יחסי סין ובריטניה ידעו ימים יפים יותר, בלשון המעטה, וההידרדרות ביחסים עוברת לא רק בתחנות ה"רגילות" של מחלוקות לגבי סחר או קניין רוחני, אלא, לא פחות, בפרלמנט הבריטי עצמו. בשבוע שעבר נחשף כי חוקר שהועסק על-ידי ועדת החוץ בפרלמנט הבריטי וקשור למי שהיום מכהן כשר הביטחון, נחשד בריגול עבור סין.

דרך פעולתו היתה מתוחכמת. לפני שהחל את עבודתו בוועדת החוץ בפרלמנט עבד עבור מכון מחקר של חברי פרלמנט ניציים ביחס לסין והתבטא רבות נגד המעצמה האסיאתית, אך גם בעדה בנושאים מסוימים, במיוחד בנושאים רגישים וחשובים.

החוקר גם היה פעיל מאוד חברתית, התארח בשגרירות ארה"ב ואירח מפגשים דו-חודשיים לצעירים בתחום הפוליטי, עוזרים, חוקרים וכתבים, המתעניינים בסין. חשוב מכל אלה, הוא התלווה לחברי פרלמנט לדיונים על שינויים במדיניות הרכש של בריטניה, זו שעמדותיה בנוגע לסין הוקשחו מאוד בשנים האחרונות וביתר שאת השנה.

החוקר אינו היחיד אותו ניסתה לגייס לכאורה סין כדי לחדור את כותלי הפרלמנט הבריטי. שני מועמדים בבחירות לפרלמנט מטעם המפלגה השמרנית בשנים 2021 ו-2022 הופעלו על ידי סין, כך לפי סוכנות המודיעין הבריטית MI5. השמרנים כמובן גרעו את השניים מרשימות המועמדים כאשר קיבלו את האזהרה, אך הצירוף של אירוע חריג זה עם הפעלת סוכן במכון מחקר פרלמנטרי, מדגיש את המאמץ שמרכזת סין בריגול בבתי מחוקקים במערב. סין, כמובן, מכחישה.

הידיעה ב"טיימס" הלונדוני

הידיעה ב"טיימס" הלונדוני

המאמץ הסיני כולל לא רק ניסיון לגייס חברי פרלמנט, אלא גם להרתיע כאלה שמפריעים לה במיוחד, כגון מי שמדברים נגד מדיניותה. גם עליהם מצאה סין דרך להשפיע. בשנים האחרונות מספר חברי פרלמנט בריטיים ביקורתיים כלפי סין העידו שמשפחותיהם נפלו קורבן להתעמרות סינית - מועמדותה לאוניברסיטה של בתו של חבר פרלמנט הועמדה בסכנה כשמוסד האקדמי קיבל איום על משיכת המימון הסיני; ילד של חבר פרלמנט אחר נתקל בסירוב לעלות לטיסה של חברת תעופה סינית. אותם חברי פרלמנט הם גם קורבנות לשיח אלים ומתקפות סייבר חוזרות ונשנות שהם מאמינים שמקורם בסין.

על חברי פרלמנט אחרים סין משפיעה בדרכים "נעימות" יותר, כמו תרומות לקמפיינים הפולטיים שלהם, צעד שנקטה עורכת הדין הסינית-בריטית קריסטין לי שתרמה כחצי מיליון ליש"ט לחבר פרלמנט ממפלגת הלייבור. בתמורה, האחרון העסיק את בנה של עורכת הדין. במהלך שנות פעילותה תרמה לי לפוליטיקאים נוספים ואף פגשה את ראשי הממשלה תרזה מיי ודיוויד קמרון.

בתגובה לכל אלה, ובמיוחד לאחר פרסום דו"ח מקיף על מעורבות סין בממלכה ביולי האחרון, פוליטיקאים דוחקים בראש הממשלה רישי סונאק לפתוח בסקר מקיף של יחסי סין-בריטניה. ומה בישראל?

פעולות אלה ואחרות גרמו ל-MI5 להגדיר את לי "סוכנת השפעה המבצעת פעולות התערבות פוליטית בשם המפלגה הקומוניסטית הסינית". ההכרזה, אגב, בוצעה במסיבת עיתונאים משותפת של ראשי MI5 וה-FBI, מה שממחיש את תפישת האיום משני צידי האטלנטי.

כריסטין לי היא חלק ממערך השפעה מערכתי רחב יותר של סין המכונה "עבודת החזית המאוחדת", שלא מתמקדת רק באנשי ציבור בכירים אלא מטפחת גם כאלה בראשית דרכם בפוליטיקה הארצית והמקומית, ובמסגרתו סין מגייסת אנשים כמו לי, ילידת סין שמתגוררת בבריטניה מאז שהיתה בת 11.

בתגובה לכל אלה, ובמיוחד לאחר פרסום דו"ח מקיף על מעורבות סין בממלכה ביולי האחרון על-ידי ועדת ביטחון המודיעין בפרלמנט, פוליטיקאים דוחקים בראש הממשלה, רישי סונאק, לפתוח בסקר מקיף של יחסי סין-בריטניה.

ומה בישראל? בארץ טרם התפרסמו מקרים דומים, אולם סין מפעילה כלי השפעה דומים ברחבי העולם, בהתאמות מקומיות, ולכן אין להניח שנראה בישראל בדיוק את מה שחווים הבריטים. מאמץ כזה, אם יתקיים כאן, צפוי להיראות קצת אחרת.

בשל חוקי מימון המפלגות, פעולות כפי שביצעה לי בבריטניה סבירות פחות, אולם טובות הנאה עקיפות מצד סין למקורבים לשלטון, כגון הזדמנויות עסקיות, בהחלט מתקבלות על הדעת. בנוסף, הצעת עסקאות ומשרות מפתות לבכירים ישראלים לשעבר ולבני משפחותיהם של בכירים בהווה הם כלים בארסנל ההשפעה הסיני שאנו עלולים לפגוש גם כאן בישראל.

ישראל חשופה למאמצי ההשפעה של סין כמו מדינות אחרות בעולם. כמותן היא מחפשת נקודת איזון נכונה בין הפקת תועלת מיחסים עם שותפת סחר חשובה ומעצמה כלכלית ומדינית משמעותית בעולם ובמזרח התיכון, לבין צמצום הסיכונים הכרוכים בכך.

אסור לישראל לאמץ גישה לעומתית כלפי סין, אך גם לא שאננות. יש להניח שגופי הביטחון הישראלים יהיו ערים לדרכי ההשפעה השונות שמפעילה סין בעולם ויבחנו האם וכיצד הן יכולות להתממש כאן אצלנו.

אופיר דיין היא חוקרת במרכז למדיניות ישראל-סין ע"ש דיאן וגילפורד גלייזר במכון למחקרי ביטחון לאומי