגוד מוחלט לתגובה שהעבירו חדשות ערוץ 2 ל"העין השביעית", בכתבה עצמה, כמו גם בדברי ההקדמה והסיכום, לא נאמר כי סיכויי ההידבקות קלושים. גם הציטוט של המומחה האומר כי "קיים חשש ממשי להדבקה" שנוי במחלוקת. המומחה שאיתו התייעץ הרופא הוא פרופ' שלמה מעיין, המנהל את מרכז האיידס בבית-החולים הדסה עין-כרם בירושלים. בראיון ל"העין השביעית" אומר פרופ' מעיין כי התמונה שהוצגה בכתבת חדשות 2 שגויה בתכלית. לדבריו, הוא כלל לא אמר לרופא השיניים כי יש חשש ממשי להדבקה, אלא להפך. כאמור, תוצאות הבדיקה הראשוניות אכן מראות כי הנערה לא נדבקה בנגיף.

מעיין: "עיקר העיקרים הוא שלדעתי המקצועית, שמגובה בלא מעט שנים של ניסיון, לא קרתה כאן חשיפה, ואני לא הייתי קורא למקרה הזה בכלל מקרה של רשלנות. אחרי שאמר לי מה עשה ולא עשה, הגעתי למסקנה שאין צורך שהנערה תקבל טיפול מונע".

בכתבה נאמר שקבעת כי קיים "חשש ממשי להדבקה".
מעיין: "זה בדיוק לא נכון. לא אמרתי לרופא שיש חשש, אמרתי שאין חשש. אם היה חשש לא הייתי לוקח שום סיכון מקצועי והייתי אומר: תן טיפול מונע".

פרופ' מעיין מוסיף כי לפני שידור הכתבה כלל לא פנו אליו מטעם חדשות 2 לקבלת תגובה. למעשה, הוא אומר, לא פנו אליו מהערוץ עד לרגע זה. מעיין: "אני חושב שערוץ 2 עשה כאן עבודה מחפירה בעניין התחקיר. האל"ף-בי"ת של עיתונות, לברר את העובדות, לא נעשה. הם דנו אותו בבית-משפט שדה בלי שבדקו את העובדות. זו פשלה נוראית, שיצרה את התהודה העצומה, וכך התחיל כדור השלג".

לדעת מעיין, אם היו פונים אליו לקבלת תגובה לפני שידור הכתבה, כל הסיפור היה מסתיים אחרת. "הייתי מבקש להופיע באולפן, או לדבר ולהשקיט את ההיסטריה שפרצה כתוצאה מהכתבה האומללה הזו", הוא אומר ומוסיף כי לדעתו, אם בחדשות ערוץ 2 היו עושים את עבודתם העיתונאית כראוי, רופא השיניים לא היה מתאבד.

לדברי מקור המקורב למשפחה, לא רק שכתב חדשות ערוץ 2 נמנע מלשוחח עם המומחה לאיידס, אלא גם לא יצר קשר עם רופא השיניים עצמו, עם אנשי מרפאתו או עם מי מבני ביתו. "אין לנו בעיה עם זה שערוץ 2 בא ופירסם את המקרה", אומר המקורב, "הבעיה שלנו היא שהם לא עשו עבודה יסודית לפני הפרסום, ושפירסמו הפרזות רק כי זה טוב לרייטינג".

אתר קשת חושף

החשיפה במהדורת החדשות של ערוץ 2 הסעירה, באופן טבעי, את רוחו של רופא השיניים. מאוחר יותר עלתה הכתבה לצפייה, כיתר כתבות המהדורה, באתר הזכיינית קשת. למחרת יום שידורה המקורי הופיעה בדף האינטרנט שבו הוצגה הכתבה תגובית (טוקבק) שבה נחשפה זהותו של הרופא. בתגובית נכתב: "שם הרופא שביצע את הפשלה הזאת הוא" - יחד עם שמו המלא, ציון מיקומה של מרפאתו והמלצה "לא ללכת אליו".

בני משפחתו של הרופא, שגילו כי זהותו נחשפה, הסתירו ממנו את עובדת קיומה של התגובית באתר קשת כיוון שידעו כי חשיפת זהותו בצורה כזו עלולה להשפיע עליו באופן קשה. הם ניסו למצוא דרך להוריד את התגובית, אך ללא הצלחה. לאחר ארבעה ימים, כשהתגובית עדיין היתה גלויה לכל, נודע לרופא על קיומה ממקור אחר. הגילוי גרם לו, כמובן, עוגמת נפש רבה. להערכת המקורב למשפחה, תגובית זו היא ש"גמרה אותו".

"עושים שם סינון של טוקבקים", טוען אותו מקורב, "וכשיכתבו משהו נגד קשת הם לא יפרסמו את התגובה. ככה הם מסירים אחריות מבחינה משפטית, אבל לבנאדם שיושב שם ומסנן טוקבקים אין שיקול דעת".

התגובית התנוססה באתר במשך שבוע ימים והורדה רק לאחר ההתאבדות, בעקבות דיון שנסב עליה בתוכנית הרדיו של רזי ברקאי בגלי-צה"ל.

המקומון סוגר דיל

לאחר הפרסום בערוץ 2 החליטו עורכי המקומון הירושלמי "העיר כל העיר" (לשעבר "כל העיר"), העורך הראשי אלעד ליפשיץ ועורך החדשות מאיר ברדוגו, לפרסם כתבה בנושא. לדברי אותו מקורב למשפחה, נודע לרופא השיניים כי המקומון מתכוון לחשוף את זהותו בכתבה. בין היתר שם לב כי נשלח צלם פפרצי לתעדו, אם כי לא ידוע בשליחות מי, כך שידע כי גם תמונתו עלולה להתפרסם ברבים. בלית ברירה הגיע הרופא להסכם עם העיתון. "הדיל היה שהוא מוכן להתראיין, להגיד את הצד שלו, בתמורה לזה שלא מפרסמים את שמו", אומר המקורב, ומוסיף כי היתה זו הסכמה שבעל-פה.

השם פורסם. אלעד ליפשיץ

השם פורסם. אלעד ליפשיץ

הראיון נערך מול כתבת העיתון, מיכל סימני, אך גם אחריו לא היה הרופא בטוח שזהותו אכן לא תיחשף על-ידי המקומון. כך או אחרת, יממה לאחר הראיון זרק את עצמו הרופא לפני מכונית נוסעת. כשזו בלמה בזמן, הלך וזרק את עצמו לגלגלי מערבל בטון ונדרס למוות.

בנקודה זו היתה הפרשה הטרגית עשויה לבוא לידי סיום, אך המשפחה, מסיבותיה, ביקשה לשמור על האנונימיות של הקורבן גם לאחר מותו. מרבית אמצעי התקשורת נענו לרצונה. כך, למשל, בעיתונים שדיווחו על המקרה טושטש שמו במודעות האבל שצולמו. באתר "הארץ", שפירסם ידיעה של יהונתן ליס לאחר מותו של הרופא תוך ציון שמו, נעתרו לבקשת בני המשפחה והסירו את השם. לעומת זאת, בני המשפחה למדו כי למרות ההסכם המוקדם, במקומון "העיר כל העיר" עומדים בכל זאת לפרסם את שמו של הרופא, ובהבלטה.

לדברי המקורב למשפחת הרופא, בשיחת טלפון עם הכתבת לאחר ההתאבדות אמרה להם סימני כי "היא מכירה את ההתחייבות שלא לפרסם את השם, אבל זו החלטה של העורך והיא לא יכולה לעשות שום דבר". לדבריו, היא הוסיפה שהעסקה אמנם סוכמה, אבל הסיטואציה, לאחר ההתאבדות שונה. "מבחינתנו הסיטואציה אינה שונה", אומר אותו מקורב.

שער "העיר כל העיר" מה-4 באפריל, שבו נחשף שמו של רופא השיניים

שער "העיר כל העיר" מה-4 באפריל, שבו נחשף שמו של רופא השיניים

הכתבה ב"העיר כל העיר" פורסמה ביום שישי האחרון, והשער כולו הוקדש לה. הכותרת הראשית קראה "מה הרג את ד"ר (כאן הופיע שמו של הרופא)?". שמו של הרופא הופיע על השער לא פחות מחמש פעמים (ר' בתמונה). בכתבה עצמה הוצעה גם תשובה לשאלה: "מה שגרם לסערה הגדולה שבה היה נתון ד"ר (כאן הופיע שם הרופא) הוא אירוע שהתרחש לפני כשבועיים במרפאה שלו ונחשף בחדשות ערוץ 2". בהמשך הובאו ציטוטים מפי הרופא כפי שניתנו לכתבת "העיר כל העיר" ביום שלפני ההתאבדות. בציטוטים דיבר הרופא על "חיבוטי נפש ולילות בלי שינה" כתוצאה מהמקרה, אך הדגיש כי הסיכויים להדבקה אפסיים. הרופא גם סיפר על ההקלה שחש עת התברר כי תוצאת הבדיקה הראשונית לאיידס העלו כי הנערה לא נדבקה.

עוד אמר: "אני חושב שהסיקור בתקשורת לא צריך היה לצאת מפרופורציה. בתקשורת אמרו שאנחנו השתמשנו באותם כלים, אבל במרפאה אנחנו נוהגים להשתמש בכלים אחרים בטיפולים, ומקפידים על היגיינה בכל שלב ושלב בטיפולי השיניים". לא היתה בכתבה, כמובן, שום התייחסות לנסיבות הראיון עם "העיר כל העיר".

כעת המשפחה נחושה, בתום ימי האבל, לפעול כדי לברר לעומק את התהליך שהביא להתאבדות הרופא.

תגובות

בכיר בחברת החדשות של ערוץ 2 מסר בתגובה: "ראשית, אכן לא יצרנו קשר עם רופא השיניים לפני הפרסום. ניסינו ליצור קשר, ולא הצלחנו להשיגו. מרגע שהחלטנו לא לפרסם את שמו, ולאור הדחיפות בפרסום המידע, החלטנו בכל זאת לפרסם את הסיפור. שנית, הדיווח, למיטב הבנתנו וגם לאחר בחינה מחודשת שלו, לא כלל הפרזה והיה מדויק לחלוטין. הוא היה מדויק, אחראי ומאוזן. אנחנו עומדים מאחורי הקביעה שקיים חשש ממשי, אך בדיווח הדגשנו כי הסיכויים להידבקות קלושים. יתרה מזאת, אלמלא הפרסום, למיטב הבנתנו, המקרה הזה לא היה מדווח למשרד הבריאות ולא היה נודע לאותה נערה, ולכן היה כאן עניין ציבורי מובהק".

מאתר קשת נמסר בתגובה: "האתר מחזיק במערך של מסננים להסרת תכנים בעייתיים ופועל לפי כל כללי האתיקה".

מעיתון "העיר כל העיר" נמסר בתגובה: "אין תגובה".