ביום שלישי האחרון, במהלך הופעתם של ג'יימס ורופרט מרדוק מול הפרלמנט הבריטי, לראשונה מאז התפוצצה פרשת האזנות הסתר בצהובון "ניוז אוף דה-וורלד", נראה היה כי הם מנסים להעביר לחברי הפרלמנט מסר אחד: לא ידענו דבר.

במשך שלוש שעות חקירה הכחישו האב והבן, שעומדים בראש תאגיד התקשורת הגדול בעולם, ניוז-קורפ, כי ידעו דבר על אודות האזנות הסתר והשוחד לשוטרים שבוצעו, על-פי החשד, על-ידי עיתונאי "ניוז אוף דה-וורלד", העיתון שהיה הנפוץ בבריטניה ונסגר באופן דרמטי.

ג'יימס מרדוק מופיע בפני הפרלמנט, 19.7.11

ג'יימס מרדוק מופיע בפני הפרלמנט, 19.7.11

כעת נראה שהופעתו של ג'יימס מרדוק מול הוועדה הפרלמנטרית עלולה להשיג את התוצאה ההפוכה מזו שביקש: "הגרדיאן" דיווח ביום שישי האחרון כי עתידו של מרדוק הבן כיו"ר חברת הלוויין בריטיש-סקיי (BskyB) בסכנה בעקבות האשמות של מי שהיו עד לאחרונה בכירים בחברה.

טום קרון, מי שהיה היועץ המשפטי של ניוז-אינטרנשיונל (המו"ל של מרדוק בבריטניה), וקולין מילר (העורך הראשי האחרון של "ניוז אוף דה-וורלד") טוענים כי מרדוק הציג עדות "שגויה" בפני הוועדה הפרלמנטרית.

ההאשמה מתייחסת לטענתו של ג'יימס מרדוק כי לא ידע על קיומה של תכתובת מיילים המשמשת ראיה מרכזית לכך שב-2007, אחרי מעצרם של קלייב גודמן וגלן מלקייר (עיתונאי "ניוז אוף דה-וורלד" וחוקר פרטי שהואשמו בביצוע האזנות סתר למשפחת המלוכה, בגלגולה הראשון של הפרשה), ידעו מנהלים בכירים בחברה כי האזנות הסתר אינן רק מעשה ידיו של "כתב סורר אחד".

במהלך חקירת הפרלמנט ביום שלישי האחרון נשאל מרדוק הבן שאלות רבות על הסכמי פשרה מחוץ לבית-המשפט ופיצויי עתק לקורבנות האזנות הסתר, הסכמים שנחתמו באישורו. מרדוק טען בפני הוועדה כי כאשר חתם על הסכמים כגון הסכם הפיצוי עם הכדורגלן גורדון טיילור, היה משוכנע כי האשם הבלעדי הוא גודמן, שנשפט והורשע. אך האשמותיהם של קרון ומילר חושפות כי יכול להיות שג'יימס מרדוק ידע יותר משגילה לוועדה הפרלמנטרית וכי היה בידיו מידע המוכיח כי האזנות הסתר היו למנהג רווח בקרב כתבי "ניוז אוף דה-וורלד".

ביום חמישי הקרוב יקיים הוועד של חברת הלוויין BskyB דיון בנושא המשך כהונתו של ג'יימס מרדוק בתפקיד היו"ר. לורד מיינר, לשעבר יו"ר מרקס-אנד-ספנסר ושר האוצר, אמר לאחרונה לבית-הלורדים כי "על הוועד (של רשת הלוויין) לשכנע את מר מרדוק כי אין זה עוד ראוי כי יעמוד בראש החברה. יש ספקות בנוגע לכושר השיפוט העסקי שלו".

כזכור, גלגולה הנוכחי של פרשת האזנות הסתר וספיחיה בא על רקע נסיונה של ניוז-קורפ לרכוש 60% ממניות בריטיש-סקיי, שיתווספו ל-40% שבידיה, וכך לרכוש בעלות מלאה על החברה הרווחית מאוד. לאחר שהודיעו על סגירת "ניוז אוף דה-וורלד", נאלצו בניוז-קורפ להודיע גם על נסיגתם מעסקת המיליארדים.

ביום שישי האחרון דיווח "הגרדיאן" כי אנדי קולסון, מי שהיה עורך "ניוז אוף דה-וורלד" בלפחות חלק מהתקופה שבה התבצעו בעיתון האזנות סתר, ושנאלץ להתפטר בשל כך ב-2007, נחקר כעת על-ידי המשטרה באשמת מתן עדות שקר תחת שבועה בבית-המשפט במהלך כהונתו כיועץ התקשורת של דייוויד קמרון, משרה שבה זכה מיד לאחר שהתפטר מהעיתון.

זוהי החקירה הפלילית השלישית המתנהלת נגד קולסון, לצד חקירה בנוגע להאזנות סתר שבוצעו בצהובון במהלך כהונתו כעורך וחקירה נוספת בנוגע לשיחוד קציני משטרה.

החקירה החדשה מתייחסת לתפקידו של קולסון כעד מרכזי במשפט של טומי שרידן, חבר פרלמנט סקוטי שהואשם במתן עדות שקר. המשפט נגד שרידן החל בעקבות תביעתו של שרידן עצמו נגד "ניוז אוף דה-וורלד" בשנת 2006, אז האשים חבר הפרלמנט את הצהובון בהוצאת לשון הרע בעקבות פרסומה של סדרת כתבות שבה נטען כי הוא בוגד באשתו ומבקר במועדוני מין באופן קבוע.

במהלך המשפט הכחיש קולסון כי ידע על תשלומי שוחד שהעניקו כתבי העיתון לקציני משטרה בתמורה לחשיפת מידע פנימי בנוגע לשרידן. אלא שלאחרונה חשף ניוז-אינטרנשיונל כמה תכתובות אימייל המוכיחות כי במהלך כהונתו של קולסון כעורך ניתנו ואושרו תשלומי שוחד לשוטרים. גילוי זה הוביל לפתיחת חקירה נגד קולסון בנוגע למתן עדות שקר בבית-המשפט.

בה בעת נראה כי מערכת המשפט האמריקאית מהדקת את הטבעת סביב אימפריית התקשורת של מרדוק, שמרכזה בניו-יורק. ה"וול-סטריט ג'ורנל", גם הוא בבעלות מרדוק, דיווח בסוף-השבוע כי המחלקה המשפטית האמריקאית עתידה לזמן נציגים מניוז-קורפ במסגרת חקירה בנוגע להתנהלותו של התאגיד בבריטניה ובארה"ב.

החדשות על הזימונים התפרסמו שבוע בלבד לאחר שפרקליט המדינה האמריקאי, אריק הולדר, הודיע כי יפתח בחקירה בנוגע להתנהלותם של ענפיו האמריקאיים של עסקיו של מרדוק. "הגרדיאן" מוסיף כי אם התאגיד יימצא אשם במתן שוחד בבריטניה, נציגיו עתידים להיות מועמדים לדין בארה"ב במסגרת חוק השחיתות האמריקאי, האוסר על חברות שבסיסן בארה"ב להעניק שוחד או להרוויח כתוצאה ממעשי שחיתות במדינות זרות.

"הגרדיאן" אף דיווח כי אל שורת המפוטרים והמתפטרים בעקבות הפרשה הצטרף גם מט ניקסון, בכיר ב"ניוז אוף דה-וורלד" לשעבר, שעבד עד לאחרונה ב"סאן", צהובון בריטי אחר בבעלותו של מרדוק. "הגרדיאן" דיווח כי ניקסון פוטר כתוצאה מחקירה פנימית שערך ניוז-אינטרנשיונל ובה נמצא כי היה מעורב בפעילויות בלתי חוקיות במהלך תקופתו ב"ניוז אוף דה-וורלד". בניוז-אינטרנשיונל הדגישו כי פיטוריו של ניקסון אינם מצביעים על כל חשד לפעילות בלתי חוקית במערכת ה"סאן".