שבוע החקירה השני של המיליארדר ארנון מילצ'ן במשפט המו"לים נפתח היום (2.7) בדיון קצר שבמהלכו אישר עד המפתח כמעט את כל טענותיו של עו"ד עמית חדד, סנגורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. במסגרת זו חזר בו מילצ'ן מעוד חלקים בעדות שמסר במשטרה, ובהמשך גם בחקירה הראשית במסגרת המשפט אך לפני כמה ימים. לעתים, מילצ'ן אף חזר בו מתשובות שנתן רק רגע קודם לכן במענה לשאלות שהציג לו עו"ד חדד.

לפי כתב האישום שהוגש נגד נתניהו, בפרשה המכונה "תיק 1000" מילצ'ן וחברו המיליארדר ג'יימס פאקר העניקו לראש הממשלה ורעייתו טובות הנאה בשווי מאות אלפי שקלים. נתניהו, במקביל, סייע למילצ'ן בשלל תחומים במסגרת תפקידו כאיש ציבור: בניסיון להאריך את תוקפו של "חוק מילצ'ן", כדי לזכות אותו בהטבות מס; בהארכת תוקף ויזת התייר האמריקאית שלו; בניסיון למזג את ערוץ הטלוויזיה שבבעלותו; ובקידום מיזם עסקי עם תאגיד טאטא ההודי.

מילצ'ן אינו נאשם כלל בתיק זה, ונתניהו אינו נאשם בשוחד, אולם התמורה לכאורה שהעניק למילצ'ן מסייעת להוכחת עבירת המרמה והפרת האמונים שבה הוא נאשם.

הסנגור עו"ד חדד שאל את מילצ'ן, ושוב שאל, ופעם נוספת וידא ואז עוד כמה פעמים הפנה אליו את השאלה האם הסתיר ממישהו את החברות בינו לבין נתניהו ורעייתו שרה. בכל פעם השיב מילצ'ן בשלילה.

ארנון מילצ'ן לפני עדותו במשפט המו"לים, בברייטון, אנגליה, כפי שנראה מעל המסך בבית-המשפט המחוזי בירושלים. לצדו עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו (משמאל), ועו"ד אלון גילדין מהפרקליטות. 2.7.2023 (צילום: אורן בן-חקון)

ארנון מילצ'ן לפני עדותו במשפט המו"לים, בברייטון, אנגליה, כפי שנראה מעל המסך בבית-המשפט המחוזי בירושלים. לצדו עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו (משמאל), ועו"ד אלון גילדין מהפרקליטות. 2.7.2023 (צילום: אורן בן-חקון)

העד אישר לסנגור גם כי מעולם לא הסתיר את העובדה שהעניק "מתנות" לבני הזוג נתניהו. כשעו"ד חדד שאל אותו אם נכון שאפילו סיפר על כך לעיתונאי בן כספית, כפי שהעידה העוזרת האישית שלו הדס קליין, נציג התביעה אלון גילדין קפץ ממקומו והתנגד לאזכור העיתונאי מחמת חיסיון עיתונאי. אולם בד בבד הגיב מילצ'ן לשאלת הסנגור ותהה: "בן כספית?", כמתקשה להיזכר.

בהמשך, כשעו"ד חדד שב ושאל את העד, הפעם באופן כללי, האם "סיפר את זה לעיתונאי" אמר מילצ'ן "אני לא זוכר שסיפרתי", ומיד הוסיף שאלה משלו: "שסיפרתי מה?". קשה לדעת האם באמת התבלבל או שרק העמיד פנים כי התבלבל כדי להתחמק מלהשיב. מכל מקום, בהוראת השופטת רבקה פרידמן-פלדמן התקדם עו"ד חדד לשאלה הבאה.

"השיח ביניכם היה שיח של אהבה, של קירבה", הצהיר הסנגור והעד אישר: "בהחלט". בהמשך אישר עוד מילצ'ן כי תפס את החברות עם בני-הזוג נתניהו כחברות קרובה ונקייה, נטולת אינטרסים

אותן "מתנות", סיגרים קובנים תוצרת קוהיבה לראש הממשלה נתניהו ובקבוקי שמפניה מצרפת תוצרת מואט ושנדו לרעייתו, יחד עם תכשיטים ובגדי יוקרה, הצטברו לפי התביעה לעלות של מאות אלפי שקלים. עו"ד חדד הדגיש כי ביחס להיקף ההון של המיליארדר מילצ'ן העלות היתה זניחה ביותר, והעד אישר זאת.

מילצ'ן אישר גם שנתניהו מעולם לא כעס עליו אם לא הביא לו סיגר, ומעולם לא אמר לו בטרוניה "ארנון, למה לא הבאת עלים?" ("עלים" היה הכינוי שהעניקו מילצ'ן ובני הזוג נתניהו לסיגרים). באופן דומה, שרה נתניהו מעולם לא באה אליו בטענה ואמרה "ארנון באת בלי ורודים, זה רע מאוד" ("ורודים" היה הכינוי שהעניקו לבקבוקי השמפניה הוורודה).

"השיח ביניכם היה שיח של אהבה, של קרבה", הצהיר הסנגור, והעד אישר: "בהחלט". בהמשך אישר עוד מילצ'ן כי תפס את החברות עם בני הזוג נתניהו כחברות קרובה ונקייה, נטולת אינטרסים.

"אני רוצה לדבר איתך בקצרה על השימוש בכינויים וקיצורים", אמר עו"ד חדד. "קצת תחקרתי את ביבי ושרה בעניין הזה, היו הרבה כינויים גם לאנשים ודברים אחרים". מילצ'ן אישר זאת, וחדד הוסיף כי לא ינקוב בכינויים שנתנה השלישייה לאנשים שהכירו כדי לא להעליב אף אחד. ראש הממשלה, שנכח בשלב זה באולם, נראה צוחק.

"'גמדים' ו'עלים', זה הכל חלק מהשובבות של מערכת היחסים המיוחדת שהיתה ביניכם", הציע עו"ד חדד, והעד מילצ'ן אימץ את האפשרות בשמחה.

שרה נתניהו בברייטון, מקום עדותו של ארנון מילצ'ן, כפי שהופיעה על מסך בבית-המשפט המחוזי בירושלים. 25.6.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

שרה נתניהו בברייטון, מקום עדותו של ארנון מילצ'ן, כפי שהופיעה על מסך בבית-המשפט המחוזי בירושלים. 25.6.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

בחקירה הראשית שלו סיפר מילצ'ן על "תעלול", כלשונו, שביצע יחד עם עוזרתו הדס קליין לשרה נתניהו. "אני והדס שמנו סוג אחר של שמפניה, אבל מיד גברת נתניהו תפסה את התעלול", אמר. קליין, בעדותה הראשית, העריכה שמילצ'ן אולי "חמד לצון", אך גם הוסיפה פרט מהותי: היין המבעבע שבא במקום השמפניה תוצרת מואט ושנדו עלה "חצי מחיר" לעומת הסוג שסיפקו דרך קבע לשרה נתניהו.

בחקירה הנגדית הציע עו"ד עמית חדד כי החלפת סוגי השמפניה היתה "חלק מהשובבות שבין חברים". העד מילצ'ן הגיב במילה אחת: "בהחלט".

לפי סנגורו של נתניהו, מערכת היחסים החברית בין מילצ'ן לבני הזוג נתניהו היתה "הדדית" גם בכל הקשור ל"מתנות". העד אישר כי שרה נתניהו נהגה להעניק "הרבה תשומת לב" לרעייתו אמנדה, וכן הקפידה "להביא איתה לביקורים כל מיני מתנות לילדים", כגון מוצרי הלו-קיטי לאוליביה הבת ו"מתנות של בנים" לשמעון הבן ("סליחה על ההבחנה המגדרית", הוסיף עו"ד חדד, ומילצ'ן הרגיע: "לא צריך לסלוח לך").

בהמשך אישר העד כי היתה "חלופה הדדית של מתנות". בשל פער ההכנסות בין משפחת המיליארדרים למשפחת ראש הממשלה, הוסיף עו"ד חדד, אין לצפות ששווי המתנות יהיה דומה ויש לראות בהן "ביטוי להשתדלות". "נכון", השיב מילצ'ן, "כמו פרחים".

הדבר השני הוא הגועל

בחקירה הראשונה של מילצ'ן במשטרה העיד המיליארדר כי לא היה חבר קרוב של בני הזוג נתניהו, והוסיף כי הדרישות שלהם לסיגרים ושמפניה בהיקפים הולכים וגדולים מילאו אותו "גועל".

עו"ד חדד טען כי מילצ'ן כעס אז על נתניהו, שכן מבחינתו חברו הטוב שיקר לו. מילצ'ן העיד בחקירתו הראשית כי ביקש מנתניהו לבדוק עם היועץ המשפטי לממשלה האם מותר לו לקבל כאיש ציבור מתנות בהיקפים כה גדולים, ונתניהו אמר לו כי בדק והתשובה חיובית ("חוץ מבית"). לפי עו"ד חדד, כשמצא מילצ'ן את עצמו לפתע נחקר התמלא זעם על ראש הממשלה, אולם מקור הכל באי-הבנה מצערת. "במשך שבע שנים הציגו לך תמונה מעוותת", אמר עו"ד חדד, "כאילו ראש הממשלה לא פנה לקבל ייעוץ משפטי".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מדבר בהלווייתו של פרקליטו לשעבר, יעקב וינרוט. נתניה, 16.10.2018 (צילום: פלאש 90)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מדבר בהלווייתו של פרקליטו לשעבר, יעקב וינרוט. נתניה, 16.10.2018 (צילום: פלאש 90)

נתניהו, אמר עו"ד חדד, דווקא כן פנה לקבלת ייעוץ משפטי, אם כי לא מהיועץ המשפטי לממשלה אלא מעורך-דין פרטי, יעקב וינרוט ז"ל (עו"ד חדד, שעבד במשרדו, כינה אותו יעקב במלעיל). כדי לשכנע את העד כי נתניהו פעל כשורה הזכיר עו"ד חדד כי היועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודה וינשטיין טען בחקירתו כי אין זה מתפקידו של יועץ משפטי לממשלה לייעץ בנושאים כאלה, וכי על ראש הממשלה לפנות לעורך-דין פרטי או ליועצת המשפטית של משרדו. עוד הציג לעד מסמך מאת היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, שלומית ברנע-פרגו, המאשר באופן כללי קבלת מתנות בין חברים.

עו"ד חדד שב והציע למילצ'ן כי כעס על נתניהו בחקירה הראשונה ולכן התבטא כפי שהתבטא. "אני לא יודע בגלל מה אמרתי ואיך", השיב העד, "אבל נלחצתי מאוד".

"האמת היא שאתם חברים טובים כמו משפחה, וכך היה", אמר עו"ד חדד, והעד אישר. "והדבר השני הוא הגועל", הוסיף עו"ד חדד. "שביקשתי למחוק", הזכיר מילצ'ן את בקשתו לחוקרים בחקירה מאוחרת יותר. "כי לא היה גועל", השלים עו"ד חדד את דבריו. "גועל מהמצב", הסביר מילצ'ן. "מהחקירה", חידד עו"ד חדד. "נכון", אישר מילצ'ן.

מילצ'ן כבר הספיק לחזור בו בשבוע שעבר מהאמירה בחקירה המשטרתית, שלפיה חש גועל מדרישות בני הזוג נתניהו, ואז לחזור בו שוב מהחזרה. ביום חקירתו הראשון, כשנחקר בידי התביעה, אמר לשופטים כי בחקירתו במשטרה התכוון שחש גועל מכך שנקלע לחקירה משטרתית, אולם כמה דקות אחר-כך הזכירה לו התובעת כי ברענון שנערך לו לפני שבועות אחדים חזר והצהיר כי "הגעיל אותו היעדר הגבולות בבקשות הזוג נתניהו והתנהגותם שלפיה הכל היה מותר". מילצ'ן אישר כי אמר את הדברים וכי הם אמת.

לא בתור חבר

בשונה מימי החקירה הקודמים, הפעם לא נצפתה שרה נתניהו ניגשת למילצ'ן באולם האירועים של המלון בברייטון, אנגליה, מנשקת אותו ומחבקת אותו. עם זאת, ניכר כי העד נותר נרגש מנוכחותם של בני הזוג בעדותו (שרה באולם המלון שבו ניתנה העדות, ובנימין באולם בית-המשפט המחוזי בירושלים).

בשלב מסוים בחקירה, כשהעד נראה לא מרוכז, שאל אותו עו"ד חדד: "אתה איתי?". בתגובה אמר מילצ'ן, שהביט על המסך שלפניו: "אני מסתכל, זה ראש הממשלה?".

"כן", השיב עו"ד חדד, "ראש הממשלה שם". בשלב זה פנה לנתניהו מברייטון ואמר: "ראש הממשלה, אתה יכול להרים את היד שנראה איפה אתה נמצא?". נתניהו, בתגובה, נופף בידו ומילצ'ן נופף לו לשלום בחזרה. בהמשך, כששם לב כי נתניהו כבר לא נמצא באולם בירושלים, מילצ'ן אמר בקול רם: "עזב את האולם". עו"ד חדד הסביר כי לראש הממשלה יש מחויבויות אחרות, לצד ניהול משפטו הפלילי.

ארנון מילצ'ן היום לפני עדותו במשפט המו"לים, בברייטון, אנגליה, כפי שנראה מעל המסך בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: אורן בן-חקון)

ארנון מילצ'ן היום לפני עדותו במשפט המו"לים, בברייטון, אנגליה, כפי שנראה מעל המסך בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: אורן בן-חקון)

העד המיליארדר שמר על מצב רוח מרומם יחסית גם ביום חקירתו השישי, אם כי מדי פעם השתעל נמרצות. במה שהפך כבר להרגל הונחו לפניו תה, קולה וסודה כדי שיוכל לבחור מהם כדי להרגיע את גרונו. העדות הסתיימה מוקדם יחסית, אך הפעם לא בשל בקשת העד אלא לפי הוראת השופטים, שהודיעו כי בשל "איזושהי סיבה בלתי צפויה" ייאלצו לסיים את הדיון שעתיים לפני הזמן שנקבע מראש.

עוד קודם לכן הספיק עו"ד חדד לחקור את מילצ'ן על התעניינותו באפשרות שחברות הטלוויזיה קשת ורשת יתאחדו, ועל חלקו של נתניהו בפרשה שנכללת בכתב האישום במסגרת פירוט הפעולות השלטוניות שביצע ראש הממשלה בהיותו בניגוד עניינים מול מילצ'ן.

בתשובה לשאלות עו"ד חדד אישר מילצ'ן כי רצה להיכנס לרשת רק אם תתמזג עם קשת, ואילו לבעלים של רשת אודי אנג'ל לא היה צורך בכניסת מילצ'ן אם המיזוג היה מתקיים. מכאן, הוסיף ואישר, שהיוזמה התחילה עם בסיס רעוע ולא התקדמה מעבר לרעיון כללי.

עם זאת, כשעו"ד חדד ניסה לתאר את הפנייה של מילצ'ן לנתניהו בעניין האפשרות למיזוג קשת ורשת כפנייה חברית, העד מילצ'ן באופן חריג עמד על גרסתו ודחה את הצעותיו הנדיבות של הסנגור.

"בתקופה הקצרה הזו אתה סיפרת בשיחת אגב לביבי, חבר שלך, על הנושא", אמר עו"ד חדד.

"לביבי חבר שלי?", תהה מילצ'ן, "הוא היה גם שר התקשורת".

"נכון", איש עו"ד חדד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיע לשמוע את עדותו של ארנון מילצ'ן במשפט המו"לים, היום בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: אורן בן-חקון)

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיע לשמוע את עדותו של ארנון מילצ'ן במשפט המו"לים, היום בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: אורן בן-חקון)

"אז זה לא...", התחיל מילצ'ן להשיב.

"סיפרת לו", התפרץ עו"ד חדד.

"כן", אישר מילצ'ן, "אבל לא בתור חבר אלא בתור שר התקשורת".

"מאה אחוז", נסוג עו"ד חדד. "אבל ביקשת ממנו שיאשר משהו?".

"לא", הכריז מילצ'ן, "יידעתי אותו ברעיון".

בשלב זה העז עו"ד חדד להציע למילצ'ן אפשרות מופרכת במיוחד. "ואני אומר לך שיידעת אותו כדי שאם פעם יצטרך לקבל החלטה בנושא כשר תקשורת הוא יוכל להגיד 'זה מילצ'ן, חבר שלי', והוא לא יוכל להתערב בזה".

"לחברות לא היה שום קשר לכך שפניתי לשר התקשורת, שבמקרה היה ביבי נתניהו, ליידע אותו על הרעיון שלי", אמר מילצ'ן.

עו"ד חדד התעקש וביקש לקבל ממילצ'ן תשובה. "כשאתה מיידע אותו, מבחינתו, אם משהו יקרה, אז הוא היה יכול להגיד 'זה עניין של חבר שלי, אני לא אטפל בזה'".

מילצ'ן נראה הפעם מבולבל באמת. "מה אתה מציע כאן?", שאל.

"איך עד אמור לענות מה יעשה מר נתניהו?", תהתה השופטת פרידמן-פלדמן, ועו"ד עמית חדד המשיך הלאה וניסה להביא את מילצ'ן לאשר כי נתניהו התלהב מרעיון המיזוג בין קשת ורשת לערוץ מסחרי אחד גדול ועוצמתי כחלק מהאינטרס שלו "בתור מנהיג של הימין" לגוון את השיח ולהכניס קולות חדשים.

גם הפעם מילצ'ן סירב לשתף פעולה. "לא יודע. הכנסת פוליטיקה כאן. אני לא יודע", אמר. העד ביקש להפריד בין פעולותיו של נתניהו להכניס משקיעים זרים כאקסל-שפרינגר ורופרט מרדוק לשוק התקשורת כדי להקים "חברת חדשות כגון פוקס", לבין השמחה שהביע לשמע הרעיון על מיזוג קשת ורשת. הרעיון האחרון, גרס העד, היה "רעיון כלכלי-תקשורתי" ולא פוליטי.

מחר תימשך חקירתו הנגדית של מילצ'ן.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 975KB)

משפט המו"לים