משרד המשפטים מסרב לחשוף את זהות כלל משתתפי פגישה שבה לקחו חלק שר המשפטים יריב לוין ובכירים בפורום קהלת. במסגרת תשובה לבקשת חוק חופש המידע נוספת של "שקוף", משרד המשפטים סיפק מידע על המפגש ה-13 במספר של שר המשפטים עם נציגי הפורום, בשלושה באוגוסט בשעה 16:00 בלשכת השר בתל אביב.

בפגישה, שנערכה ביוזמת לוין ועסקה ב"היערכות תקשורתית", כך על פי תשובת המשרד, השתתפו ד"ר אביעד בקשי ועו"ד דוד פטר. עם זאת, לראשונה נתקלנו בסירוב חד-משמעי לחשוף זהות של משתתפים נוספים: "הריני לדחות בקשתך לקבלת שמות כלל המשתתפים בפגישה, לפי סעיף 9(א)(3) לחוק חופש המידע, שכן יתר המשתתפים אינם חברים או נציגים מטעם פורום קהלת, ומסירת שמותיהם עולה כדי פגיעה בפרטיותם".

עבור ד"ר אביעד בקשי זו הפגישה העשירית עם שר המשפטים בשמונה וחצי החודשים מאז שנכנס לתפקידו, ועבור עו"ד דוד פטר זו הפגישה הראשונה. במסגרת פרויקט חשיפת מפגשי שרים עם נציגי פורום קהלת, פרסמנו בעבר על 11 פגישותיו של שר המשפטים יריב לוין עם נציגי פורום קהלת מאז נכנס לתפקידו, כשאחת הפגישות התקיימה שעות בודדות לפני הצגתו בתקשורת של קובץ החקיקה המקדם את ההפיכה המשטרית בישראל.

הפגישה ה-12 של לוין וקהלת התקיימה ב-8 במרץ, מוצאי חג פורים. במשך שלוש שעות דנו שר המשפטים, שר האוצר בצלאל סמוטריץ ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן עם נציג פורום קהלת ד"ר אביעד בקשי. הנושא הוגדר ביומני שר האוצר כ"התייעצות רפורמה", וביומניו של השר לוין כ"פגישה עם השר בצלאל סמוטריץ'". הפגישה הזו לא הופיעה בתשובת חוק חופש המידע שמשרד המשפטים מסר ל"שקוף". דבר קיומה התגלה בהצלבת מידע עם יומניו של סמוטריץ', שלקח בה חלק.

יו"ר פורום קהלת פרופ' משה קופל (צילום: הדס פרוש)

העובדה שלשכת השר עומדת מאחורי יוזמת קיום הפגישה, כמו גם שנושא הפגישה הוא היערכות תקשורתית, מעידה על מרכזיות הפורום בתהליך קבלת ההחלטות בלשכת השר. בעבר נציגי פורום קהלת השתתפו בפגישות שמטרתן היתה תקשורת והסברה הנוגעת לקידום קובץ החקיקות המהווה ניסיון הפיכה משטרית בישראל. הפעם לשכת השר לא חושפת את נושא ההיערכות התקשורתית, והסתרת פרטי זהות הנוכחים הנוספים בפגישה מעלה סימני שאלה לגבי סיבת זימונה על ידי השר.

פחות מיממה אחרי קיום הפגישה פורסם בתקשורת כי המיליארדר ארתור דנצ'יק שמממן את הפורום במשך שנים רבות, מפסיק את המימון לארגון כשלטענתו הסיבה לכך היא "כשהחברה מפולגת באופן שמסכן את הדמוקרטיה, צו השעה הוא להתמקד בקירוב לבבות ובתיקון הקרעים שנפערו בלכידות החברתית". בשנת 2022 הגיע תקציב הפורום לשיא של למעלה מ-31 מיליון שקל, כאשר 95% ממנו מגיע מתרומות מחו"ל. לא מצוין אם כל הסכום או רובו הוא תרומה של דנצ'יק.

סמיכות הזמנים מעלה את השאלות האם הפרסום על המשבר בפורום קהלת עמד במרכז הפגישה, והאם הסירוב לחשוף את כלל המשתתפים בה נועד להגן על גורם חיצוני הקשור לפעילות הפורום. עתירה לחשיפת המידע נמצאת בשלבי הכנה ותוגש על ידינו בקרוב.

הפגישות עם קהלת בנוכחות גורמים נוספים

מבקשות חופש המידע הקודמות ומפרסום יומני שר המשפטים, עולה כי מדובר בפגישה הרביעית בלבד בה השר פוגש את הפורום יחד עם גורמים נוספים. יתר תשע פגישות השר התקיימו רק עם נציגי פורום קהלת כששבע מהן עם ד"ר בקשי, ושתיים עם יו"ר הפורום, פרופ' משה קופל.

דוקטור אביעד בקשי מפורום "קהלת", 4.7.23 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ד"ר אביעד בקשי מפורום "קהלת", 4.7.23 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ב-24 בינואר נפגש השר לוין עם נציג פורום קהלת – בקשי, בפגישה שהתקיימה במשרד האוצר עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ובנושא שהוגדר ביומנו של לוין כ"ישיבת הסברה – רפורמת המשילות", וביומנו של שר האוצר כ"הרפורמה המשפטית עם ארגונים אזרחיים". לטענת משרד האוצר ומשרד המשפטים רשימת הנוכחים בפגישה אינה זכורה להם מכיוון שלא תועדה.

בשמונה בפברואר נפגש השר עם בקשי, ד"ר רפי ביטון – מועמדו של השר לוין לבית המשפט העליון וחבר בדירקטוריון העיתון גלובס, שר המשפטים לשעבר חיים רמון, הפרסומאי גיל סמסונוב, ושרה העצני-הכהן – יו"ר תנועת "ישראל שלי" שעסקה לאחר מכן בשיווק המהפכה במשפטי, בנושא שהוגדר "הסברה".

בשמונה במרץ נפגש השר לוין שוב עם בקשי כשהפעם המשתתפים הנוספים בפגישה הם השר סמוטריץ' וח"כ שמחה רוטמן – יו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט. הנושא הוגדר ביומני שר האוצר כ"התייעצות רפורמה", וביומניו של השר לוין כ"פגישה עם השר בצלאל סמוטריץ'".