ראש הממשלה בנימין נתניהו טען בשבועות האחרונים כי כלי התקשורת בישראל, ובעיקר אלו השייכים לקבוצת "ידיעות אחרונות", פצחו בקמפיין להפלתו. בדיקה של כותרות אתר ynet בתשעת הימים שלפני הבחירות לכנסת מעלה כי רוב הכותרות הראשיות באתר אכן הביעו ביקורת קשה כלפי בנימין נתניהו וממשלתו, במקביל לקידום מתנגדיו, בעיקר יו"ר המחנה-הציוני יצחק הרצוג ויו"ר ישראל-ביתנו אביגדור ליברמן.

56% מהכותרות הראשיות באתר ynet בתשעת הימים שקדמו לבחירות היו ביקורתיות כלפי נתניהו וממשלתו, או שהתמקדו בקשיים כלכליים וחברתיים של אזרחי המדינה

57 כותרות ראשיות פורסמו בראש דף הבית של ynet בין בוקר יום ראשון, ה-8.3.15, לערב יום שני, ה-16.3.15. 32 כותרות ראשיות היו ביקורתיות כלפי נתניהו וממשלתו, או שהתמקדו בקשיים חברתיים וכלכליים של אזרחי המדינה. רוב הכותרות האחרות הוקדשו להאדרת יריביו של נתניהו.

בין הכותרות הראשיות הביקורתיות ניתן למנות את הבאות: "נתניהו מדרדר אותנו לסוף החלום הציוני"; "ביבי, הפכת אותנו לאויב. לא נוכל להצביע ליכוד"; "לחמתי בעזה – והליכוד קורא לי חמאסניק"; "נתניהו לא יהיה ראש ממשלה, זה נגמר"; "משה כחלון: 'הליכוד שכח את הדרך'"; "ביבי: לפיד שותף טבעי; הליכוד: נאמר בטעות" (כאשר הרצוג אמר בטעות "אשמור על נתניהו מאוחדת", לא עלתה על כך ידיעה באתר ynet, לא כל שכן כותרת ראשית); "דיסקין: נתניהו נכשל, תנו להרצוג הזדמנות" ו"מאיר דגן חשף מסמך: 'נתניהו לא אמר אמת'".

במקביל פורסמו כותרות רבות על המצב החברתי הקשה במדינה. בין היתר פורסמו הכותרות הראשיות "צפוף בכיתה: 'בתנאים כאלה אי-אפשר ללמד'"; "ירידה של 7.9% בהתחלות בנייה ב-2014"; "קצבאות מבישות, ועדות מתישות, גירעון עצום"; "למפוטרי הדרום מחכה רק אבטלה"; "נגזר על העובדים להיות רעבים ללחם"; "מכות ודמעות בתור של שעתיים: 'עינוי וסבל'"; "30 אלף זקוקים לסיוע: חיילים חוזרים למקרר ריק"; "פערי ענק בחינוך – 15 אלף שקל לתלמיד בחולון, 6,200 בערד"; "סלפי-אוטובוס: סיוט יומי בתחבורה הציבורית" (פרויקט בהשתתפות אזרחים שיזמה מערכת ynet); ו"כך התייקרו החיים בארץ תחת הממשלה האחרונה".

אפילו כותרת ראשית שהוקדשה לדברי נתניהו מראיון שהעניק לחדשות ערוץ 2 העבירה עליו, במשתמע, ביקורת. "נתניהו: 'אתמקד במשבר הדיור בקדנציה הבאה'", נכתב בה. למעשה, בכל תשעת הימים האחרונים היתה רק כותרת ראשית אחת באתר ynet שבה הופיע נתניהו שלא הציגה אותו באור ביקורתי מובהק – "נתניהו בעצרת: 'הורדנו מחירים, בנינו דירות'". באתר שאינו נחשד כאוהד נתניהו, כמו אתר "הארץ" למשל, הכותרת הראשית באותה שעה קראה: "נתניהו בכיכר: הרצוג ולבני מסתירים את כוונותיהם לגבי ירושלים".
גם מבין עשרות הכותרות המרכזיות האחרות שפורסמו במעלה דף הבית של ynet, אך לא בכותרת הראשית של האתר, בלט היתרון המספרי לכותרות שביקרו את נתניהו וממשלתו.

בין הכותרות הביקורתיות שפורסמו מתחת לראשית ניתן למנות את "הליכוד איים על כחלון"; "הנשים נותרו מאחור, גם בממשלה"; "להוריד משמעותית יוקר המחיה"; "כחלון: בגין היה מתבייש"; "חלמו על עסק והתרסקו"; "30 שנה ליכוד, הפעם איתך"; "דן מרידור: לא אצביע ליכוד"; "כך נראית חברה מתפוררת"; "איש בעולם לא מאמין לנתניהו"; ו"כחלון: הליכוד מטעה את הציבור". פעמים רבות הציג דף הבית של ynet כותרות ביקורתיות כלפי נתניהו הן במשבצת הכותרת הראשית והן במשבצת הכותרת השנייה בחשיבותה באתר.


Created with flickr slideshow.

 

עורך ynet ערן טיפנברון (צילום: יהודה שגב)

עורך ynet ערן טיפנברון (צילום: יהודה שגב)

במקביל היה מי שנהנה מרוח גבית של עורכי אתר ynet. בתשעת הימים שחלפו בין יום ראשון שעבר לאמש הוקדשו 5 כותרות ראשיות להצגת שר החוץ אביגדור ליברמן ומפלגתו ישראל-ביתנו באור חיובי: "ליברמן מציג: אלה תנאי הכניסה לממשלה"; "תשובה הפלסטינים יקבלו ממני כשר ביטחון"; "קרובי נרצחים עם ליברמן: 'עונש מוות למחבלים'"; "ליברמן: 'רציתי לחסל את חמאס, ביבי לא הסכים"; ו"כשאני אהיה שר ביטחון יגיע סופו של חמאס". מדובר בדחיפה רצינית למי שעומד בראש מפלגה שעל-פי הסקרים האחרונים צפויה לקבל כ-5 מנדטים (אחד לכל כותרת ראשית באתר בימים שלפני פתיחת הקלפיות). לשם השוואה, יש-עתיד, הבית-היהודי וכולנו זכו באותו הזמן לכותרת ראשית אחת כל אחד באתר ynet, על אף שמפלגות אלה צפויות לקבל מספר מנדטים כפול ומעלה ממפלגתו של ליברמן.

לדחיפה גדולה יותר זכה רק יו"ר המחנה-הציוני, יצחק הרצוג, שקיבל בתשעת הימים שלפני הבחירות שבע כותרות ראשיות בדף הבית של ynet: "הרצוג: נתניהו מפלג את העם, אני אאחד אותו"; "יצחק הרצוג: 'נתניהו פילג ופירק, אני אחבר'" (על אף הדמיון בין השתיים, הפרידה יממה בין שתי הכותרות והן התייחסו להתבטאויות שונות); "הרצוג: משבר הדיור, חטא שאין עליו כפרה"; "הרצוג בכותל: 'אשמור על חוזקה של ירושלים"; כותרת ראשית יוצאת דופן גם עבור אתר ynet, שהוקדשה לתולדות משפחת הרצוג – "הסב הרב, האבא הנשיא. מי אתה יצחק הרצוג"; וכן: "הרצוג: 'מתחייב להיות ראש ממשלה של כולם'" ו"הרצוג: אהיה ראש ממשלה של כולם" (בין שתי הכותרות האחרונות הפרידה כותרת אחרת, למען ליברמן, שהתנוססה במשך כשעתיים).

הכותרות שחתמו אמש את מסע הבחירות של ynet הוקדשו גם הן למחנה-הציוני. הכותרת "ציפי לבני ויתרה על הרוטציה עם הרצוג" עלתה תחילה בליווי תצלום סתמי של הרצוג ולבני, אך עד מהרה השתנה התצלום לכזה שמציג את השניים מניפים ידיהם לאות ניצחון. הכותרת הראשית שהחליפה אותה פנתה ישירות אל הגולשים. "לבני: 'אני עשיתי מעשה, עכשיו תור האזרחים'". גם ynet עשו מעשה, עכשיו תור האזרחים.