ארגון העיתונאים בישראל הכריז היום על הקמת שמונה ועדים חדשים שייצגו עיתונאים העובדים בשמונה כלי תקשורת: חברות החדשות של ערוץ 2 וערוץ 10, העיתונים "מעריב" ו"גלובס" וארבע מחמש חברות החדשות המקומיות של הטלוויזיה בכבלים (בתל-אביב, ירושלים, חיפה ובאר-שבע). הבוקר נשלחו להנהלות שמונת כלי התקשורת מכתבים ובהם הודעה על הקמת ועד יציג במקום העבודה.

"זהו יום היסטורי לתקשורת הישראלית", אמר יאיר טרצ'יצקי, ממייסדי הארגון, במסיבת עיתונאים שבה הוכרז על המהלך. "לראשונה יש ייצוג ל-1,400 עובדים של שמונה החברות, שעד היום לא היו מאוגדים, לא היה להם גב ולמעשה היו צריכים לספוג כל קיצוץ ולהוריד את הראש".

טרצ'יצקי ציין כי לראשונה בתולדות הענף, כל מערכות החדשות בטלוויזיה מאוגדות, והוסיף כי הוחלט להכריז על שמונת הוועדים במקביל כדי להדגיש את העובדה שהללו הוקמו על-ידי ארגון ענפי. "זו למעשה התחלה של התאגדות בכל עולם העיתונות בישראל", אמר, "שמונת הוועדים שהוקמו היום הם רק הראשונים, ואנחנו משוכנעים שבשבועות הקרובים יקומו עוד ועדים". לדבריו, בכל כלי התקשורת בישראל יוקמו בקרוב ועדים, כולל ב"ידיעות אחרונות" ובאתר ynet.

הקמת הוועדים, אומר טרצ'יצקי, היא "בשורה חשובה לכל מי שחשובה לו עיתונות איכותית וחופשית בישראל. היא תייצר עיתונאים חזקים יותר, שלא צריכים לפחד מתכתיבים, שיודעים שמקום העבודה שלהם מוגן". בתשובה לשאלה מהקהל על הסיכוי להגיע להסכם קיבוצי אמר טרצ'יצקי כי הסכמים קיבוציים אינם המטרה, אלא האמצעי. "המטרה היא לייצר עיתונאי חזק, שיכול לייצר עיתונות טובה", ציין. "בכמה מהמקומות הסכם קיבוצי יהיה הפתרון הטוב, במקומות אחרים פתרון פחות טוב".

"עשינו הכל מתוך כיף ושמחה וגאווה", אמר דרור פויר, עיתונאי "גלובס", חבר הוועד בעיתון וממובילי ההתארגנות. "זה הקטע – להחזיר את הכיף, השמחה והגאווה למקצוע". בפנייה אל המעסיקים בענף התקשורת הוסיף פויר: "פנינו לשלום. אנחנו יודעים טוב מאוד איפה אנחנו עובדים ומה מצב השוק. אנחנו אוהבים את העבודה שלנו ואף אחד פה לא רוצה לשרוף את המועדון או לנסר את הענף שהוא יושב עליו, אבל באמת יש כמה דברים דחופים מאוד שדורשים שינוי ופתרון".

בתשובה לשאלה מהקהל, על האפשרות שמעסיקים ימשיכו להעדיף עובדים חסרי ניסיון המוכנים להשתלב בתחום התקשורת בתנאים ירודים, אמר פויר: "זה שבנאדם מוכן לעבוד בתנאים לא צודקים לא אומר שאני צריך להשלים עם המציאות הזו. רוב העובדים בישראל התרגלו להסתכל על כל העניין מנקודת המבט של המעסיק שלהם, פתאום גמישות העסקתית נהייתה ערך. למה?".

אלינור דוידוב, עורכת משנה בתוכנית "לונדון את קירשנבאום" של חדשות 10, סיפרה על התהליך שעברה הנהלת הערוץ בהתנהלות מול ועד העיתונאים, מבהלה ראשונית ועד להבנה ואף שיתוף פעולה עם אורי רוזן, מנכ"ל חברת החדשות. "ההנהלה מבינה את היתרון בוועד שמתארגן", אמרה, והוסיפה כי היא מבקשת "להרגיע את הבהלה אם מתעוררת כזו במקומות אחרים".

"בשבועות הקרובים יהיו פגישות עם ההנהלות", הוסיף טרצ'יצקי, "ואותם מנהלים יבינו שיושבים מולם עיתונאים אחראים שרוצים גם לדאוג לכלי התקשורת שבו הם נמצאים. בסופו של דבר הקמת ועד היא לא אקט של אדם ששונא את מקום העבודה שלו. הקמת ועד זה אקט של אדם שמאמין שמקום העבודה שלו חשוב, הוא אוהב אותו והוא לא רוצה לבחור בין שתי האפשרויות, לסבול או לעזוב, אלא הוא רוצה להתאחד עם החברים שלו ויחד לשנות את מקום העבודה".