האם במפעל "נשר" העלימו במכוון נתונים ומזהמים את הסביבה בשיטתיות? השבוע חשפה יעל געתון מסמך פנימי של המשרד להגנת הסביבה ובו חשד למחיקת מידע על זיהום כספית מצד מפעל המלט המזהם.

הטענות משרטטות תמונה מדאיגה של התנהלות רשלנית ופגיעה חוזרת בתושבים ובסביבה לאורך שנים. הפרקטיקה של העלמת מידע מהרגולטור ומהציבור על זיהום אפשרי מדגישה עד כמה רבים מהמפעלים המזהמים בישראל לא רואים עצמם כאחראים לשלומו של הציבור, וכמה חשובה עבודת הפיקוח, הממשלתית והעיתונאית, על גורמים אלה.

עוד המשכנו השבוע בפרסום חלקו השני של פרויקט הפרלמטר, מדד הפעילות הפרלמנטרית של שקוף. השבוע התמקדנו בשתי המפלגות הגדולות במשכן – הליכוד ויש-עתיד. במפלגת השלטון חזינו בפערים גדולים בין חברי הכנסת השונים, כשהחדשים הפגינו עבודה טובה ונוכחות גבוהה בכנסת, לעומת הוותיקים והשרים לשעבר שדורגו במקומות נמוכים. ביש-עתיד הח"כים הוותיקים נעדרים, יו"ר המפלגה ממעט להגיע לכנסת והסיעה ממוקמת במקום השביעי בלבד.

במהלך שעורר ביקורת גם ברשתות החברתיות, החליט יו"ר הוועדה למאבק בנגע הסמים, ח"כ בועז ביסמוט, לאשר את כניסתם לדיוני הוועדה של נציגי חברות הטבק. זמן קצר אחר כך החליט גם יו"ר ועדת הבריאות ח"כ אוריאל בוסו כי ניתן לשמוע בוועדה שבראשה הוא עומד את קול הלוביסטים של החברות האחראיות למותם של כ-8,000 אזרחיות ואזרחים ישראלים בשנה. כך, שבוע בלבד לפני ציון היום הבינלאומי ללא עישון, קרס אחד מקווי ההגנה של הציבור נגד השפעת חברות הטבק ולוביסטים מטעמן על מקבלי ההחלטות בוועדות הכנסת.

וגם, אחרי שנים תחת מעטה העשן של שריפות הפסולת הבלתי חוקיות ביהודה ושומרון, נמצא התקציב שעשוי לסייע לתושבים. אלא שלמרות החדשות האופטימיות, הדרך לאוויר נקי לתושבי השרון עדיין רחוקה.