"לא מפקירים את השומרים! חלוצי החוות נמצאים שם בשבילנו 24/7 בתנאים קשים ומסירות נפש עצומה. בעקבות המלחמה שרוב הגברים גויסו למילואים, חסר להם שומרים, אמצעי הגנה ואפילו ציוד בסיסי ואוכל אנחנו חייבים לעזור להם! תמיד הם שם בשבילנו, עכשיו אנחנו נהיה בשבילם! תרמו עכשיו!".

מי שקורא את תוכן המסרון שנשלח לציבור עלול להתבלבל ולחשוב שמדובר בגיוס חירום של תרומות למשפחות בעוטף עזה. אך הקישור במסרון מוביל לדף קמפיין של ארגון "ארצנו" לגיוס תרומות למאחזים הלא-חוקיים בגדה המערבית, שמכונים "חוות רועים", תחת הסיסמה "גיוס לאומי" לחוות ש"נמצאות בחזית".

עשרות מאחזי "חווה" כאלה הוקמו בעשר השנים האחרונות. בחלקן הגדול מדובר בזוג בודד, עם או בלי ילדים, כאשר בדרך כלל "נערי גבעות" הם ה"עובדים" וגם מי שאחראים להטיל אימה על קהילות החקלאים והרועים הפלסטינים במרחב כדי לאפשר ל"חווה" להשתלט על אדמותיהם ולגרשם משם.

כתוצאה ממתקפת החמאס הרצחנית יישובים רבים בעוטף עזה נחרבו באופן מלא או חלקי. ניצולי הטבח פונו מבתיהם וקוברים את יקיריהם, מחפשים את הנעדרים ופועלים לשחרר את החטופים. בנוסף, פונו כל היישובים הסמוכים לגבול עם לבנון בשל הבעיה הידועה של היעדר אמצעי מיגון, שממשלות נתניהו לא טיפלו בה ברצינות ב-15 השנים האחרונות.

במקום שבמאחזי ה"חוות" יגייסו כספים עבור עצמם היה עליהם להבין שהם מלכתחילה מהווים נטל כבד על הציבור הישראלי, בעת שגרה ובמיוחד בעת חירום. בזמן שמדינת ישראל מתמודדת עם חזית בדרום וחזית מתפתחת בצפון, כוחות ביטחון רבים נדרשים לאבטח אזרחים ישראלים מעטים שמפוזרים במכוון בעשרות נקודות מבודדות ברחבי הגדה המערבית וגם להתעסק בפרובוקציות ובעימותים האלימים היום-יומיים שיוזמים "נערי הגבעות" שיושבים ב"חוות".

בעוד שבדרום ובצפון המדינה פונו עד כה כ-100 אלף תושבים, ברור שאין לממשלת החירום אומץ לפנות את התושבים במאחזי ה"חווה" הלא חוקיים, ולו באופן זמני עד לתום המלחמה.

מאחז רמת מגרון, ספטמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג)

מאחז רמת מגרון, ספטמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג)

אבל למה שלמתנחלים ב"חוות" תהיה "רגישות" למצב החירום בתוך ישראל, אם כפי שנראה גם לנציגיהם בממשלה ובכנסת לא אכפת והם נוהגים בחוסר אחריות? מפלגות עוצמה יהודית והציונות הדתית הן אלה שמובילות את התמיכה במאחזי ה"חווה" וגם "הסדרתם" כלולה בהסכמים הקואליציוניים איתן.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, יו"ר עוצמה יהודית, אמר בביקורו בשדרות ב-11.10 שהנחה את המשטרה להיערך ל"שומר חומות 2". בתגובה, דווח, בכירים בממשלה כינו אותו "אדם חסר אחריות, הגיע הזמן שהוא יתעשת". השר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי אמר כי "האוכלוסיה הערבית בישראל מפגינה עד כה סולידריות ואחריות רבה. הדבר נכון ביתר שאת לחברה הבדואית בנגב שספגה חללים ונעדרים ומגלה אחריות וסולידריות עם לא מעט מיזמים לאירוח משפחות וסיוע לאזרחים במצוקה". היום (18.10) שלל המפכ"ל קובי שבתאי בנימוס את דבריו של השר בן גביר ואמר לכאן חדשות שבמשטרה "ערוכים לתרחיש של 'שומר החומות 2', אך אין מודיעין שמצביע לכיוון הזה".

ייתכן שבן גביר חש אכזבה על כך שחלפו חמישה ימים מאז דבריו בשדרות והוא עדיין לא הצליח להביא בכוחות עצמו למימוש נבואתו המחרידה. ואולי זו הסיבה לכך שב-16.10 הודיעה ח"כ לימור סון הר מלך ממפלגתו שהיא יוזמת הצבעה בכנסת להדיח את כל חברי הכנסת הערבים שלא השתתפו בדקת הדומייה לזכר הנרצחים על ידי החמאס ובתפילה לשלום חיילי צה"ל. במפלגה אמרו כי "אנו מצפים מכל סיעות הקואליציה והאופוזיציה להיות שותפות בהדחת המזדהים עם מחבלי החמאס מהפרלמנט הישראלי ולתמוך במהלך".

ח"כ לימור הר-סון מלך במושב הפתיחה של הכנסת, 15.11.22 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

ח"כ לימור הר-סון מלך במושב הפתיחה של הכנסת, 15.11.22 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

זו השיטה הקבועה של עוצמה-יהודית. במעשיהם ובדבריהם חסרי האחריות של נבחריה ומועמדיה לכנסת הם מחמירים את השסעים בין הציבור היהודי והציבור הערבי ותורמים להידרדרות הביטחון הלאומי והאישי של תושבי המדינה, וכך מגייסים מצביעים המחזיקים בתפיסות גזעניות (נזכיר שבנצי גופשטיין הוא פעיל מרכזי במפלגה ומועמד שלה לכנסת שנפסל, וכי במאי 2021 המפכ"ל האשים את בן-גביר בהצתת "שומר חומות"). במקביל, נבחריה ומועמדיה טוענים שרק בן גביר והמפלגה יוכלו לפתור את הבעיות שלמעשה הם החמירו בעצמם, וכך מגייסים מצביעים שהתייאשו מהמצב.

יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', אף הוא נראה מנותק מהמציאות ומהאסון ומהכאב שחווה חלק גדול מהציבור בישראל בימים אלה. עד כה הוא מתעקש להמשיך בהעברת הכספים לפי ההסכמים הקואליציוניים, במקום להעביר באופן מידי סיוע מסיבי לתושבי עוטף עזה ולמפוני היישובים בגבול הלבנון. או לשמור אותם בצד לטובת ההתמודדות עם המשבר הכלכלי הצפוי בעקבות המלחמה ועם החובה לפצות על כל נזקיה, כולל התשלום למאות אלפי חיילי המילואים שגויסו.

ב-15.10 סמוטריץ' קיים מסיבת עיתונאים שבה הודיע שהוא "לוקח אחריות", וזכה לתשבחות מחלקים מהתקשורת. אך אליה וקוץ ענק בה – בשטף המילים של נאומו הארוך הוא אמר ש"יגיע הזמן של החשבונות, על הקונספציות, על הסכמי אוסלו, דרך ההתנתקות ועד הבריחה מעזה". כלומר, אם ממשלת נתניהו לא תצליח לסכל את הקמת ועדת חקירה על האסון בעוטף עזה, זו תעסוק בהסכמי אוסלו וההתנתקות ולא באחריות הישירה וברשלנות הפושעת של ממשלות נתניהו הקודמות ובמיוחד של הממשלה הנוכחית שהשר סמוטריץ' גם חבר בקבינט המדיני-ביטחוני שלה.

כך קרה ששתי המפלגות שמתחילת השנה הובילו יחד עם ראש הממשלה נתניהו את ההפיכה המשטרית, תוך התעלמות מוחלטת מחלקים גדולים מהציבור הישראלי, ממשיכות להתעלם מרבים בציבור הישראלי גם לאחר אחד האסונות החמורים בתולדות המדינה.