הפרקליטות הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב אישום בגין תקיפה, איומים וסחיטה באיומים נגד נחמיה אינדורסקי, חסיד בעלז שניצח על תקיפה של עיתונאי גלי-צה"ל ולאחר מכן איים עליו. העיתונאי, ששמו אסור בפרסום, ניסה לסקר אירוע שהתקיים בניגוד להגבלות הקורונה שחלו באותו זמן, באוקטובר 2020.

על פי כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד חני שפירא מפרקליטות מחוז ירושלים, עיתונאי גל"צ קיבל מידע לפיו בחסידות בעלז מתכננים לחגוג את אירוע "שמחת בית השואבה" בניגוד להנחיות קורונה. הכתב הגיע לאזור כיכר בעלז בירושלים על מנת לסקר את האירוע, ועקב אחרי מספר חסידים הנכנסים בריצה לסמטה תוך שהם בודקים כי אין מי שמבחין בהם.

הכתב התיישב על ספסל סמוך ועדכן את חברו לעבודה בהתרחשות. סמוך לאחר מכן הגיע אינדורסקי והתיישב לצידו, נקב בשמו הפרטי והציג לו סרטון של התקהלות בלתי חוקית שהכתב העלה לחשבון הטוויטר שלו. "את התיעוד שלך מרוממה הבאת, עכשיו הגיע הזמן שלך ללכת", אמר אינדורסקי לכתב, שסירב לעזוב את המקום הציבורי.

כתב האישום מתאר כיצד הסיטואציה הפכה לתקיפה המונית של הכתב: "בשלב זה החלו להתקהל סביב המתלונן כחמישה עשר חסידי בעלז, כשהנאשם חוזר שוב ושוב, בטון מאיים, על כך שהוא ממליץ למתלונן ללכת מן המקום". הכתב התמיד בסירובו ואף עדכן את חברו בהודעה "הגיעו לאיים עליי".

"או אז", ממשיך כתב האישום, "התנפל הנאשם על המתלונן וסימן לחסידים להצטרף. כשבעה מהחסידים הצטרפו לנאשם ויחד הם תקפו את המתלונן במשך כשתי דקות, במהלכן חטפו מידיו את מכשיר הטלפון הנייד שלו והעבירו אותו לידי הנאשם, בעוד המתלונן צועק שוב ושוב 'הצילו'. אינדורסקי המשיך לאיים שוב ושוב על הכתב, ואז התנפל עליו יחד עם חסידים נוספים שהיו במקום, בעוד הכתב צועק 'הצילו'".

החסידים קרעו את חולצתו של הכתב, גרמו לדימומים במצחו ובצווארו ופצעו אותו ברגלו. אינדורסקי הורה על הפסקת התקיפה ואמר לכתב כי אם הוא רוצה את מכשיר הטלפון שלו בחזרה, עליו להתלוות אליו לסמטה. בלית ברירה, נענה הכתב לדרישה.

"בסמטה", מתאר כתב האישום, "דרש הנאשם מהמתלונן שיספר לו את פרטיו האישיים, מקום מגוריו, מקום עבודתו ומי הם שולחיו. כן דרש הנאשם מהמתלונן שייתן לו לצלם את רישיון הנהיגה ותעודת העיתונאי שלו, באומרו: 'אני רוצה לדעת הכל כדי שחס ושלום לא נגיע למצב שמחר מה שקרה פה יהיה כתוב. אתה מבין אותי? אני שואל אותך עכשיו, אתה מבין אותי?' ובהמשך אמר למתלונן: 'אני אגיד לך דוגרי, היו יכולים להרוג אותך'".

גם לאחר מסכת זו, מכשיר הטלפון של הכתב נשאר בידיו של אינדורסקי. כשביקש לקבל אותו בחזרה, שאל אותו אינדורסקי "כיצד יוכל להיות בטוח שלא יספר כלום". הכתב השיב שהוא מפחד על חייו ולכן לא יספר לאף אחד. אינדורסקי לא הסתפק בכך וביקש מהכתב שישלח הודעה לקולגה איתו התכתב קודם לכן לפיה הוא עוזב את המקום ושדבר לא אירע.

"אני ממליץ לך עוד פעם. אני מקודם המלצתי לך, אני לא הזהרתי אותך ולא איימתי עליך, אני פשוט אמרתי לך יפה... אני אגיד להם שייתנו לך ללכת, רק דבר אחד", סיכם אינדורסקי באוזני של הכתב "ואז נקב הנאשם בשמו של עיתונאי אחר, אמר שהעיתונאי האחר עתיד להתגרש בשבוע הבא והסביר שזה קרה בגלל שהעיתונאי התערב בעניינים של אחרים". לאחר מכן, כך כתב האישם, "איפשר הנאשם למתלונן ללכת מהסמטה".

הכתב, הלום פחד, התרחק מהמקום ונמנע מלפנות לניידת המשטרה ולאמבולנס שהזמינו עבורו עוברי אורח שנכחו ברחוב. למחרת הגיש תלונה במשטרה.

בארגון העיתונאים הגיבו לפרסום כתב האישום בביקורת על משך הזמן הארוך שנצרך להגשתו. "אנו מברכים על כך שהוגש כתב אישום על תקיפה בנסיבות מחמירות, וזאת בהתאם להנחיית פרקליט המדינה על כך שתקיפה של עיתונאי כמוה כתקיפה של עובדי ציבור והתוקפים צריכים להיענש בחומרה", מסר מנכ"ל ארגון העיתונאים והעיתונאיות אלי גרשנקרוין, "עם זאת, פרק הזמן הארוך שחלף מרגע התקיפה המתועדת ועד הגשת כתב האישום הוא בלתי נסבל ואנו מצפים מהמשטרה והפרקליטות לסיים את הליכי החקירה ולהגיש כתבי אישום בתוך פרק זמן קצר יותר. רק בשנה האחרונה הותקפו 34 עיתונאים במהלך עבודתם ויש עליית מדרגה בעוצמה של האלימות המופנית כלפי עיתונאים".

בשולי הדברים יצוין כי למרות ששמו של העיתונאי נאסר כאמור בפרסום, בפרקליטות שכחו למחוק את שמו בתוך כתב האישום.

67734-06-23