מיד עם היוודע המקרה, המורה זומן לשימוע. רשת אורט דוגלת בכל מוסדותיה בחינוך לערכים, ומוריה מחנכים את התלמידים לגיוס לצה"ל. אם וככל שנאמרו הדברים (המיוחסים לוורטה בעניין צה"ל), הרי שהם מנוגדים לערכים על-פיהם פועלת הרשת, ואינם על דעתה בשום צורה ואופן".

את ההודעה לעיתונות הזאת, אחת מני כמה, הפיץ לתקשורת דוברה של רשת אורט, רן רהב, מנהל חברת התקשורת רן רהב, מיד עם "היוודע המקרה" של המורה אדם ורטה. גם ללא חתימתו של דובר הרשת, שהתנוססה על המסמך, ניתן היה לזהות בטקסט את סגנונו הייחודי, המאופיין בביטויים מליציים ארכאיים ("דוגלת בערכים"), להט המחליף תוכן ("בשום צורה ואופן"), ניחוח משפטי ("אם וככל שנאמרו הדברים") ודלות שפה כללית.

מעבר לשאלות כמו איזו תרומה ייחודית מוצא ארגון כלשהו בשירותיו של דובר בעל רמת התבטאות כה נמוכה, במה סייע הדובר בניהול המשבר הערכי ברשת אורט ובאיזו מידה הוא מצדיק את ה"ריטיינר" החודשי שהוא מקבל ממנה – יש לשאול שאלה עקרונית הנוגעת לבחירתה של הרשת בדובר מקצועי (או.קיי, לא מאוד מקצועי, אבל בהחלט בשכר) לשמש לה פה להעברת מסריה לציבור.

מנכ"ל רשת אורט, צבי פלג, 28.1.08 (צילום: משה שי)

מנכ"ל רשת אורט, צבי פלג, 28.1.08 (צילום: משה שי)

רשת אורט היא רשת חינוכית המתיימרת לחנך את בני הנוער הלומדים בה. אחד מיסודות העשייה החינוכית הוא העברת מסרים בצורה נכונה, רהוטה, כך שיתקבלו על הדעת וייכנסו אל הלב. מורים ומחנכים חייבים להיות מיומנים בהעברת מסרים. איזה סגל מורים ומחנכים יש לרשת אורט, אם לא ניתן למצוא בהם אנשים שיוכלו לנסח היטב את עיקרו של המשבר ואת עמדתה החינוכית של הרשת?

ולא זו בלבד. האירוע ברשת אורט לא היה אירוע טכני. היה זה אירוע חינוכי-ערכי המערב סוגיות מהותיות כמו חופש הביטוי, גבולות החינוך, תפקידו של המורה ומקומה של העמדה הפוליטית האישית בשיח מורה-תלמידים. איזו הנהלה יש לרשת אורט, שבמקום להוכיח קבל עם ועדה כי היא עצמה עוסקת בסוגיה החינוכית-ערכית שהועלתה על סדר יומה, היא מגלגלת אותה לפתחו של דובר עילג המייחצן במידה שווה של להט ובאותה דלות סגנונית רשת אופנה, עוגות עם מרגרינה וזמרים מפורסמים עם חיים אישיים בעייתיים משהו?

אכן, ימי התום שבהם נעשתה הפרדה מוחלטת בין ארגונים חינוכיים למסחריים חלפו. רשת אורט רוצה "למתג", "למצב", "לשווק", ובקיצור, למכור את עצמה למספר מרבי של תלמידים. היא בחרה להשתמש בשירותי רני רהב לצורך כך (אם כי יש להמליץ לקברניטי הרשת להטיל על המורים להיסטוריה שלהם לבדוק את מידת הצלחתו בפועל לקדם ארגונים ולפתור משברים), ומוכיחה כי השימוש הנדיב במלה "ערכים" בהקשר לפרשה רלבנטי רק לחשבון הבנק של רהב, ואין לו שום נגיעה לרשת עצמה.

נילי אושרוב היא עורכת תוכן ולשון וסטיריקנית