השאלה מהי "תוכנית בענייני היום" צפויה לעמוד במרכז הדיון בבקשה לאישור תביעה ייצוגית, שהוגשה נגד ערוץ 14 בטענה לשילוב פרסום סמוי בניגוד לחוק הרשות השנייה.

לפני כשנה הוגשה הבקשה בטענה כי הערוץ, שמציג את עצמו כ"ערוץ החדשות של ישראל", משלב פרסום סמוי בחלק גדול מהתוכניות שהוא משדר, כולל תוכניות שכולן פרסום סמוי. "מדובר במקרה קיצוני של הפרת הדין בנושא זה, מסוג שטרם נראה במקומותינו", נטען בכתב התביעה, שהוגש בשמו של האזרח יובל לב ובאמצעות עורכי-הדין חגי קלעי, אוהד רוזן, נתן שוורצמן וליעד ורצהיזר.

חוק הרשות השנייה אוסר על שילוב תוכן פרסומי בין היתר ב"שידורי חדשות" וב"תוכניות בענייני היום", זאת כדי למנוע הטעייה של הצופים. לב טען בבקשתו כי בערוץ 14 עוברים על החוק.

לפי הבקשה, בערוץ 14 משלבים פרסום סמוי בין היתר בתוכנית הצרכנות "מדברים טכנולוגיה", בתוכנית המשפט "מחוץ לפרוטוקול", בתוכנית הבוקר "עדן ועודד", בתוכנית הצרכנות "חשבון פתוח", בתוכנית המשפט "בדלתיים פתוחות" ובתוכנית הנדל"ן "עכשיו נדל"ן".

על פניו, שבע תוכניות הן נתח נכבד מלוח השידורים של ערוץ 14: לפי לוח השידורים של השבוע הנוכחי, בערוץ משודרים בין 9 ל-11 תוכניות ביום (מלבד שידורים חוזרים במהלך הלילה).

כל בר דעת יודע מהי תכנית בוקר

בתשובה לבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד מאיר וסקר, אליעד אברהם ויגאל דנינו, נטען כי חברת ערוץ יהודי ישראלי בע"מ, המפעילה את ערוץ 14, "הקפידה ומקפידה על קיום הוראות הדין, לרבות כללי תוכן פרסומי".

לפי התשובה לבקשה, התוכניות של ערוץ 14 - המגדיר עצמו "ערוץ החדשות של ישראל" - שמשלבות פרסום סמוי אינן תוכנית חדשות או תוכנית "בענייני היום", אלא "תוכניות פנאי" אשר כוללות תוכן פרסומי ומוצגת ככאלה על פי כללי הרשות השנייה.

מנחה התוכנית "מחוץ לפרוטוקול" בערוץ 14, מולי ארי (צילום מסך)

מנחה התוכנית "מחוץ לפרוטוקול" בערוץ 14, מולי ארי (צילום מסך)

כך, לדוגמה, במקרה של תוכנית המשפט "מחוץ לפרוטוקול". מנחה התוכנית אמנם הציג אותה כ"מגזין המשפט והאקטואליה של עכשיו 14", אולם לדברי ערוץ 14 לא מדובר בתוכנית בענייני היום, אלא בתוכנית פנאי שמשלבת גם מידע בענייני היום. בחודש יולי 2023, מציינים לדוגמה בערוץ, הנושא שעמד במרכז השיח הציבורי היה "הרפורמה המשפטית", ועל כן רק טבעי שהנושא יעלה בתוכנית.

"משתמע מדבריו של המבקש", כותבים באי-כוח ערוץ 14, "כאילו עו"ד המופיע בתכנית (ואשר הופעתו הינה בבחינת תוכן פרסומי) לא יכול לדבר על נושא רלוונטי המעניין את הציבור. דא עקא, כל מהותם של כללי התוכן הפרסומי היא לאפשר לבעלי מקצוע או לבעלי עסקים לדבר על השירות או המוצר אותו הם מציעים, תוך שהם מספקים לצופים מידע מעניין על התחום בו הם עוסקים.

יצחק מירילשוילי (צילום: רונן גולדמן, רישיון CC BY-SA 3.0)

יצחק מירילשוילי (צילום: רונן גולדמן, רישיון CC BY-SA 3.0)

"כך למשל, יכולה עורכת-דין להתארח בתוכנית ולהתראיין על נושא משפטי מסוים תוך שהיא מעשירה את הצופים בידיעותיה, ולשלם לערוץ על האירוח בתוכנית. זהו 'תוכן פרסומי' מותר".

אשר לתוכנית "מדברים טכנולוגיה", בערוץ טוענים כי לא מדובר ב"תוכנית תחקירים עיתונאית" או ב"תוכנית חדשותית", אלא בתוכנית ש"עוסקת בחידושים בעולם הטכנולוגיה" ועל כן "מטבע הדברים ניתן לשלב שם, בכפוף לשיקולי עריכה, מוצרים רלוונטיים שחלקם מובאים כתוכן פרסומי".

התוכנית, יש לציין, נפתחת בהבטחה ל"תוכנית שתביא לכם מדי שבוע עדכונים על חדשנות, גאדג'טים, טכנולוגיה וכל מה שחשוב לדעת על העתיד של כולנו".

התוכנית "עדן ועודד" אמנם מוגדרת באתר ערוץ 14 כ"תוכנית אקטואליה מגוונת", אך בערוץ טוענים כי "כל בר דעת יודע מהי תכנית בוקר במדינת ישראל, אשר לרוב עוסקת בנושאים שאינם 'כבדים' או בעלי חשיבות גדולה". בערוץ מוסיפים כי "ייתכן והמבקש ירצה לדבוק במילה 'אקטואליה' ולהפוך את התכנית למהדורת חדשות ובכך לקבוע כי לא ניתן לשלב בה תוכן פרסומי, ולא היא".

מנחת התוכנית "מדברים טכנולוגיה" בערוץ 14, הדר אביאל (צילום מסך)

מנחת התוכנית "מדברים טכנולוגיה" בערוץ 14, הדר אביאל (צילום מסך)

בנוסף טוענים בערוץ 14 כי "לא מן הנמנע כי התובענה דנן נבעה גם משיקולים פוליטיים", וזאת משום שבבקשה לאישור התביעה הייצוגית צוין כי ערוץ 14 "'זוכה' לתמיכה מקיר לקיר של חברי סיעת הליכוד והקואליציה (וראש הממשלה בראשם)".

ערוץ 14 אמנם זוכה למטריית הגנה ממשלתית יוצאת דופן מאז שהוקם ועוד נקרא ערוץ 20: ממשלות נתניהו שינו עבורו את חוקי רגולציית התקשורת בישראל, העניקו לו הטבות בשווי עשרות מיליוני שקלים והסירו ממנו את רוב המגבלות המוטלות על הערוצים המתחרים.

עם זאת, הערוץ עדיין כפוף לחוק האוסר על גניבת דעתם של הצופים.

50698-07-23