אלישע ירד, הדובר לשעבר של ח"כ לימור סון הר-מלך מעוצמה-יהודית, נחשד בסיוע ושיבוש חקירה באירוע רציחתו של קוסאי מעטאן בן ה-19 מהכפר בורקה שליד רמאללה. בדיווחי התקשורת הישראלית צוין כי ירד הוא "יעד שב"כ".

לכאורה, ניתן להבין מצירוף המילים הזה כי מדובר באדם שמסוכנותו כבר מוכרת לרשויות הביטחון והוא נמצא תחת פיקוח ומטופל על ידן באופן רציני. אך בפועל המשמעות לא פעם היא שאותו האדם נהנה מחסינות מפני העמדה לדין פלילי ויכול להמשיך לפגוע בחופשיות בגוף וברכוש של אזרחים פלסטינים, עד שהשב"כ יחליט שחצה גבול מסוים.

היועמ"שית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, אישרה לאחרונה באופן חריג לחקור חבר כנסת בחשד להסתה לטרור, בגין התבטאויותיו על "שריפת חווארה" (צביקה פוגל, גם הוא מעוצמה-יהודית). אולם למרות שאלישע ירד צייץ בטוויטר דברים דומים ואף הפיץ סרטון מסית, הוא טרם נחקר.

במשטרה חושדים כי לאחר רצח מעטאן, ירד לקח את הנשק שעמו על פי החשד ירה יחיאל אינדור במעטאן, והטמין אותו באזור מגוריו במאחז רמת מגרון. לאחר שהשוטרים הגיעו לביתו, ירד הוביל אותם לנשק. למרות זאת, דווח כי נגד ירד לא צפוי להיות מוגש כתב אישום.

חיילים בכפר בורקה ליד רמאללה (צילום: נאסר אישתאייה, פלאש 90)

על פי החוק, אם למשטרה נודע על ביצוע עבירה היא חייבת לפתוח בחקירה, אך כשמדובר ב"יעד שב"כ" פעמים רבות החובה בחוק אינה מקוימת ופעילי הימין הקיצוני אינם נחקרים ועומדים לדין. לא מדובר רק בשיקולים פוליטיים של רשויות האכיפה, אלא במיוחד בחשש לחשוף סוכנים ומקורות מודיעיניים.

לא ידוע כמה מבין אותם המאות שעל פי ההערכות משתייכים ל"נוער הגבעות" הם סוכנים או משתפי פעולה של השב"כ. בארה"ב, למשל, התברר בדיעבד כי בשנות הרדיפה הפוליטית שביצע ראש ה-FBI ג'ון אדגר הובר, מתוך כ-5,000 חברים במפלגה הקומוניסטית האמריקאית - כ-1,500 היו סוכנים ומשתפי פעולה של ה-FBI.

האוטו של השב"כ

כך למשל התאפשר לאלימות להידרדר במשתלה של מוחמד מחאמדה, ליד הכפר סאויה בגדה המערבית. בין השנים 2021-2022 סבל מחאמדה מאירועים חוזרים של גניבה וחבלה על ידי "נערי גבעות" שהגיעו שוב ושוב למשתלה, כשהם משתמשים באותו רכב. הפורעים ורכבם נראו בבירור בצילומי מצלמות האבטחה של המשתלה, ומשטרת אריאל קיבלה דיווח שחלק מהעצים שנגנבו נשתלו בכניסה להתנחלות רחלים, וכי הרכב ששימש בגניבות נראה באותה ההתנחלות. הם לא נעצרו. החוק לא נאכף.

בסופו של דבר הצליח מחאמדה לתפוס את העבריינים בכוחות עצמו, בפעם החמישית שהגיעו למשתלה כדי לבצע את זממם. אף שמדובר באותה קבוצה שפעלה במקום, יחידת התביעות במחוז ש"י הגישה רק כתב אישום אחד, שנגע רק לאחד מהאירועים החוזרים ונשנים. האישום היה בגין גניבה, לנאשם לא יוחסה חברות בהתארגנות טרור של "תג מחיר" ולא מניע גזעני.

הסיבה להתנהלות החריגה נחשפה בתחקיר של אלישע בן-קימון ב"ידיעות אחרונות" ב-4.2.22 – הרכב ששימש בשרשרת אירועי הטרור הלאומני במשתלה היה של השב"כ ובאותם אירועים השתתף סוכן שב"כ שהושתל בתוך אותה קבוצה של "נוער גבעות".

בתגובה לתלונה שהוגשה בנושא למשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, אמרו שם כי "לאחרונה התקבלה התייחסות מצד חלק מהגורמים אליהם הועברה הפניה. לנוכח תוכן המענה שהתקבל, הוחלט להעמיק את הבדיקה ולהעביר את פנייתך לגורמים נוספים על מנת למצות את הבירור. עדכון נוסף יישלח לאחר שמלוא ההתייחסויות ייבחנו וכשתתקבל החלטה בעניינן".

וכך, במשטרת מחוז ש"י המשיכו לנהוג ברשלנות, לא הכירו באירועים כאירועי טרור, ובפרקליטות המשיכו לגרור רגליים בבדיקת התנהלות השב"כ. ולכן אולי אין זה פלא שלפנות בוקר ב-19.12.2022 התרחש במשתלה אירוע שישי, שהיווה עליית מדרגה. נערי גבעות הגיעו למקום, עשו חור בקיר המבנה באמצעות פטיש ודרכו נכנסו, גנבו את מחשב מצלמות האבטחה ורכוש נוסף והציתו את המבנה ותכולתו מבפנים. חמור מכל, הם ניסו להכניס בלון גז לתוך המבנה שהציתו. הבלון נתקע בחור שעשו בקיר ורק בנס הבלון והמבנה לא התפוצצו.

השיטה עובדת?

ובחזרה לאלישע ירד: מעיון בתיקי חקירה נוספים עולה שהמקרים האלה אינם חריגים, והשיטה נהוגה גם לגבי פעילי ימין קיצוני אחרים. השב"כ צובר באופן שוטף מידע על פעילות הטרור של הפעילים הקיצוניים, באמצעות סוכנים ומשתפי פעולה וגם בדרכים אחרות, אך נמנע מלבלום את פעילות הטרור עצמה בזמן אמת או לשתף את המשטרה בראיות שיאפשרו להעמידם לדין, אלא במקרים חריגים.

באופן הזה, כש"נער גבעות" מגיע לחקירה, חוקרי השב"כ יכולים לפרוס בפניו את מכלול אירועי הטרור שהשב"כ יודע שהוא היה מעורב בהם במהלך השנים. הנחקר ה"מופתע" יכול "לבחור" אם להודות במעורבותו באירוע הספציפי שבעקבותיו נעצר, בין היתר כדי לא להסתכן בכך שיועמד לדין בגין שלל האירועים שהשב"כ יודע עליהם, ולעיתים לשקול אם להיהפך בעצמו למשתף פעולה של השב"כ.

עמירם בן-אוליאל, שהורשע ברצח בני משפחת דוואבשה (צילום: יונתן זינדל)

עמירם בן-אוליאל, שהורשע ברצח בני משפחת דוואבשה (צילום: יונתן זינדל)

הדבר גם עולה מעובדות כתב האישום שהוגש נגד עמירם בן אוליאל שהורשע ברצח בני משפחת דוואבשה. שם מצוין כי הוא היה מוכר לשב"כ ופעל במשך שנתיים לפני האירוע במסגרת התארגנות חדשה של פעילים קיצוניים שביקשו לקדם תפישה אידאולוגית קיצונית ואלימה שמטרתה ערעור יציבות המדינה באמצעות הפעלת טרור ואלימות, לרבות פגיעה בנפש.

כלומר, משתמע שהשב"כ לא בלם את אותה ההתארגנות בזמן אמת. בכנס סגור של צעירי הליכוד בתל אביב, שר הביטחון דאז משה (בוגי) יעלון הודה שבמערכת הביטחון יודעים מי אחראי לפיגוע בבית משפחת דוואבשה אך נמנעים מהעמדתו לדין, כדי שלא לחשוף מקורות מודיעיניים בבית המשפט. בסופו של דבר, לנוכח הלחץ הציבורי והמדיני האדיר שהופעל על ישראל בעקבות הזעזוע מהרצח של הורים ובנם בן השנה וחצי, הוגש כתב אישום נגד בן אוליאל וחשוד נוסף.

האם שיטת הפעולה הזו מצמצמת את הטרור היהודי או דווקא מעודדת אותו ונותנת לפעילי הימין הקיצוני יד חופשית? מאחר שאין שום שקיפות לגבי פעילות השב"כ, הרי שקשה לבצע הערכה אובייקטיבית כוללת. בכל מקרה ברור מי הם אלה שמשלמים את המחיר. מדובר בניסוי בבני אדם פלסטינים שלמרבה הצער אינם מוכרים על ידי רוב כלי התקשורת והציבור הישראלי כבני אדם, ולכן הניסוי בהם יכול להמשיך ללא הפרעה.

עו"ד איתי מק מייצג את מחאמדה ומלווה אותו ונפגעי טרור יהודי אחרים יחד עם פורום תג-מאיר