אילון מאסק עתיד להיפגש היום שעות ארוכות עם בנימין נתניהו, ראש הממשלה שאין לו זמן להיפגש עם משפחות החטופים. ועם נשיא המדינה יצחק הרצוג. במקום להתרפס בפניו, היינו צריכים להגיש לו כתב אישום על אי-מניעת פשע. כל אחד ואחת מאיתנו הם נפגעי טרור בגלל האופן שבו מאסק איפשר לטוויטר, הפלטפורמה עליה השתלט ושינה ל-X, להפיץ שנאה, אנטישמיות, תכנים פוגעניים, דיסאינפורמציה וטרור תודעתי.

כתב האישום שלנו, תושבי ותושבות האזור הזה, ישראלים ופלסטינים כאחד, נגד אילון מאסק, מונה את הסעיפים הבאים:

1. אילון מאסק הפקיר את בטחוננו האישי כאשר פיטר את מחלקות הבטיחות של טוויטר ואת הצוותים שפעלו לטיפול בארגוני טרור וקמפיינים של דיסאינפורמציה. בהנהגתו הפלטפורמה, מהפופולריות והמשפיעות בעולם, הפסיקה לאכוף מדיניות נגד שטנה והסתה ונתנה לתכנים הללו להיות מופצים באופן ויראלי תחת אמתלה של "חופש ביטוי רדיקלי".

2. אילון מאסק ביטל את שיטת החשבונות המאומתים שהיתה נהוגה בטוויטר כדי לאמת מקורות בעלי חשיבות ומעמד ציבוריים כמו עיתונאים, פוליטיקאים, ארגונים וחברות. במקום זאת, הוא אפשר לכל משתמש שמוכן לשלם 8 דולר בחודש לקבל את תווית האימות הנחשקת, ולזכות בכך לפריווילגיות של הפצה מוגברת והסרת המגבלה על מספר התווים. גם אם מדובר בחשבונות אנונימיים שמקדמים תכנים של שנאה, אנטישמיות וטרור. דו"ח של ארגון Media Matters הראה שמרבית החשבונות שמפיצים דיסאינפורמציה בטוויטר הם חשבונות עם מנגנון האימות החדש.

תחת הנהגתו של ג'ק דורסי כמנכ"ל, טוויטר היתה אחת הפלטפורמות הפתוחות ביותר למחקר ועודדה את קהילת החוקרים להצביע על תופעות בעייתיות שהפלטפורמה יכולה לתקן. מאסק, לעומת זאת, סגר את הגישה למידע

3. אילון מאסק מנע גישה לנתונים שיכולים לסייע בזיהוי קמפיינים של דיסאינפורמציה וחדשות כזב. תחת הנהגתו של ג'ק דורסי כמנכ"ל, טוויטר היתה אחת הפלטפורמות הפתוחות ביותר למחקר ועודדה את קהילת החוקרים להצביע על תופעות בעייתיות שהפלטפורמה יכולה לתקן. מאסק, לעומת זאת, סגר את הגישה למידע והתנה גישה אליו בתשלום סכומים של עשרות אלפי דולרים שמרבית החוקרים לא יכולים לעמוד בהם, ובכך חתך באבחה את הבקרה החיצונית על הנעשה בפלטפורמה.

4. אילון מאסק, בעל החשבון הפופולרי ביותר בפלטפורמה, הפיץ בעצמו תכנים אנטישמיים והמליץ בעצמו למיליוני עוקביו, עם פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, לעקוב אחר הנעשה באיזור דרך חשבונות הידועים בהפצת תכנים אנטישמיים. כשבועיים לפני פרוץ המלחמה מאסק תקף את הליגה נגד השמצה בעקבות דו"ח שלה על צמיחה מבהילה של שיח האנטישמיות בטוויטר מאז שרכש אותה.

5. אילון מאסק שינה את האלגוריתמים של טוויטר. בעבר יכלו משתמשים לבחור במיון של התכנים אליהם הם נחשפים לפי ציר הזמן או רשימת הנעקבים, מאסק הפקיע את השליטה מידיהם של המשתמשים והתקין עקרון אלגוריתמי מארגן דומה לזה של טיקטוק - "For you" – שאוצר עבור המשתמשים תכנים מבלי שיוכלו להשפיע על התהליך. זהו אלגוריתם ברירת המחדל של הפלטפורמה, ומה שהוא בוחר להציג לנו מדי רגע הם אסופה של תכנים שמעודדים זעם, קיטוב והתכתשות. תכנים שמיוצרים על ידי חשבונות שכעת יכולים לשלם עבור הגברת התפוצה שלהם ללא שום מנגנון שיגדיר אם הם מפיצים שקרים מסוכנים או תכני טרור. תכנים שלצידם שתולות מודעות שאין עליהן פיקוח.

6. אילון מאסק אחראי לכך שתכנים קשים ומזעזעים שחמאס הפיץ הגיעו וממשיכים להגיע לתפוצה רחבה. הוא גם אחראי לכך שאנחנו נחשפים יום-יום, שעה שעה, למבול של קמפיינים תודעתיים, גלויים וסמויים מבחוץ ומבית, ולכך שלמהנדסי התודעה שחיים בקרבנו נוח מאד להפיץ שקרים ולזרוע מדון, בחסות האנונימיות שהפלטפורמה שלו מאפשרת.

מאסק הוא האדם העשיר בעולם ובעל השליטה בטסלה, ספייס-X ובורינגקומפני. אבל את הזמן היקר של מנהיגי ישראל בזמן מלחמה הוא מקבל משום שהוא הבעלים של טוויטר. והאמת היא, שכשמאסק רכש את טוויטר הוא קנה את כולנו. מאסק הפך לבעל הבית של חופש הביטוי שלנו ושל דיאטת המידע שלנו.

ולבעל הבית יש דם על הידיים. ביקורו בישראל בזוי. ראשי המדינה שלנו יוצאים לרקד לפני הגביר, בזמן שהוא בא לישראל לרקוד על הדם כדי להילחם בחרם המפרסמים עליו בארה"ב. תאגידים אמריקאים שמזועזעים מהאנטישמיות שלו יותר ממנהיגי מדינת ישראל. אילון מאסק רוקד על דם של ישראלים ופלסטינים, של אוקראינים ורוסים. עבורו הכל בדיחה, הוא יכול לומר הכל - ואז להתחרט. כולנו מריונטות בתיאטרון של מאסק.

פלסטינים מצטלמים עם טנק צה"לי בוער ב-7 באוקטובר, סמוך לגדר הגבול עם רצועת עזה (צילום: עבד רחים כתיב)

פלסטינים מצטלמים עם טנק צה"לי בוער ב-7 באוקטובר, סמוך לגדר הגבול עם רצועת עזה (צילום: עבד רחים כתיב)

מאסק מתוכנן לצפות היום בסרטון הזוועות שערך דובר צה"ל מתיעוד פשעי חמאס ב-7 באוקטובר. הרי זה אבסורד. מדובר באותם תכנים שהופצו בטוויטר ב-7 באוקטובר ולא היה עם מי לדבר כדי לעצור את הפצתם. לפי הפרסומים בתקשורת מאסק אמור לבקר גם ביישובי העוטף. בעיניי, אין דבר ציני מסיבוב יחסי הציבור שהוא עושה על הדם שנשפך כאן, בהילולה שנחגגה בפלטפורמה שפרץ את כל מנגנוני ההגנה שלה.

זה האדם שמגיע לכאן היום, שבמקום לנזוף בו ולגרש אותו מכאן, משל היה ראש ממשלה אירי שצייץ חצי משפט לא ראוי, מנהיגי המדינה שלנו ירקדו בפניו. אינך רצוי כאן, אילון מאסק. השיקום שלנו ממחדלי 2023 תלוי בהכרח גם בשחרור מסביבת המדיה הרעילה שיצרת.

כשבוע לפני פרוץ המלחמה, טוויטר הודיעה על שינוי מדיניות הפרטיות שלה, באופן שעבר מתחת לרדאר בישראל. מעכשיו, כל פעולה שאתם עושים בפלטפורמה (ומחוצה לה), שייכת לאילון מאסק: ההיסטוריה התעסוקתית שלכם, ההתכתבויות האישיות והמוצפנות, תווי הפנים שלכם, האפליקציות האחרות שמותקנות לכם על הטלפון, ועוד ועוד.

אישית, שינוי המדיניות של טוויטר הוביל אותי לקחת אחריות על סביבת המדיה שלי. באותו שבוע, מחקתי את החשבון שלי, שהיה פעיל מאז 2009

כאשר אתם מצייצים משהו בטוויטר וחושבים שאתם משפיעים על השיח הציבורי, מדווחים על חדשות, עושים הסברה עבור ישראל או מנגחים את מי שאתם שונאים, אתם מאכילים את מכונת הרעל שרעבה לנתונים שלכם, שמעודדת אתכם לכתוב עוד ועוד ולצפות למנת הסם של החשיפה והלייקים, שמראה לכם תכנים שמשלהבים אתכם שוב ושוב ושוב, שקובעת עבורכם מה תראו ומה לא.

אישית, שינוי המדיניות של טוויטר הוביל אותי לקחת אחריות על סביבת המדיה שלי. באותו שבוע, מחקתי את החשבון שלי, שהיה פעיל מאז 2009. באותו שבוע, למחרת, אילון מאסק העלה סרטון שלו לטוויטר, בו הוא נראה מרסס מטרה בלתי נראית עם רובה אוטומטי וזכה למליוני לייקים ושיתופים ממעריציו. אתם לא בחרתם בו בקלפי, אבל זה האדם ששולט בכם, ואתם עדיין בטוויטר.

נתניהו והרצוג יתכופפו בפני הגביר. אנחנו לא חייבים. המעט שאנחנו יכולות ויכולים לעשות היום הוא לנתק את עצמנו מהפלטפורמה שנהגנו לכנות אותה טוויטר. שימו עליה X.