בשלהי דצמבר האחרון פנה עו"ד ג'ואד קאסם, היועץ המשפטי של מרכז מוסאוא, אל יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת, השופט סלים ג'ובראן, בבקשה כי ידאג לייצוג הולם לאוכלוסייה הערבית בתקשורת בתקופת הבחירות.

עו"ד קאסם סיים את מכתבו בהתרעה מפני התעלמות כלי התקשורת מהמפלגות המייצגות כחמישית מאזרחי המדינה. למרבה האירוניה, רוב הנמענים התעלמו גם מהמכתב של עו"ד קאסם

"סוגיית הייצוג ותפיסת האוכלוסייה הערבית בתקשורת הישראלית, בהתאם למחקרים אשר התפרסמו לאחרונה, מצביעה על תת-ייצוג ודחיקתה של האוכלוסייה הערבית לשולי סדר היום התקשורתי, על אף היותם המיעוט הגדול בישראל (חמישית מכלל האוכלוסייה)", כתב עו"ד קאסם. "תת-ייצוג זה מובלט ומודגש בצורה ברורה בתקופת הבחירות, הרי נסיונות העבר מלמדים כי בכל תקופות בחירות עמדות האוכלוסייה הערבית ונציגיה אינן נשמעות כלל".

לטענת עו"ד קאסם, "האוכלוסייה הערבית סובלת מייצוג תקשורתי בעייתי הפוגם בלגיטימציה שלה. [...] כאזרחים הם כמעט ואינם מופיעים כלל על המרקע. [...] גם בזמן ההופעה המועט שניתן להם, הם מוצגים בצורה שלילית, ואילו בעיותיהם הייחודיות ואיכות החיים שלהם נתקלות בהתעלמות מוחלטת כמעט".

עו"ד קאסם הזכיר במכתבו, שמוען גם ללמעלה מ-20 מנהלי ערוצים ולרגולטורים של כלי התקשורת, כי השידור הציבורי ממומן מכספי כלל הציבור ומחויב לפעול למען כלל הציבור. גם הערוצים המסחריים, הכפופים לרשות השנייה, מחויבים לפעול בהוגנות, תוך מתן ביטוי לכל אזרחי המדינה, הוסיף עו"ד קאסם.

במכתב התבקשו מקבלי ההחלטות בכלי התקשורת "לקיים את חובתכם ולהבליט את קולה של האוכלוסייה הערבית בתקשורת הישראלית, תוך מתן מרחב מספיק לחופש הביטוי של אוכלוסייה זו, ולפעול להגדלת מספר הדמויות ו/או הפרשנים ו/או המומחים הערבים המופיעים במהדורות החדשות ו/או תוכניות האקטואליה, הן בתקשורת ביום-יום והן בתקופת הבחירות הקרובה. שנית, יש לחשוף תקשורתית את הבעיות הייחודיות של האוכלוסייה ערבית, אשר במרבית המקרים נתקלות בהתעלמות מוחלטת".

עו"ד קאסם סיים את מכתבו בהתרעה מפני התעלמות כלי התקשורת מהמפלגות המייצגות כחמישית מאזרחי המדינה. למרבה האירוניה, מרבית הנמענים התעלמו גם ממכתבו של עו"ד קאסם.

ועדת הבחירות המרכזית דווקא שלחה תשובה מפורטת. עו"ד דין ליבנה, היועץ המשפטי של הוועדה, כתב למרכז מוסאוא: "כמוך אנו רואים חשיבות רבה בייצוג הולם לאוכלוסייה הערבית באמצעי התקשורת, בכלל ובתקופת הבחירות בפרט. אכן, ראוי כי השידור הציבורי יבטא את כלל הציבורים באוכלוסייה, לרבות המגזר הערבי.

"יחד עם זאת", הוסיף היועץ המשפטי, "ועדת הבחירות המרכזית לכנסת או היושב בראשה אינם הגורם המוסמך לדון בקשיים הנוגעים להיקף ייצוגה של האוכלוסייה הערבית בתקשורת הישראלית, או להוציא הוראות מחייבות בעניין זה, לרבות בכל הנוגע לשידורים ביום הבחירות. [...] יחד עם זאת, אני סמוך ובטוח שהמאסדרים של כלי התקשורת הציבוריים, שאני מכתב בתשובתי זו, ישמרו, כפי שהם אמורים לשמור בכל יום מימות השנה, על האיזון בכלי התקשורת הציבוריים ועל ייצוגה של האוכלוסייה הערבית".

הילה שמיר (צילום: "העין השביעית")

היועצת המשפטית של הרשות השנייה הילה שמיר (צילום: "העין השביעית")

כפי שציין יועץ הוועדה, היא העבירה את תשובתה ליונה ויזנטל, העורך הראשי של רשות השידור, וכן לעו"ד הילה שמיר, היועצת המשפטית לרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו. מרכז מוסאוא לא קיבל עד היום כל תשובה מרשות השידור או מעו"ד שמיר.

כשבועיים לאחר משלוח המכתב הראשון שלח עו"ד קאסם מכתב נוסף, אף הוא לוועדת הבחירות המרכזית ולשלל מנהלים ורגולטורים של כלי תקשורת. במכתב זה ציטט היועץ המשפטי של מרכז מוסאוא בהרחבה מסעיף 6 בכללי הרשות השנייה לטלוויזיה וברדיו, הקובע חד-משמעית כי על בעל זכיון שידורים לנסות "להגיע בפריסה הכוללת של תוכניותיו למרב הצופים" ולתת ביטוי בין היתר גם "למרקם התרבותי המגוון של ישראל, לתחומי העניין של כל תושבי ישראל בכל אזורי הארץ [...] ליהודים ולערבים".

"הנכם חייבים לייעד שעות שידור ראויות ומספיקות על מנת לבטא את סדר יומה של החברה הערבית", הבהיר עו"ד קאסם. "[...] ועוד יצוין כי חובתכם מקבלת משנה חשיבות בתקופה של הבחירות, כאשר הצפוי הוא כי תוכניות האקטואליה והחדשות יבטאו לפחות בהיקף 20% משעות השידור את סוגיות החברה הערבית, דבר שלא התקיים ואינו מתקיים בתקופה האחרונה".

עו"ד קאסם סיים את מכתבו באיום כי אם ערוצי התקשורת לא יפעלו מיד למילוי חובתם על-פי החוק והכללים, ייאלץ מרכז מוסאוא "לפנות לערכאות המשפטיות".

הרגולטור היחיד שהגיב למכתבים של עו"ד קאסם היה מטעם המועצה לשידורי כבלים ולוויין. ד"ר יפעת בן-חי-שגב, יו"ר המועצה, כתבה בתשובתה כי הטענות במכתב אינן נוגעות לה, אלא לערוצים שאינם תחת סמכותה. "בכל הנוגע לשידורים בתקופת בחירות", הוסיפה, "הנחיתי את הגופים המשדרים להקפיד לפעול על-פי כללי התקשורת".

מנכ"ל רשת אבי צבי (צילום: משה שי)

מנכ"ל רשת אבי צבי (צילום: משה שי)

רק כלי תקשורת אחד, מבין כ-20 שאליהם מוען המכתב, הגיב לעו"ד קאסם. מנכ"ל זכיינית ערוץ 2 רשת, אבי צבי, כתב למרכז מוסאוא כי "בין יתר השיקולים המנחים אותנו בעשייה היומיומית, נמצאות לנגד עינינו קבוצות פלורליסטיות שונות מקרב האוכלוסייה, לא כל שכן האוכלוסייה הערבית [...] ואנו עושים כל שביכולתנו לאזן בין הצרכים השונים, הטעמים, והצורך בייצוג לכל אחת מהקבוצות".

צבי הוסיף כי ברשת מקפידים לעמוד בחוק הרשות השנייה ובכללים שנקבעו, וכי הזכיינית משדרת דרך קבע תוכנית שבועית דוברת ערבית (באורך של חצי שעה כאשר היא משדרת שלושה ימים בשבוע ובאורך של שעה כשהזכיינית משדרת ארבעה ימים בשבוע). "בנוסף, ומיוזמתה ובחירתה החופשית של רשת, מועסקת הגב' לוסי אהריש כמנחה קבועה בתוכנית הבוקר הפופולרית 'שיחת היום'", ציין צבי.

לפי מנכ"ל רשת, "כחלק מהכנות החברה לקראת הבחירות המתקרבות, ניתנה לאנשי התוכן סקירה מקיפה בדבר המותר והאסור בקשר עם חשיפת פוליטיקאים על המסך בתוכניות רשת השונות, ולרבות החובה ליתן במה וחשיפה שוויונית ככל הניתן לנציגי כל הקשת הפוליטית (וכפועל יוצא מכך – כמובן גם לנציגי הציבור הערבי)".

מכתבו של צבי, מנכ"ל רשת, נשלח ב-11 בינואר 2015. כשלושה שבועות לאחר מכן ערך אתר "העין השביעית" בדיקה של זהות המרואיינים בתוכנית הראיונות הפוליטית המרכזית של הזכיינית, "כידון ובן-סימון". 36 המרואיינים הראשונים בתוכנית היו יהודים, רק המרואיין ה-37 היה ערבי (ח"כ אחמד טיבי).

תגובות

בעקבות פניית "העין השביעית" נמסר מחברת החדשות של ערוץ 2: "אנחנו מקפידים לתת מקום גם לסיקור הרשימה-המשותפת. ח"כ טיבי הוא מהמרואיינים היותר בולטים בחדשות 2. רק בשבוע האחרון שודרה כתבת הרחבה עם ח"כ זועבי, וב'אולפן שישי' השבוע דני קושמרו מתלווה לכתבת פרופיל נרחבת עם איימן עודה, יושב-ראש הרשימה-המשותפת". מנכ"ל החברה אבי וייס ציין כי לא קיבל את המכתבים שלדברי עו"ד קאסם נשלחו אליו.

מחברת החדשות של ערוץ 10 נמסרה התגובה הבאה: "חדשות 10 מקפידה לאפשר לכל המפלגות להשמיע את קולן ערב הבחירות בישראל, ונוהגת בשידוריה בכלל, וסמוך לבחירות בפרט, איזון".

מרשות השידור לא נמסרה תגובה.