בית-המשפט מחק תביעה שהגישו שני תושבי ההתנחלות חומש נגד העיתונאי העצמאי ישראל פריי. זו התביעה השנייה שהגישו השניים נגד פריי, כשהראשונה נדחתה תוך חיובם בהוצאות.

תחילת הפרשה בציוץ שפרסם פריי בחשבון הטוויטר שלו לפני כשנתיים, ובו תצלום של מצבה מנותצת לצד המילים: "הנה זה חוזר: מתנחלים מהמאחז העברייני חומש ירדו לכפר בורקה (שאת אדמותיו הפרטיות הם גונבים) תקפו בתים והשחיתו מצבות. ועל מי ירו החיילים? ניחשתם נכון: על הפלסטינים שבאו להדוף. 3 פצועים. מישהו מסוגל להבין למה המדינה מגבה מיליציות במקום להעיף את עברייני חומש על טיל?".

בעקבות הציוץ הגישו ראש ישיבת חומש אלישמע כהן ומנהל הישיבה שמואל וינדי תביעת דיבה בסך 100 אלף שקלים נגד פריי, וזאת באמצעות עו"ד מנשה צ. יאדו. בסמוך להגשת התביעה התראיין פריי בנוגע לתביעה בתוכנית של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, ואמר בין היתר "האם בתור אנשי תקשורת סיקרתם אי פעם את הסיפור שאנשים מאזור היישוב חומש תפסו נער בן 14 מכפר סמוך, כפתו אותו לעץ והתעללו בו במשך חצי שעה?".

בשל התבטאות זו הוגשה התביעה השנייה של וינדי וכהן, הפעם על סך 100 אלף שקלים. "זו פשוט הכפשה מכוערת וחסרת גבולות ומכאן התביעה", טענו והוסיפו: "לא בכדי השתמשו הנאצים ברטוריקה דמונית ודה-לגיטימטיבית [כך במקור] לקיום העם היהודי, שכן מכוחה פעלו הם להשמיד את העם היהודי וזממם עלה בידם ביחס לרובה של יהדות אירופה".

במועד שבו אמור היה להתקיים הדיון הראשון בתביעה השנייה, בפני השופטת בלהה יהלום מבית-משפט השלום בירושלים, לא הגיע פריי ואף לא בא-כוחו עו"ד גונן בן-יצחק. בא-כוחם של התובעים, עו"ד יאדו, ביקש פסק-דין שיקבל את התביעה במלואה בתוספת הוצאות, וכך קרה. פריי חויב לשלם לרב הישיבה ולמנהלה 100 אלף שקלים אלא שבהמשך בוטל החיוב, תוך הטלת הוצאות בסך 4,000 שקלים על פריי.

בחודש יולי האחרון נדחתה התביעה הראשונה שהגישו תושבי חומש נגד פריי. השופט דניאל מרדכי דמביץ, מבית-משפט השלום בירושלים, קבע כי אין מקום לקבלה משום שפריי לא זיהה את תושבי חומש שלהם ייחס את המעשים. וינדי וכהן חויבו לשלם לפריי הוצאות בסך אלף שקלים ועוד שכר-טרחת עו"ד בסך 11,700 שקלים.

מאז לא התקדמה התביעה השנייה, ולאחרונה החליטה השופטת בלהה-יהלום לדחות אותה מחוסר מעש.

43815-01-22