הודעה שהפיץ הליכוד המחישה את קריסת הקונספציה המדינית של ראש הממשלה בנימין נתניהו: שימור שלטון חמאס בעזה כערובה להחלשת הרשות הפלסטינית ומניעת פתרון ארוך טווח בגדה המערבית.

ההודעה פורסמה הלילה (10.10) בחשבון הטוויטר של המפלגה ונוסחה כביקורת על התבטאות של הפרשן אמנון אברמוביץ': "ראש הממשלה נתניהו מעולם לא דגל בחיזוק החמאס, אלא בדיוק ההפך – הוא הנחית על חמאס מכות קשות בשלושה מבצעים. ב'עמוד ענן', 'צוק איתן' ו'שומר חומות' – שבהם חוסלו אלפי מחבלים ומפקדים בכירים של החמאס". זמן קצר אחרי פרסום ההודעה, מפעילי החשבון מחקו אותה מהרשת.

חשבון הטוויטר של הליכוד משמש בשנים האחרונות להפצת מסרים שנועדו לשקף את עמדת נתניהו תוך יצירת מרחב הכחשה שימנע מהמסר לדבוק בו באופן אישי – למשל במקרים שבהם קל להפריך את הטענות. כך קרה גם במקרה הזה.

התפיסה המוסכמת במערכת הפוליטית והבטחונית בשנים האחרונות היא שחרף הצהרות עבר של נתניהו שלפיהן הוא מתכוון למוטט את שלטון חמאס ברצועת עזה – מעשיו בפועל הובילו לטיפוח מנגנוני השליטה של ארגון הטרור ולמימון מכונת המלחמה שהוציאה לפועל את המתקפה הרצחנית על יישובי הנגב הצפון מערבי.

על-פי דיווחים עיתונאיים שפורסמו לפני פרוץ מלחמת סוכות וגם במהלכה, נתניהו אמר זאת באופן מפורש. "מי שרוצה לסכל הקמה של מדינה פלסטינית צריך לתמוך בחיזוק חמאס ובהעברת כסף לחמאס", צוטט נתניהו באחד מהם, והוסיף: "זה חלק מהאסטרטגיה שלנו, לבדל בין הפלסטינים בעזה לבין הפלסטינים ביהודה ושומרון". לפי הדיווחים, הדברים נאמרו בישיבה של סיעת הליכוד במרץ 2019. הם צוטטו באותה שנה גם באתר הביביסטי "מידה".

"ראש הממשלה נתניהו מעולם לא דגל בחיזוק החמאס", הציוץ של הליכוד שנמחק

"ראש הממשלה נתניהו מעולם לא דגל בחיזוק החמאס", הציוץ של הליכוד שנמחק (צילום מסך)

המסר הופץ בהמשך גם בתדרוכים לעיתונאים ומפי שופרות של נתניהו. "צריך לומר זאת ביושר – נתניהו רוצה את החמאס על הרגליים והוא מוכן לשלם על כך מחיר כמעט בלתי נתפס – חצי מדינה משותקת, ילדים והורים בפוסט-טראומה, בתים מופצצים, אנשים נהרגים", כתבה בפייסבוק ב-2019 שרת ההסברה לעתיד גלית דיסטל-אטבריאן.

דיסטל-אטבריאן הוסיפה: "תמרקרו את המשפט הבא: בנימין נתניהו משאיר את החמאס על הרגליים כדי שמדינת ישראל לא תהפוך כולה לעוטף עזה. אם החמאס מתמוטט, אבו-מאזן עלול לשלוט ברצועה. אם הוא ישלוט בה, יקומו קולות מהשמאל שיעודדו משא-ומתן ופתרון מדיני ומדינה פלסטינית, גם ביהודה ושומרון. [...] זאת הסיבה האמיתית שבגללה נתניהו לא מחסל את האמאמא של החמאס, כל השאר זה בולשיט".

הגישה הזאת באה לידי ביטוי גם בראיונות שהעניק נתניהו בשנים האחרונות. ב-2018, בשיחה עם כתבים ישראלים, טען נתניהו שאחת הדרכים שבהן הוא פועל לריסון המתקפות על יישובי הדרום היא הזרמת מיליוני דולרים שנתרמו על-ידי קטאר לרצועת עזה. בראיון למגזין "טיים" ב-2019 הודה נתניהו שהוא מודע לכך שחמאס "לוקח את כל כספי הסיוע הבינלאומי – ויש די הרבה מהם – ומשקיע אותם בהפיכת המנהרות למכונת טרור".

בראיון לעמית סגל וירון דקל בגלי-צה"ל טען נתניהו שהוא נמנע מלהפיל את שלטון חמאס משום שאינו מוצא אף ישות מדינית אחרת שתסכים לשלוט על הרצועה. סגל עצמו, הנחשב מקורב לנתניהו, צייץ ב-2021 בהמשך לטור שפרסם ב"ידיעות אחרונות": "האחריות על התעצמות חמאס בתריסר השנים האחרונות מוטלת כמובן על ראש הממשלה, אחד בנימין נתניהו".

"האחריות על התעצמות חמאס בתריסר השנים האחרונות מוטלת כמובן על ראש הממשלה, אחד בנימין נתניהו", ציוץ של עמית סגל

עמית סגל: "האחריות על התעצמות חמאס בתריסר השנים האחרונות מוטלת כמובן על ראש הממשלה, אחד בנימין נתניהו" (צילום מסך)

בראיון שהעניק נתניהו אחרי נצחונו בבחירות 2022 לרשת הטלוויזיה הסעודית אל-ערבייה הוא נשאל באופן מפורש לגבי האפשרות שהממשלה הקיצונית שהקים תוביל להתלקחות בגדה המערבית וברצועת עזה. הוא שלל את התרחיש, וטען שהמדיניות שלו תוביל ליציבות אזורית. לראיה, התגאה, העשור הרצוף שבו כיהן כראש ממשלה הוביל לתקופה הבטוחה ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל – מצב שלטענתו הועיל גם לפלסטינים, שכמו הישראלים זכו בשנים האחרונות לשגשוג כלכלי.

חיים רמון, שבשנים האחרונות התקרב למעגלים המזוהים עם נתניהו, ציטט "בכיר בממשלה" שאמר לו מוקדם יותר השנה ב"שיחה פרטית" ש"אסור בשום פנים שהרשות תחזור לשלטון בעזה, גם במחיר שימור שלטון חמאס". נתניהו, גרס רמון, "כרת ברית בלתי כתובה עם ארגון חמאס" ב-2009, ומאז 2019 ביצע צעדים שנועדו להדק אותה. אחד מהם היה הקפדה יתרה על תקיפת יעדים צבאיים של הג'יהאד האסלאמי והימנעות מפגיעה מסיבית מדי במטרות שמזוהות עם חמאס.

בימים האחרונים, הקשר בין המדיניות של נתניהו למחדל בדרום עלה גם אצל פרשנים שנחשבים ביקורתיים כלפי נתניהו, בהם בן כספית, אבי יששכרוף וטל שניידר. "זה נשמע מופרך, אך הדברים הללו נאמרו בגלוי על-ידי אנשים המקורבים אליו ולימים גם על-ידי מי שיהיה שר האוצר בממשלה הנוכחית, בצלאל סמוטריץ'", כתב יששכרוף השבוע ב"ידיעות אחרונות".

"אלה ראו ברשות הפלסטינית (שהצהירה על התנגדותה לאלימות) אויב, ובחמאס, שהצהיר תמיד על רצונו להשמיד את מדינת ישראל, כבן ברית אפשרי; כארגון שאפשר לעשות איתו עסקים ולגנוב סוסים. נתניהו ביקש לכרות ברית עם השטן, בעיקר כי חשש שהתחזקות של הרשות ואש"ף ייאלצו אותו לנהל משא-ומתן מדיני ואולי אפילו ללכת להסכם מדיני שישמוט תחתיו את תמיכת הבייס".

למרבה האירוניה, ב-2006 בחר נתניהו בסיסמה "חזק מול החמאס" לקמפיין הבחירות שלו. הרקע היה נצחון חמאס בבחירות ברשות הפלסטינית. "הסיסמה החדשה נבחרה לאחר שבליכוד ערכו בדיקות ומצאו שרוב הציבור מודאג מעליית החמאס", כתב אז אילן מרסיאנו, כתב הכנסת של ynet. "בסקרים שהתקיימו מאז נצחונו של החמאס הליכוד מתחזק, ובמערכת הפוליטית ההערכה היא שבמידה והחמאס יחל בפעולות טרור – הדבר יגדיל את כוחו של הליכוד עוד יותר".

ההודעה שהופצה הלילה בשם הליכוד גורסת שדוקטרינת חיזוק החמאס של נתניהו – זאת שנאמרה במפורש בראיונות, בתדרוכים לשופרות ולעיתונאים ידידותיים וביקורתיים כאחד – מעולם לא היתה קיימת. הבוקר, בצוות הדוברות של הליכוד לא ידעו להסביר מדוע נמחקה. ובכל זאת, נדמה שהתשובה ברורה.

לוגו מכונת הרעל