עמותה אמריקאית עותרת נגד ממשלת ארה"ב בטענה שהיא מפרה את הזכות לחופש ביטוי לפי התיקון הראשון לחוקה האמריקאית, בשל האופן בו היא מפרשת את תחולתן של סנקציות ממשלתיות. על התביעה דווח לראשונה ב"Intercept".

התביעה הוגשה ב-20 בדצמבר בארה"ב על-ידי "הקרן להדדיות פוליטית גלובלית" (Foundation for Global Political Exchange) נגד המשרד לבקרת נכסים זרים (OFAC) של משרד האוצר. המשרד מטיל ואוכף סנקציות כלכליות בהתבסס על מדיניות החוץ והביטחון הלאומי של ארה"ב. סנקציות אלו מוטלות על מדינות, ישויות או אינדיבידואלים זרים אשר מואשמים בטרור, פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות, עבירות סחר וכיוצא בזה. בתחום הטרור ניתן למצוא ברשימה את חמאס, חיזבאללה, אל קאעידה, דאעש, טאליבן, בוקו חראם, אל-שבאש, הג'יהאד האיסלאמי והחזית העממית לשחרור פלסטין.

"הקרן להדדיות" מקיימת בינואר כנס שנתי בביירות, אליו רצתה להזמין בין יתר הדוברים גם נציג של חמאס, שני נציגי חיזבאללה ושני חברי פרלמנט לבנונים. חמישתם נמצאים ברשימת הסנקציות של המשרד לבקרת נכסים זרים, בזכות עצמם או בשל הארגונים אליהם הם שייכים. במענה לבקשת הקרן לאשר את השתתפותם בכנס, השיב המשרד כי הזמנת כל אחד מהחמישה תהיה עבירה על החוק. לטענת המשרד, מתן בימה לאנשים אלו משמעה מתן שירות עבורם, על כן, הקרן צפויה להתמודד עם ענישה אזרחית או פלילית במידה ותבחר להזמין אותם לכנס.

בתביעה טוענת הקרן כי למשרד לבקרת נכסים זרים אין שום סמכות למנוע מבני אדם לדבר זה עם זה ולהחליף רעיונות, גם כשמדובר בבני אדם תחת סנקציות אמריקאיות וכי שיח אינו שירות או מסחר. החלטת המשרד, המפלילה שיח פוליטי, היא פרשנות מרחיבה של החוק ועלולה להגביל גם את חופש העיתונות, למשל במקרה של ראיונות עיתונאיים עם אנשים הנמצאים ברשימת הסנקציות.

את הקרן מייצג מכון "אבירי התיקון הראשון לחוקה" של אוניברסיטת קולומביה, הפועל להגנה על חופש הביטוי. אלכס אבדו, ראש מחלקת הליטיגציה של המכון, טוען כי לפי ההחלטה של המשרד לבקרת נכסים זרים, ניתן יהיה להפליל גם עיתונאים על ראיונות שיערכו. לדבריו, "השאלה בלב התיק הזה היא איזו שליטה יש לממשלת ארה"ב על המוח האמריקאי, והאם היא יכולה באופן יעיל להדיר אזרחים אמריקאים מרעיונות ואנשים שהממשלה מחליטה שהם מחוץ לתחום".