הצלם ישראל ברדוגו, המרבה לתבוע גופים וכלי תקשורת שמפרים את זכויותיו, שוב יפוצה בעשרות אלפי שקלים. לאחרונה ניתנו שני פסקי-דין בתביעות שהגיש נגד משרד ראש הממשלה ורדיו צפון, שתיהן בגין שימוש בתצלום שצילם ממסוק, שבו נראות חגיגות ל"ג בעומר במירון.

אחרי האסון שהתרחש במירון פרסמה המדינה את התצלום של ברדוגו בעמוד הפייסבוק הרשמי של ראש הממשלה בערבית, בעמוד הטוויטר הרשמי של אופיר גנדלמן, מנהל תחום ההסברה בערבית במערך ההסברה הלאומי, וכן בעמוד הטוויטר שלו בשפה האנגלית.

ברדוגו, שהגיש את התביעה בעצמו ובהמשך יוצג ע"י עורכי-הדין ארז אברמוביץ ואיתי מרדכי, דרש פיצוי בסך 105 אלף שקלים. משרד רה"מ, באמצעות עו"ד הדר מורג, טען כי עשה "שימוש הוגן" בתצלום של ברדוגו ולחילופין כי יש לראות בו "מפר תמים" של זכויות הצלם. לפי כתב ההגנה, גנדלמן צירף בתום לב את התצלום "במסגרת הבהילות לפרסם הודעה בשמו של ראש הממשלה" על אודות האסון שהתרחש במירון. בתצהירו ציין כי היה צורך "להוציא הודעה לתקשורת הערבית בטרם היא תדווח על האירוע לעולם הערבי".

השופט רפי ארניה מבית-משפט השלום בראשון-לציון קיבל את טענות ההגנה כי ביצעה "שימוש הוגן" בתצלום, משום שלא פורסם למטרת רווח ולנוכח הדחיפות בפרסום. עם זאת, השופט ארניה קבע כי המדינה הפרה את הזכות המוסרית של ברדוגו משום שלא נתנה לו קרדיט ראוי, ובשל כך חייב אותה בתשלום פיצוי בסך 30 אלף שקלים, ועוד שכר טרחת עורך-דין בסך 3,500 שקלים נוספים.

בהליך נפרד תבע ברדוגו 170 אלף שקלים מחברת רדיו הצפון החזקות בע"מ, מנכ"לית התחנה רינה בן-עיון והשדרן אייל בוחבוט, בשל פרסום התצלום של מירון שהופיע באתר תחנת הרדיו וכן תצלום של הזמר שולי רנד, שהופיע בעמודי הפייסבוק והאינסטגרם של בוחבוט. גם בהליך זה הגיש ברדוגו את התביעה בעצמו אך בהמשך יוצג ע"י עו"ד אריאל דובינסקי.

הנתבעים טענו להגנתם, באמצעות עו"ד שי רובינשטיין, כי ברדוגו לא הוכיח כל זכות לגבי התצלום במירון וכי בתחנה פרסמו אותו לאחר שקיבלו את התצלום מדוברות שירותי כיבוי והצלה במחוז צפון, שם טענו כי הקרדיט עליו מגיע להם. לגבי התצלום של שולי רנד נטען כי ברדוגו טמן "את רשתו בזדון ברחבי האינטרנט והנתבע 3 [בוחבוט] נתפס בה", זאת משום שהעותק היחיד של התצלום באינטרנט הופיע באתר הסוכנים של רנד כשהוא בלא קרדיט.

השופט אהרן אורנשטיין מבית-משפט השלום בתל-אביב-יפו קיבל את התביעה באופן חלקי. הזכויות על התצלום של רנד, קבע, שייכות לסוכנות של הזמר או לזמר עצמו ולא לברדוגו. עם זאת, נמצא כי בוחבוט הפר את הזכות המוסרית של ברדוגו בפרסום זה. לגבי פרסום תצלום מירון תוך מתן קרדיט שגוי, השופט אורנשטיין מצא כי הפרסום נעשה בתום לב. מנגד, נקבע כי התצלום הוסר מאתר התחנה רק כחצי שנה לאחר שברדוגו פנה אליה.

בשל השיהוי בתגובה של התחנה, בשל מתן קרדיט לצלמים אחרים (אף כי בתום לב) ובשל העובדה כי התחנה מפיקה רווח כלכלי מפרסומיה חייב השופט אורנשטיין את התחנה לפצות את ברדוגו ב-18 אלף שקלים בתוספת 6,000 שקלים עבור הוצאות משפט ושכר-טרחת עורך-דין. במקביל דחה השופט את התביעה נגד המנכ"לית בן-עיון וחייב את בוחבוט לפצות את ברדוגו ב-4,000 שקלים ועוד 2,000 שקלים עבור הוצאות משפט ושכר-טרחת .

36982-12-20
9544-10-21

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 199KB)

להורדת הקובץ (PDF, 375KB)