ביקורת חריפה על מסעדת "קפה איטליה" הוסרה מאתר "וואלה" של אלי עזור זמן קצר אחרי שפורסמה.

בשבוע שעבר פורסם במדור האוכל של "וואלה" טור ביקורת מאת אבי אפרתי על "קפה איטליה", מסעדה בתל-אביב בבעלות האחים ארי ויורם ירזין. הביקורת הופיעה תחת הכותרת השלילית "לא טעמתי דבר כזה בישראל, ואני מתכוון לזה בקטע הכי רע שיכול להיות". כותרת המשנה לטור הביקורת פסקה: "במילה אחת? בושה".

אפרתי, מבקר מסעדות ותיק, ציין כי בקרפצ'יו שהזמין "היו טעמי עישון אלימים" וכינה את המנה "זוועתון"; טען כי מנת השרימפס שאכל היתה "מנה גרועה ממש" שהתאפיינה ב"יובשנות שיא ורוטב שלכנותו גנרי זה לעשות לו מערוף מסוג שאיננו ראוי לו"; כתב כי מנת הסינטה שהוגשה לו היתה עשויה בשר "מאיכות מתחת-תחת לבינוני", בשר מאיכות "שאינני חושב שטעמתי כמותה מזמן במסעדה, כל מסעדה". לקינוח קיבל "עוגה גרועה למדי" שהביאה לסיום "ארוחה גרועה ממש".

כפי שהבחין מבקר המזללות של "הארץ", ערן לאור, הביקורת נעלמה מאתר "וואלה" והקישור אליה מוביל כעת לעמוד שגיאה. זאת, אף שהביקורת לא חרגה באגרסיביות שלה ממה שניתן למצוא בביקורות אחרות של אפרתי או בביקורות של מבקרים אחרים בכלי תקשורת אחרים. זאת ועוד, באתר "וואלה" לא הסתפקו בהסרת מילה ביקורתית כזו או אחרת, אלא העדיפו למחוק לחלוטין את כל רשימת הביקורת שכתב אפרתי.

"קפה איטליה" נוסדה לפני כ-15 שנה בבניין ברחוב קרמניצקי. כמה שנים לאחר מכן, עברו לאותו בניין משרדי אתר ynet, שם עבד ערן טיפנברון, כיום עורך "וואלה", כסגן עורך ואחר-כך עורך ראשי. כעבור כחמש שנים עברו משרדי ynet לבית "ידיעות אחרונות" החדש בראשון-לציון.

עורך "וואלה" לשעבר אבי משולם צייץ לפני כשנתיים כי בכהונתו ב"וואלה", עד 2010, נבהל המנכ"ל דאז אילן ישועה מלחצים שהגיעו בין היתר מ"קפה איטליה". באותה תקופה היה האתר בבעלות בני-הזוג שאול ואיריס אלוביץ', שראו בו כלי לקדם את האינטרסים האישיים שלהם. בעדותו במשפט טען ישועה כי אינו זוכר מקרה ספציפי שבו נכנע ללחצי "קפה איטליה" לנסות להשפיע על התוכן העיתונאי באתר והכחיש באופן כללי את תיאורו של משולם.

מקרים שבהם אתר אינטרנט מוחק לחלוטין ידיעה שפרסם נחשבים חריגים, ויתר על כן מקרים שבהם אתר אינטרנט מוחק לחלוטין רשימת ביקורת, שכן זו מוגנת מפני תביעות דיבה יותר מאשר כתבות חדשותיות מעצם היותה פרסום מבוסס דעה, שאינו כולל בדרך כלל עובדות שנויות במחלוקת.

רק יומיים לפני פרסום הביקורת שנגנזה העיד במסגרת משפט המו"לים עורך לשעבר ב"וואלה" על הנוהג שהיה מקובל בתקופה שהאתר היה בבעלות בני-הזוג שאול ואיריס אלוביץ' למחוק לחלוטין ידיעות לא נוחות. "זו פרקטיקה בעייתית מהרבה מאוד סיבות", אמר העד אבנר בורוכוב, "מעבר לרמיסה של העבודה העיתונאית הבסיסית, היא בעייתית כי גוגל זוכר הכל".

ואמנם, הקישור לטור הביקורת מוביל לשגיאה אולם עותק מלא מהביקורת של אפרתי נשמר ב"ארכיון האינטרנט" ועודנו זמין לקריאה.

עורך מדור האוכל של "וואלה" יניב גרנות הפנה לקבלת תגובה מעורך אתר "וואלה" ערן טיפנברון, שלא השיב לפניית "העין השביעית".