שלשום (יום שלישי, 31.12.13) כתבתי כאן על שוחד עיתונאי מרקיע שחקים: חברת התעופה היוונית אייגיאן-איירליינס הזמינה באימייל רב-תפוצה עיתונאים ישראלים – כל עיתונאי שהוא, בכל מסגרת שהיא – לכתוב על החברה תמורת אתנן של חצי כרטיס טיסה סדירה הלוך ושוב לאתונה, ללא המסים. תהינו אם אפשר לקנות את האתיקה והכבוד המקצועי של כתבים בסכום פעוט כל-כך ובאופן בוטה כל-כך. נציג חברת אייגיאן בישראל, דן ארקין, סירב אמנם להגיב למבצע באופן רשמי, אך גורם מקורב לחברה הבהיר שכך עושים כולם, כל החברות וכל העיתונאים.

"היום אתיקה לא נחשבת. היום עיתונאים נוסעים בחינם וכותבים על כך. העניין האתי אצל העיתונאים מת לגמרי", אמר אותו גורם וניבא: "ואני מניח שיהיו עוד הרבה מבצעים דומים גם בעתיד". ובכן, נראה שלא. משום שבינתיים, מישהו באייגיאן אולי נבהל מהפרסום ומהשלכותיו, ואתמול שיגר לעברי ארקין הודעה כי "המבצע בטל ומבוטל". הנה חילופי הדברים:

ההצעה ששלח דובר חברת התעופה אייגיאן-איירליינס לעיתונאים, לכתוב על החברה תמורת מימון חצי כרטיס טיסה לאתונה, דצמבר 2013

ההצעה ששלח דובר חברת התעופה אייגיאן-איירליינס לעיתונאים, לכתוב על החברה תמורת מימון חצי כרטיס טיסה לאתונה, דצמבר 2013

יחצן: "ביררתי את עניין ההצעה של אייגיאן-איירליינס לעיתונאים: זה הועבר לישראל בטעות, לא מיועד לנו, אלא לשוק היווני, וזה בטל ומבוטל. אשמח אם תתייחס לכך. תודה".

"העין השביעית": "מעניין. מה גרם לטעות?".

יחצן: "לדעתי פשוט טעות במשלוח חומר שלא מיועד לישראל. זה קורה בחברה גדולה שמפיצה המון חומר לכל העולם".

"העין השביעית": "זה ההסבר?".

יחצן: "זה ההסבר ואין בלתו, והוא דווקא מתקבל על הדעת. קורות טעויות. שורה תחתונה, ההצעה בטלה ומבוטלת".

"העין השביעית": "אבל אתמול אמרתם ההפך, ואפילו הצבעתם על האסטרטגיה [מאחורי המהלך]. ואם זה [האימייל] ליוון – למה הוא בעברית? מוזר הסיפור...".

יחצן: "לא מוזר. אמרתי שהחברה הציעה הצעה, אך התברר שהיא לא נועדה לשוק הישראל אלא היווני, ובטעות הופצה בארץ. אני מציע לקבל פשוטו של מקרא [...] אני מקווה שתמצא דרך לתקן את הדבר גם בכתובים".

"העין השביעית": "מה זה 'לתקן'? הרי כתבנו מה שהצהרתם בריש גלי. אני חושב שעשיתם את הדבר הנכון כשביטלתם את המבצע, אבל למה לא פשוט להגיד שהמבצע היה טעות בשיקול דעת מצד החברה?".

יחצן: "אסביר: המשרד בארץ הוא בסך-הכל נציגות של החברה. הנציגים בארץ לא יכולים לדבר על טעויות של החברה-האם. לכן נפלה טעות. המבצע בוטל, נסגר העניין".