צבי יחזקאלי, ראש הדסק לענייני ערבים בחדשות 13, קרא להרוג מאה אלף מתושבי רצועת עזה. יחזקאלי אמר את הדברים אתמול (18.12) בתוכנית "הצינור" בהנחיית גיא לרר וחזר עליהם היום בתוכנית "איזור מלחמה" בהגשת רביב דרוקר. יחזקאלי הבהיר כי הוא מתכוון להרג של אזרחים שאינם מחבלי חמאס, המונים לדבריו כ-25 אלף איש.

בערוץ, בתגובה לפניית "העין השביעית", אמרו כי הם אינם תומכים בהצעה של יחזקאלי אך באותה נשימה התכחשו כי נאמרה וטענו כי רק "טען בתוכנית שהיה צריך לפעול באופן אגרסיבי יותר בתחילת המבצע". לדבריהם, מדובר ב"אי הבנה ודברים שהוצאו מהקשרם". זאת למרות שיחזקאלי אמר את הדברים באופן מפורט בשתי תוכניות שונות, ואף הבהיר שהוא עומד מאחורי הקריאה לטבח חסר אבחנה בתגובה להסתייגות של דרוקר.

בערוץ גם פירסמו את הדברים בציוץ בחשבון הטוויטר של חברת החדשות ובו נכתב "צבי יחזקאלי ב'אזור מלחמה': 'צה"ל היה יכול לתת מכת פתיחה כואבת יותר עם מאה אלף הרוגים". בעקבות פניית "העין השביעית" מיהרו בערוץ למחוק את הציוץ. עדכון, 20.12: אחרי פרסום הכתבה, בערוץ ביקשו להוסיף כי הציוץ הוסר 11 דקות לפני פניית "העין השביעית".

ציוץ בחשבון הטוויטר של חדשות 13 של קטע מהתוכנית "איזור מלחמה" בו צבי יחזקאלי, פרשן הערוץ, קורא לבצע טבח חסר אבחנה בתושבי רצועת עזה, 19.12.23 (צילום מסך)

ציוץ בחשבון הטוויטר של חדשות 13 של קטע מהתוכנית "איזור מלחמה" בו צבי יחזקאלי, פרשן הערוץ, קורא לבצע טבח חסר אבחנה בתושבי רצועת עזה, 19.12.23 (צילום מסך)

יחזקאלי הוא אחד העיתונאים הבכירים והוותיקים בחדשות 13, חברת החדשות של ערוץ רשת 13, שם הוא עובד כראש הדסק לענייני ערבים. על יחזקאלי נמתחה לא פעם ביקורת כמי שמשמיע עמדות גזעניות, שבמהלך המלחמה הקצינו עוד יותר.

יחזקאלי קרא לחטוף ילדים של בכירי חמאס ולהחזיקם כבני ערובה, אמר כי צה"ל הרג בכוונת מכוון את בני-משפחתו של כתב "אל-ג'זירה" וחזר בו, ואף פלט בשידור כי יש "להשמיד" מאות אלפי פלסטינים ושוב חזר בו.

ביממה האחרונה התקרבו כנראה עמדותיו של יחזקאלי עוד יותר לעמדות שהוא נוהג לייחס לערבים: ברבריות אלימה ורצחנית. אתמול בתוכנית "הצינור" אמר: "לדעתי היית צריך להרוג פי כמה יותר מ-20 אלף, היית צריך להתחיל מכה עם מאה אלף". יחזקאלי הבהיר כי הוא אינו מתכוון למחבלי חמאס, שלדבריו מונים כ-25 אלף איש בלבד. לרר, יש לציין, לא הסתייג מהדברים אלא רק הקשה כי הדבר עלול לסכל את התמיכה האמריקאית בישראל.

היום חזר יחזקאלי על הדברים גם בתוכנית "איזור מלחמה" עם רביב דרוקר. דרוקר הסתייג מהדברים אולם יחזקאלי הבהיר כי הוא עומד מאחוריהם וכי הוא אינו מבדיל בין "מעורבים" ל"בלתי מעורבים" ובין חפים מפשע ומי שאינם חפים מפשע. בדומה לחמאס, הרואה בכל היהודים בני מוות, רואה פרשן חדשות 13 בתושבי עזה כולם - בני מוות.

"העין השביעית" פנתה לדוברת ערוץ 13 ענת ביין, בשאלה האם הערוץ תומך בטבח של מאה אלף תושבי עזה, ואם לא, מדוע הוא אינו מסתייג מהם ואף מפיץ אותם בטוויטר. הדוברת ביין הפנתה את "העין השביעית" לדוברת חברת החדשות של הערוץ, ירדן דאידה, וזו מסרה את התגובה הבאה:

מיותר לציין כי חברת החדשות לא תומכת 'בטבח של מאה אלף תושבי עזה' כפי שנטען בשאילתא על הנאמר בתכניתו של רביב דרוקר. הפרשן צביקה יחזקאלי טען בתכנית שהיה צריך לפעול באופן אגרסיבי יותר בתחילת המבצע. אנחנו כן מאמינים בפלורליזם של דעות. בשל אי ההבנה והדברים שהוצאו מהקשרם, הציוץ הוסר מהרשת".

למרות שאילתא חוזרת של "העין השביעית", שהדגישה כי יחזקאלי אמר את הדברים במפורש וחזר עליהם מספר פעמים ובשתי הזדמנויות שונות, בחברת החדשות של ערוץ 13 לא חזרו בהם מהתגובה השקרית.

*  *  *

להלן תמליל הדברים בתוכנית "איזור מלחמה", היום בחדשות 13:

"לדעתי צה"ל היה יכול לתת מכת פתיחה כואבת יותר, עם מאה אלף הרוגים, בהתחלה, כן. יש אנשי חמאס, יש עוד 20 אלף אנשי חמאס", אמר יחזקאלי.

"אתה יודע שהמאה אלף האלה זה לא היו מאה אלף אנשי חמאס", הגיב המנחה, רביב דרוקר.

"אני לא יודע מה זה מעורבים ומה זה לא מעורבים ומה זה חפים מפשע", השיב יחזקאלי.

"אתה באמת רוצה להרוג מאה אלף עזתים?", הקשה שוב דרוקר.

יחזקאלי לא חזר בו מהקריאה להרג המוני וחסר אבחנה של אזרחים. "אני יודע שהרגו לי 1,400 בני אדם, הייתי צריך להנחית על עזה מכה, כואבת כזו. כמו בעופות דורסים, בתחילת עופרת יצוקה" ("עופות דורסים" היה שמו של מטס ההפצצות שפתח את המבצע).

"לא לא", הגיב דרוקר, "שמה נהרגו עשרות שוטרים, אבל מאה אלף עזתים, צביקה, אתה עומד מאחורי הדבר הזה?".

יחזקאלי בתגובה חזר ואמר: "הרגו לך 1,400, היית יכול לצאת למבצע צבאי, ואתה יודע מה, אני לא יודע גם לכמה תגיע בסוף. בהתחלה תגיע למספרים ואחר כך תלך לעניין של הפסקת אש והפסקת חטופים, ודיברתי בהקשר של מכה. מכה צבאית היתה צריכה להיות יותר קשה מהמכה שראינו".

"צביקה, נקמה?", שאלה וחזרה ושאלה חברת הכנסת לשעבר לימור לבנת שנכחה גם היא באולפן. "זה מאוד קשה לי, ללימור לבנת זה גם קשה", אמר דרוקר.

האלוף במלואים גיא צור שנכח באולפן לא הסתייג מהקריאה לטבח, אבל העיר כי אין בכך היגיון צבאי: "צביקה, אם היית עושה מהלך כזה של להרוג מאה אלף, התוצאה של זה שלא היית יכול להילחם בכלל, כי גם ארצות הברית לא היתה מקבלת את זה ואף אחד בעולם לא היה מקבל שצה"ל התגובה שלו על מה שהיה זה הורג מאה אלף".

יום קודם לכן, בתוכנית "הצינור", אמר יחזקאלי למנחה גיא לרר כי לפי טענות חמאס ישראל הרגה בעזה 20 אלף איש, וכי צה"ל מעריך ש-7,500 מתוכם הם מחבלים, המהווים כשליש ממספר מחבלי החמאס המונים 25 אלף איש. "לדעתי", המשיך יחזקאלי, "היית צריך להרוג פי כמה יותר מ-20 אלף, היית צריך להתחיל מכה עם מאה אלף ואת הכוח של חמאס להוריד לפחות בשני שליש דהיינו 15 אלף הרוגים מחבלים כשאתה עדיין לא שמה".

המנחה, גיא לרר, לא העיר כי מדובר בקריאה להרג חסר אבחנה של אזרחים וביצוע פשעי מלחמה, אלא הקשה על יחזקאלי כי הדבר היה גורר ביקורת בינלאומית ומסכל את התמיכה האמריקאית והבינלאומית במלחמה.

"אני יסביר לך", השיב יחזקאלי, "קודם כל אמרת במלחמה נהרגים, אני יודע, זה לא משחק ילדים, יקירינו, אהובינו, ילדינו, האנשים הכי נפלאים נהרגים במלחמה, אבל מה שאתה יכול לעשות כדי שהם לא יעשו את זה, נדרש לעשות, ובגלל זה אנחנו עיתונאים, בגלל זה אנחנו יושבים באולפנים, אני לא יושב באולפן כדי לדברר את דובר צה"ל, אני יושב באולפן כדי להגיד לך איך הערבים רואים את זה".

התגובות לציוץ שנמחק

התגובות לציוץ שנמחק