בית-המשפט העליון דחה אתמול (8.1) את עתירת התאחדות עיתונאי החוץ בישראל (FPA) שדרשה לאפשר לכתבים זרים להיכנס לרצועת עזה ללא הליווי הצמוד של דובר צה"ל.

מאז תחילת המלחמה בעזה לא התירה ישראל כניסת עיתונאים לרצועה באופן עצמאי. תחילה לא הותר לעיתונאים להיכנס כלל לרצועה וכעבור כחודש החל צה"ל לאפשר לעיתונאים ישראלים וזרים להיכנס לרצועה בליווי כוחות ותוך הגבלת חופש הפעולה של העיתונאים.

עיתונאים שנכנסו לרצועת עזה בליווי צה"ל חתמו על התחייבות לפיה לדובר צה"ל תינתן בין היתר הזכות לפסול שימוש בחומר שצולם, גם בעתיד ולמשך זמן בלתי מוגבל וגם מסיבות שאינן קשורות לביטחון מידע וסודיות מבצעית.

ב-FPA, שמאגדת 370 חברים מ-130 כלי תקשורת מ-30 מדינות שונות, דרשו ממתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן, מאלוף פיקוד דרום ירון פינקלמן ומשר הביטחון יואב גלנט לאפשר כניסה של עיתונאים זרים לעזה לצורך סיקור ללא תלות בדובר צה"ל.

"קיימת חשיבות עליונה, דווקא באזורי מתיחות גוברת, לסיקור בפתיחות ובשקיפות, באופן מהימן ומלא, בזמן אמת וממקור ראשון, אודות המתרחש ברצועה ולשמירה על זכותו של הציבור לדעת", נטען בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד גלעד שר.

המדינה השיבה, באמצעות עורכות-הדין ענת גולדשטיין וסיגל אבנון-סוויצקי, כי יש לדחות את העתירה על הסף, בין היתר משום שמעבר ארז סגור לתנועה ולא ניתנים היתרי כניסה מישראל לרצועה לכל מטרה שהיא. הכניסה לרצועה, גם בימי שגרה, נעשית בכפוף למדיניות הדרג המדיני ולהערכת מצב ביטחונית, הוסיפה וטענה המדינה.

בימים אלה של מלחמה, ולאחר שמעבר ארז הותקף בידי חמאס, אין אפשרות להפעילו או לפתוח מעבר חלופי אחר מבלי להשקיע משאבים הדרושים בשלב זה להמשך הלחימה, טענה המשיבה. עוד נטען בתשובה לעתירה כי הכנסת עיתונאים עלולה לסכן לא רק אותם אלא גם את פעילות כוחות צה"ל, בין היתר בשל חשיפה של מיקום הכוחות. ממילא, הוסיפה המדינה, עיתונאים יכולים להיכנס בליווי כוחות הביטחון או דרך מעבר רפיח שבשליטת מצרים.

השופטים דפנה ברק-ארז, חאלד כבוב ורות רונן קיבלו את טענות המדינה ודחו את העתירה על הסף.

"יש להביא בחשבון כי מדינת ישראל איננה שוללת באופן מוחלט את אפשרותם של עיתונאים להיכנס לשטחי רצועת עזה לצורך סיקור עיתונאי – אלא היא מאזנת את האינטרס בשמירה על ביטחון העיתונאים, העובדים במעבר וחיילי צה"ל עם האינטרס של חופש העיתונות", כתבו השופטים בפסק-דינם. "כך, בהתאם למדיניות שתוארה בתגובה המקדמית, צה"ל מאפשר לעיתונאים – הן ישראלים והן זרים – להיכנס לשטחי רצועת עזה גם בימי הלחימה, וזאת לאזורים מוגבלים ובזמנים מוגבלים, כשהם מלווים בכוחות הביטחון ובנציגי דובר צה"ל.

"אף אם אין במדיניות זו כדי לאפשר לחבריה ולחברותיה של העותרת לממש באופן מלא את חופש העיתונות, הרי שבשים לב לנסיבות הביטחוניות הקיצוניות המתקיימות בעת הזו, ולסיכונים הממשיים הכרוכים במתן היתרי כניסה עצמאיים לעיתונאים במצב הנוכחי – אנו סבורים כי מדובר במדיניות מאוזנת וסבירה".

בג"ץ 8884/23

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 124KB)