השבוע לפני שנה הסתיים מבצע "מגן וחץ", מבצע צבאי שאסר צה"ל נגד ארגון הג'יהאד האסלאמי בעזה, והיה המבצע הצבאי האחרון ברצועה עד למתקפת חמאס וטבח ה-7 באוקטובר.

עם תום המבצע, הגיע שלב הסיכומים. ראש הממשלה בנימין נתניהו טען בכמה וכמה וכמה הזדמנויות שונות באותם הימים כי המבצע שינה את משוואת ההרתעה הישראלית לא רק אל מול נגד הג'יהאד האסלאמי אלא גם אל מול אויבים אחרים כחיזבאללה וחמאס.

"שינינו את משוואת ההרתעה", אמר בביקור באשקלון. "היום אויבי ישראל בעזה יודעים שגם אם ינסו להתחבא אנחנו יכולים ואנחנו נכונים להגיע אליהם בכל עת.  הכרה זו התחזקה באופן משמעותי במבצע 'מגן וחץ', שינינו את המשוואה", אמר בישיבת הממשלה.

בנאום ביום ירושלים אמר רה"מ נתניהו כי "המסר נקלט" ברצועת עזה ומחוצה לה. "שינינו את המשוואה", קבע. "אני חושב שהמבצע שינה את משוואת ההרתעה", טען בראיון לשדרן הרדיו דידי הררי. "אני מעריך שהדבר הזה משנה את המשוואה ואני חושב שזה מעביר מסר לא רק לג'יהאד האיסלאמי, אלא לחמאס ולארגוני הטרור סביב ישראל. המציאות היא שאתה לא משנה את המשטרים הללו, אך כן את התיאבון להתעמת איתנו".

אולם במערכת הביטחון, ובעקבות זאת גם בקרב הפרשנים הצבאיים בתקשורת הישראלית, הסיכום היה הרבה יותר זהיר ולא כלל קביעות רהבתניות בדבר הרתעת חמאס ו"שינוי המשוואה".

מי שבלט בסיכום אופטימי של הישגי המבצע היה ערוץ 14, המזוהה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. למעט טור חריג של אלון בן-דוד ב"מעריב", שזילזל ביכולתו של חמאס לגרום נזק לישראל, ערוץ 14 היה היחיד שהבליט והדגיש את המסר של נתניהו, בדבר שיקום ההרתעה הישראלית מול חמאס.

הפרשן הצבאי של "הארץ", עמוס הראל, כתב ב-14.5.23 כי "בניגוד לנתניהו, בצבא נזהרו מאוד מהכרזות ניצחון או השוואות למבצעים קודמים".

לדברי הראל, "תדרוך לעיתונאים שהתקיים אתמול היה כנראה הסיכום הצבאי הזהיר ביותר של מבצע ברצועה מאז המבצע הגדול הראשון לאחר ההתנתקות, 'עופרת יצוקה' ב-2008. זה קרה בהנחייתו הישירה של הרמטכ"ל הרצי הלוי, שביקש להימנע מהכרזות מוקדמות ויהירות מדי". הראל עצמו סיכם את הטור במילים "זו הצלחה, לא הכרעה, והתועלת ממנה תהיה מוגבלת בהיקף ובזמן".

הפרשן הצבאי של חדשות 12, ניר דבורי, טען באותו היום כי השאלה המרכזית היא "האם שוקמה ההרתעה וכמה זמן יימשך השקט". לדבריו, קשה לענות על כך אולם "בסוף אין כאן שינוי משוואה ולא אסטרטגיה חדשה. התחלנו את הספירה לאחור למבצע הבא".

ניר דבורי, חדשות 12, 14.5.2023 (צילום מסך)

ניר דבורי, חדשות 12, 14.5.2023 (צילום מסך)

הפרשן הצבאי של "מעריב", טל לב-רם (היום מפקד גלי-צה"ל), סיפר באותו היום בראיון ל-103FM כי במערכת הצבאית נרשמה בתום המבצע כמות גדולה של "צניעות" ו"מידתיות" בכל הקשור לאפקט ההרתעתי שלו.

למחרת, ב-15.5, כתב לב-רם ב"מעריב" כי "במטה הכללי הפעם יותר צנועים וזהירים בהערכות היתר לתקופת שקט ארוכה הצפויה לכאורה בעקבות המבצע". לדבריו, "למרות ההצלחות המבצעיות, ההסלמה הבאה עלולה להגיע ממש בקרוב".

ב"מאקו" כתב ב-14.5 הכתב הצבאי שי לוי כי "לכולם ברור שהסבב הבא מול עזה זה רק עניין של זמן, וכנראה שלא הרבה זמן. ההערכה בצה"ל שגם האיום של מערכה רב-זירתית - כלומר בחזיתות נוספות כמו הצפון, יהודה ושומרון - עדיין לא הוסר. מבצע אחד קטן בעזה לא בהכרח מעיד על ניתוק בין הזירות".

הפרשן הצבאי של "ישראל היום", יואב לימור, נדבק תחילה באופטימיות של ראש הממשלה, כשכתב כי "מבצע 'מגן וחץ' הוכיח שוב שחמאס אינו מעוניין להילחם, וספק אם יגרור את עזה למערכה נוספת - מדממת ואלימה פי כמה - רגע אחרי שהסבב הנוכחי ייגמר". לפי לימור, "מרגע שהושג ההסכם ואכן האש תיפסק ויוכרז על חזרה מלאה לשגרה, מובטחת לתושבי העוטף תקופה של שקט, שאורכה ייקבע בכפוף להרתעה שישראל תצליח לשמר מול עזה ולאופק הכלכלי-אזרחי שיהיה לתושביה".

כמה ימים אחר כך נשרה מלימור האופטימיות הזהירה והתחלפה בהערכה פסימית: "לא מומלץ לתושבי העוטף לעצור את נשימתם. המטוטלת המוכרת של חייהם הריצה אותם לחמישה ימים בממ"דים, והוציאה אותם משם באותה הקלות. סביר שהם יידרשו לשוב לשם מתישהו בעתיד הקרוב, באדיבות הג'יהאד האסלאמי או ארגון סורר אחר, שימצא תירוץ לשגר רקטה או פצמ"ר לנגב המערבי. את השאלה איך לא מגיעים לשם הותירה ישראל, כבעבר, כעניין תיאורטי; גם השבוע הוכח שאין לה עניין ממשי לחפש פתרון יסודי לבעיית עזה, וגרוע מכך: שבמעשיה היא ממשיכה לחזק את האויב העיקרי שלה, חמאס, ולהחליש את הפרטנר שלה - הרשות הפלשתינית".

הכתב הצבאי של ערוץ 14, הלל ביטון רוזן, מציג שאלות לרה"מ בנימין נתניהו לאחר מבצע "מגן וחץ", 15.5.23 (צילום מסך)

הכתב הצבאי של ערוץ 14, הלל ביטון רוזן, מציג שאלות לרה"מ בנימין נתניהו לאחר מבצע "מגן וחץ", 15.5.23 (צילום מסך)

גם הציבור הישראלי לא היה אופטימי במיוחד לגבי שיקום ההרתעה הישראלית. בחדשות 12 הוצגו ממצאי סקר דעת קהל שנערך עם תום המבצע, לפיהם רק 42% מהנשאלים טענו שהמבצע חיזק את ההרתעה הישראלית לעומת 44% שטענו כי לא השתנה דבר. בסקר נפרד שממצאיו הוצגו בכאן 11, צפו 71% מהמשיבים כי השקט בדרום יארך מספר חודשים. רק 7% השיבו כי השקט יארך שנים. סקר שלישי, מטעם חדשות 13, מצא כי 53% מהציבור מעריך שיחלפו כמה חודשים עד לעימות הבא עם עזה.

חריג בעמדתו היה פרשן חדשות 13 אלון בן-דוד. במהדורות החדשות של הערוץ לאחר המבצע לא דיבר בן-דוד על השלכות המבצע על ההרתעה הישראלית, אולם בטור שפרסם ב"מעריב" בסוף השבוע שלאחר סיום מבצע "מגן וחץ" כתב באופן שונה מיתר עמיתיו.

בן-דוד לא טען כי המבצע שיקם את ההרתעה הישראלית מול עזה ויגרום לכך שגורמים ברצועה יימנעו להבא מלתקוף את ישראל, אך הביע זלזול ביכולותיהם לפגוע פגיעה של ממש במדינת ישראל.

לדברי בן-דוד, "לישראל אין סיבה לפחד מעזה. אנחנו יכולים להילחם איתם כל שנה, ותמיד זה יכאב להם יותר. עזה לא מהווה איום אסטרטגי מול ישראל, אלא מטרד שעשוי להצית זירות נוספות ומסיט אותנו מעיסוק באיום המשמעותי באמת: איראן".

כלי התקשורת המרכזי היחיד שסייע להעביר את המסר של נתניהו בדבר שיקום ההרתעה הישראלית היה ערוץ 14, ערוץ התעמולה הפרטי של נתניהו שממומן מכספיו של המיליארדר יצחק מירילשוילי.

במהדורת החדשות המרכזית של הערוץ מה-14.5 שודרו דברי ראש הממשלה נתניהו, שהתרברב באותו הבוקר כי ישראל שינתה את משוואת ההרתעה. מגישת המהדורה מגי טביבי פנתה אל הפרשן הצבאי נועם אמיר בשאלה "האמנם שינינו את המשוואה?". "אני חושב שבצורת התגובה, בדרך, ובסופו של דבר גם בהחלטה לא להיכנע לתכתיבים של הפסקות אש עם תנאים - כן", השיב אמיר.

בהמשך קבע אמיר כי "עכשיו השאלה הגדולה הנשאלת היא מול מי וכמה זמן הדבר הזה מחזיק", אך מיד השיב כי "ההבנה בצה"ל וגם בדרג המדיני אגב היא שתוצאות המבצע שהן מאוד ברורות ואי אפשר להתווכח על העובדות, לא משפיעות רק על הג'יהאד האסלאמי [...] השאלה הגדולה שנשאלת איך העסק הזה משפיע על חמאס".

אמיר לא התחייב כי חמאס אכן מורתע והעלה את האפשרות כי ארגון הטרור ימצא הזדמנות לחמם את הזירה, אך בהמשך המהדורה, כשהתבקש לסכם את הישגי המבצע, שינה שוב את הטון לזה של דף המסרים של ראש הממשלה: "המסר הכי חשוב של המבצע הזה הגיע דווקא למקומות החשובים, שזה איראן, לבנון וחמאס. [...] חמאס מבין שהעסק הזה לא משחק לטובתו וזו הסיבה העיקרית שהוא לא נכנס לסיפור".

על המסך הופיעה שקופית שציינה את הישגי המבצע. אחד מהם קרא: "מסר של חוסן לחיזבאללה וחמאס".

למחרת, ב-15.5.23, שולב במהדורה ראיון שהעניק ראש הממשלה נתניהו לכתב הצבאי הלל ביטון-רוזן (בדיעבד, הראיון האחרון שהעניק נתניהו לערוץ עד היום). כבר בפתחו הצהיר נתניהו כי "שינינו את משוואת ההרתעה".

כשנתניהו קבע כי "חיזקנו את ההרתעה הישראלית", ביטון-רוזן נראה מהנהן. בתשובה לשאלה האם המסר וההרתעה חלחל גם לאיראן, חיזבאללה וחמאס, השיב נתניהו: "אני חושב שהוא נקלט ב-360 מעלות".