אם אתם חוששים מהפסקות חשמל בשל המלחמה ומתרחישי אימה של עלטה ארוכה, לנדב פרי, פרשן התוכנית "פגוש את העיתונות" בחדשות 12, יש פתרון בשבילכם: תצטיידו בגז טבעי.

ההצהרה של פרי יצאה מפיו אתמול כבדרך אגב, בתוכנית ששודרה רגע לפני שנודע לעם ישראל שנחיל טילים וכטב"מים איראניים נמצא בדרך לכאן. המנחה, בן כספית, שאל את הפאנליסטית עינב גלילי אם רכשה גנרטור. גלילי השיבה שיש בביתה גנרטור, ופרי הגיב מיד שהצטייד בגז טבעי, כשהמנחה הנוסף של התוכנית, עמית סגל, מהדהד את דבריו, מחייך ומגחך.

למה התכוון פרי? האם גם אנחנו יכולים לרכוש גז טבעי? ואיך כל זה קשור לגנרטור? אף אחד לא שאל. אבל התשובה דווקא פשוטה. אנחנו לא יכולים לרכוש גז טבעי ולא יכולים לקנות גנרטור מונע בגז טבעי. ולמה גיחך סגל? אולי משום שעמד על האבסורד בכך שהפרשן לענייני כל שיושב לצידו, בחירום ובשגרה, הוא בכלל לוביסט של אחת החברות הגדולות בישראל, הפועלת בתחום עמוס אינטרסים פוליטיים ומוטה רגולציה: ניו-מד אנרג'י, לשעבר דלק קידוחים, החולשת על מאגר הגז הגדול בישראל.

פרי, שהיה שנים ארוכות פרשן פוליטי נמרץ ואהוד בערוץ 10, החליט לפני כעשור לפרוש ולעבור לעבוד אצל הטייקון יצחק תשובה. ההחלטה הזו העלתה כבר אז ביקורת וגם לא מעט שאלות לגבי המעבר מתפקיד של עיתונאי שמסקר ומבקר בין היתר גם את חברות הגז על קשריהן הפוליטיים, לתפקיד אצל מושא הביקורת, ועוד תפקיד שכל עניינו הוא קידום אינטרסים מול פוליטיקאים ועיתונאים.

גם הפודקאסט שהחל פרי לשדר בשנת 2021, "הפודקאסט של נדב פרי", בו הוא מראיין בין השאר פוליטיקאים ועיתונאים, עורר שוב שאלות לגבי הגבולות המטושטשים בין עבודתו כלוביסט וכאיש תקשורת. כדי להוסיף ערפל לטשטוש, תכפו הופעותיו כפרשן מזדמן בתוכניות אקטואליה שונות. הדובדבן הרקוב בעוגת ניגוד האינטרסים היתה הצטרפותו כפרשן קבוע ל"פגוש את העיתונות", מתוכניות הדגל של חדשות 12. לעורכים של גוף החדשות הפופולרי בישראל זה נראה בסדר גמור שמי שיפרש עבור הצופים את המציאות הוא מי שהגדרת התפקיד שלו היא קידום אינטרסים.

פליטת הפה של פרי אתמול בתוכנית איפשרה לרגע מבט ממעוף הכטב"מ על התופעה הנפוצה מדי של פאנליסטים מגויסים. תופעה שפרי הוא אולי המייצג הבוטה ביותר שלה. כי הרי מה התירוץ הקבוע של פרנסי חדשות 12, ושל גופי החדשות המתחרים שמשתמשים גם הם בשירותיהם של פרשנים עמוסי אינטרסים זרים? שהכל ידוע, יש אפילו כתובית קטנה שמצהירה כי פרי הוא "סמנכ"ל רגולציה וקשרי חוץ". הנה, הוא יכול אפילו להתבדח על זה ועמית סגל יחזיר לו גיחוך.

אבל הבדיחה היא על חשבוננו, הצופים, שלעולם לא נדע מתי הפרשן הלוביסט מספק לנו ניתוחים מושכלים ומתי הוא משרת את הטייקון שמשלם לו משכורת.

פרופ' עדי וולפסון הוא פעיל סביבה, מומחה לקיימות, פרופסור להנדסה כימית ומחבר הספרים "צריך לקיים" ו"המשבר הגדול"