"דובר צה"ל צייץ – ומחירי הנפט קפצו", דיווחו בגרסה זו או אחרת כמעט כל כלי התקשורת המרכזיים בישראל, בעקבות דיווח של סוכנות הידיעות הבינלאומית רויטרס. כתבי רויטרס, שעקבו אחר גרף העליות והירידות במחירה של חבית נפט ב-10 באוקטובר 2013, קשרו בין  קפיצה זמנית במחיר הנפט לבין ציוץ בחשבון הטוויטר של דובר צה"ל, ששיחזר את אירועי מלחמת יום-כיפור 40 שנה קודם לכן.

"חיל האוויר הישראלי מפציץ נמלי תעופה בסוריה כדי למנוע מנשק סובייטי להגיע לידי הצבא הסורי", נכתב בציוץ, שבסופו שובץ קישור לאתר צה"לי ובו מידע על השתלשלותה של מלחמת 1973. על-פי דיווחה של סוכנות רויטרס, פריט המידע ההיסטורי, שהידהד חשש עכשווי מפני הסלמה אזורית, עורר בטעות בהלה בקרב משקיעים והוביל לזינוק במחירי הנפט.

מתוך שער "ידיעות אחרונות", 11.10.13

מתוך שער "ידיעות אחרונות", 11.10.13

תגובת השרשרת, שזכתה לסיקור בכלי תקשורת ברחבי העולם, סוקרה כאמור באותו יום בהרחבה גם בגופי חדשות ישראליים מרכזיים, ובהם "הארץ", חדשות ערוץ 2, "כלכליסט", גלי-צה"ל, רשת ב', "ג'רוזלם פוסט", "ישראל היום", ynet ו"ידיעות אחרונות", שבו זכה הדיווח החריג על התקרית הפיננסית להפניית שער בבוקר שלמחרת.

על-פי הדיווחים בישראל ובעולם, זמן קצר לאחר עליית המחירים שנקשרה בציוץ הצה"לי הבינו הסוחרים כי אין מדובר בחדשות – והחזירו את מחירי הנפט על כנם. אלא שבדיקה שערך אתר Quartz מקבוצת אטלנטיק-מדיה מעלה שייתכן כי מדובר בפנטזיה, וכי לציוץ ממלחמת יום-כיפור לא היתה כל השפעה על שוק הנפט.

(צילום: שאטרסטוק)

(צילום: שאטרסטוק)

מניתוח שפורסם באתר עולה כי מחירי הנפט החלו להאמיר באותו יום עוד לפני פרסום הציוץ. עוד עולה מהבדיקה כי מי שינסה לאמוד את השפעת יחידת דובר צה"ל על שוק הסחורות יגלה כי מדובר במשימה קשה עד בלתי אפשרית, שכן באותן דקות שבהן פורסם הציוץ החל לדלוף לכלי התקשורת מידע ראשוני בנוגע להחרפת המשבר שהתגלע בין הרפובליקאים לדמוקרטים במשא-ומתן על העלאת תקרת החוב של ממשלת ארצות-הברית.

הסבר נוסף לעליית מחירי הזהב השחור ב-10 באוקטובר 2013 ניתן למצוא בשני אירועים אחרים שאירעו באותו יום, שלהם השפעה ישירה על היצע הנפט העולמי: בבוקרו של אותו יום נודע על חטיפת ראש ממשלת לוב, מיצרניות הנפט הגדולות בעולם; מאוחר יותר הודיע ארגון יצואניות הנפט אופ"ק כי כמות הנפט הגולמי שהופקה באותו יום צנחה לרמה הנמוכה ביותר זה שנתיים.

המסקנה המתבקשת, על-פי כתב Quartz טים פרנהולץ, היא שכפי שלא מומלץ לקבל הכרעות כלכליות גדולות בהתבסס על ציוץ אחד – לא יהיה זה חכם לטפול על ציוץ כלשהו שינויים מרחיקי לכת במצב השווקים. אפילו אם זה ציוץ של דובר צה"ל.