הבוקר, בשעה 10:00, ייפתחו הקלפיות לבחירות שעורכת אגודת העיתונאים הירושלמית. כ-1,000 חברים, רבים מהם עובדי רשות השידור, יוכלו לבחור את המועמדים שלהם לוועד האגודה.

על-פי תקנון אגודת העיתונאים, המועמד שיזכה למירב הקולות יכהן כיושב-ראש האגודה, "ולבד שהוא מועסק בכלי תקשורת על-פי הסכם עבודה קיבוצי, ואיננו גמלאי". בשנים הקרובות יהיה תפקיד היו"ר בעל חשיבות מיוחדת, לאור התממשותה האפשרית של הרפורמה ברשות והתחזית כי כמה מאות עיתונאים יפרשו מהגוף, אם לא מרצון, אזי מכורח.

העיתונאי דני זקן, יושב-הראש בשלוש השנים האחרונות, אינו מתמודד לכהונה נוספת. בין המועמדים לוועד ניתן למנות את חיקה (אחיה) גינוסר, שכיהן לפני זקן בתפקיד היו"ר, עובדי הטלוויזיה אבי פירסט ונעה ברק, ועובדי הרדיו צגה מלקו, רן בנימיני ואיאד חרב.

כרגיל ברשות השידור, הבחירות מציפות אל פני השטח מחנאות עמוקה, כזו שדואגת להעביר מדור עובדים אחד לזה שאחריו רשימה מסודרת של חשבונות אישיים והבטחות לנקמה. אף עיתונאי אינו מוכן לזהות את עצמו כחבר במחנה. אלה תמיד חברי המחנה האחר - בוטים, דורסניים, שאינם בוחלים בשום אמצעים ומאלצים את המתנגדים להם לאחד כוחות כדי לשרוד.

בשנים האחרונות מזוהה הנהלת רשות השידור (בעיקר המנכ"ל יוני בן-מנחם ועוזרו הבכיר זליג רבינוביץ') עם המחנה ההיסטורי של המנכ"ל לשעבר יוסף בראל, שהודח מתפקידו לפני כשמונה שנים. המחנה הנגדי נמצא באופוזיציה, ומחכה לתורו לקבל שוב את המושכות. בינתיים נהנה מחנה האופוזיציה משליטה באגודת העיתונאים, המשמשת פעמים רבות מחסום למהלכי הנהלת הרשות, גוררת אותה פעם אחר פעם לבתי-הדין לעבודה ואף נוחלת בו הצלחות נאות.

בקרב רשות השידור יש עיתונאים החוששים כי אם נציגי מחנה ההנהלה הנוכחית יתפסו שליטה גם באגודת העיתונאים, הם יהיו מעין סוס טרויאני בגוף שאמור לייצג את העובדים מול ההנהלה ויוכלו בלא כל קושי להכין רשימה מתואמת של עיתונאים שאינם מזוהים איתם כמועמדים לפיטורים במסגרת הרפורמה. כעת, כשהבחירות לכנסת הוכרעו ונראה כי תיק הממונה על ביצוע חוק רשות השידור יישאר בידי הליכוד, הבחירות לאגודת העיתונאים הן אולי הסיכוי האחרון של מתנגדי ההנהלה למנוע את רוע הגזירה.

משקעים וחשבונות אישיים

העוזר הבכיר למנכ"ל רשות השידור זליג רבינוביץ' (מימין) והמנכ"ל יוני בן-מנחם (צילום: "העין השביעית")

העוזר הבכיר למנכ"ל רשות השידור זליג רבינוביץ' (מימין) והמנכ"ל יוני בן-מנחם (צילום: "העין השביעית")

על רקע זה ניתן להבין את הפנייה של קבוצת עובדי הרשות אל ועדת הבחירות של אגודת העיתונאים בבקשה לפסול את מועמדותו של אריה שקד, מנהל קול-ישראל לשעבר. שקד מזוהה עם המחנה הנגדי לזה של בן-מנחם ורבינוביץ', ואף דיבר בגנותם בכתבה על רשות השידור ששודרה לפני קרוב לשנתיים במסגרת המגזין "אולפן שישי". אמנם בכתבה טושטשה זהותו של שקד, אך הטשטוש נעשה באופן לקוי ולאחר השידור התגלתה זהותו.

במסגרת הכתבה של "אולפן שישי" פורסמו, בין היתר, תוצאות אבחון שנערך בעבר לבן-מנחם על-ידי חברת פיל"ת, שמצא אותו בלתי כשיר לתפקיד ניהולי. לאחר השידור הגיש בן-מנחם תלונה למשטרת ישראל, שחקרה ומצאה כי שקד הוא שפנה למנכ"ל פיל"ת כדי לקבל העתק מדו"ח האבחון ואחרי שקיבלו העביר אותו לעיתונאים. "יש תשתית ראייתית כנגד אריה שקד לביצוע עבירות פליליות של פגיעה בפרטיות", מסר דובר המשטרה בשלהי 2011. בעקבות המקרה פרש שקד לגמלאות. אתמול פירסם יואב יצחק כי בקרוב תקבל הפרקליטות החלטה בתיק.

"אנו, החתומים מטה, מביעים תרעומת על אישור מועמדותו של אריה שקד", נכתב בפנייה שנשלחה לוועדת הבחירות של האגודה. "[...] נגד אריה שקד מתנהלת חקירה פלילית הקשורה במעשים שנעשו ברשות השידור בהיותו מנהל הרדיו. בעקבות התיק הפלילי - אריה שקד פרש לגמלאות. בשל העובדה שאריה שקד הינו גמלאי ולאור תפקידו הקודם ברשות כמנהל הרדיו (תפקיד שיוצר מטבע הדברים משקעים וחשבונות אישיים כנגד עובדים רבים ברשות השידור בכלל וקול-ישראל בפרט) - עובדות אלו מחייבות שלילת זכותו להיות מועמד להנהלת האגודה ולשמש כנציג העובדים".

ועדת הבחירות השיבה בתוך יממה כי לאור חוות הדעת המשפטית שקיבלה, אושרה מועמדותו של שקד פה אחד. "לדעתנו יש פה ניגוד עניינים", אומר משה זמיר, עיתונאי רשת מורשת, ששיגר את הדרישה לפסול את שקד. זמיר מביע אף הוא חשש מהשפעתה של אגודת העיתונאים על זהות המפוטרים העתידיים, אולם מן הכיוון האחר. "שקד היה מנהל קול-ישראל, ויש לו עבר ברשות עם עובדים שהוא הולך להתנקם בהם", טוען זמיר. "אם בארגון אחר היה מנהל שנאלץ לפרוש בגלל בעיות פליליות וחקירה משטרתית, ואחרי זה היה מבקש לייצג את העובדים, העיתונות היתה צולבת אותו ארגון".

לזמיר טענות גם נגד פסילת הערעור שהגיש. לדבריו, ועדת הבחירות באגודה אינה מתפקדת ולא התכנסה בחודשים האחרונים, כפי שדורש התקנון. "יש לזמיר ליקוי בהבנת העובדות", מגיב חיים שיבי, חבר ועדת הבחירות. "הוועדה התכנסה מספר רב של פעמים. חברי הוועדה מתקשרים כל העת גם במכשיר המהפכני הנקרא דואר אלקטרוני ונוסף לכך נפגשים פנים אל פנים".

לעצם הטענות נגד שקד אומר שיבי: "הגיעו אלינו טענות מטענות שונות לגבי כשרות מועמדותו של אריה שקד, שהיה באותו שבוע באבל על מות אביו. מיד כשהגיעו הן הועברו לעיונו של היועץ המשפטי של האגודה עו"ד אופיר טל, המלווה אותנו לאורך שנים בהצלחה רבה, ועל-פי חוות הדעת המשפטית שקיבלנו, אין עילה לפסילת המועמדות של אריה שקד".

בהקשר זה מוסיף שיבי כי שקד ממילא אינו יכול להיבחר לתפקיד היו"ר, משום שהוא גמלאי, ועל כן הוועדה לא מצאה מניעה להתמודדותו.

מחפשים את היושר

"בוא נעמיד את החקירה הפלילית בפרופורציות הראויות לה", אומר שקד בשיחה עם "העין השביעית". לדבריו, ממצאי הדו"ח על כישורי הניהול של בן-מנחם פורסמו שנים רבות לפני הכתבה ב"אולפן שישי", בין היתר בספרו של דן כספי "סליחה, תקלה". מלבד זאת טוען שקד כי פעל כנדרש כשהביא את הדברים לפרסום. "אם לא ראוי לפרסם שאדם המועמד לניהול אינו כשיר לניהול, אז אי-אפשר לפרסם שום דבר על אף אחד", הוא אומר ומעריך כי התיק נגדו יסתיים בלא כלום.

משה זמיר טוען כי די בתוצאות החקירה המשטרתית כדי לפסול אותך מהתמודדות.

"משה זמיר הוא פיון שלא מבין בכלל מה הוא עושה".

הוא טוען כי יש חשש שתפעל בנקמנות.

"כי היום אין מחנאות ברשות, נכון? המתנגד להנהלה נחשד במחנאות ומה שההנהלה עושה זה לא מחנאות? אני אומר בגאווה: אני חתום על הרפורמה ברשות השידור. השנתיים האחרונות הוכיחו שהאנשים האלה לא מסוגלים לקדם שום דבר. אני נעניתי לבקשת הרבה חברים שביקשו ממני לתרום מיכולותי. אני לא מתמודד על ראשות האגודה אלא כדי להיות חבר בוועד על מנת לסייע למי שייבחר".

באתר אגודת העיתונאים הוסיף שקד: "הבהלה שאחזה בהנהלת הרשות מעצם מועמדותי מעידה כאלף עדים על החששות מפני הידע והניסיון שלי בדרך ליישום ההסכמים". בכך מתכוון שקד ככל הנראה לא רק למכתב שהוגש בעניינו לוועדת הבחירות, אלא גם לדרישה של האגודה לזכות הציבור לדעת לפסול את מועמדותו וכן לכתבה ביקורתית ביותר נגדו שפירסם יואב יצחק באתרו. בעקבות כתבה זו הגיש אתמול שקד לבית-משפט השלום בירושלים תביעת לשון הרע נגד יצחק ודרישה לפיצוי בסך 140 אלף שקל.

זמיר, מנגד, מכחיש כי הוא פועל בשמו של מחנה זה או אחר. "זה ממש לא נכון", הוא אומר. "מה אכפת לי? המחנאות ממש לא מעניינת אותי. זה לא בקטע של מלחמה נגדו. אני לא רוצה להילחם באף אחד. אני בתור עיתונאי מחפש את היושר".