כתב המשטרה של עיתון "הארץ" ג'וש בריינר זכה בפרס אורי אבנרי לעיתונות אמיצה לשנת 2023. בריינר היה בין העיתונאים היחידים שסיקרו מהשטח את המהומות בחווארה בחודש פברואר האחרון. הפרס על סך 15 אלף שקלים יוענק לבריינר על ידי ארגון העיתונאים והעיתונאיות והקרן ע"ש רחל ואורי אבנרי במסגרת פסטיבל דוקאביב בסינמטק בתל אביב.

"ג'וש בריינר זוכה בפרס השנה על עבודה מקצועית ובלתי מתפשרת, בלי לוותר על השטח, תוך שהוא מדבר אמת אל הכוח, מבטא את המוטו של 'העולם הזה', בלי מורא, בלי משוא פנים", כתבו השופטים בהחלטה. "בריינר היה אחראי לסיפורים עיתונאיים חשובים, והיה כמעט העיתונאי היחידי בחווארה בערב שריפת המכוניות והבתים ע"י מתנחלים, תוך סיכון עצמי. ככתב משטרה הוא מסקר את התחום באופן רב מימדי, עם תחקירים וחשיפת מוקדי הכוח, ולא מסתפק בסיקור סטנדרטי של אירועי פשע והפרות סדר".

אורי אבנרי היה עורכו של עיתון "העולם הזה" האנטי-ממסדי שנודע בשל חשיפות פרשיות שחיתות רבות ופירסם מה שלא העזו לפרסם עיתונים אחרים. אבנרי היה גם פעיל שמאל בלתי מתפשר ואף כיהן כחבר כנסת.

הצתת המכוניות בחווארה (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

בשנה שעברה זכה בפרס אורן אהרוני, בשל "תחקירים עיתונאיים החושפים שימוש לרעה בעמדות כוח שלטוני, בפרט במסגרת הסדרה 'ארץ, עיר'. על אומץ לעמוד מול בעלי השפעה ולהשמיע את קולו של האינטרס הציבורי. על חריצות ונחישות להתמקד דווקא בשחיתות בשלטון המקומי - שעל רקע הירידה בכוחה של העיתונות המקומית, הפך לאחד מכיסי השחיתות הממאירים והבלתי מתוחקרים ביותר בישראל, על עבודת שטח טובה, בשילוב יכולת איסוף וניתוח מסמכים ומקורות".

לפני שנתיים זכו בפרס העיתונאים גור מגידו ואור-לי ברלב. בנימוקי הפרס נכתב כי "גור מגידו, כתב 'הארץ' 'דה-מרקר', שייך לנבחרת מצומצמת של עיתונאים שממשיכים לעבוד על תחקירי עומק ארוכים ומורכבים. משמעותה של עבודה מסוג כזה היא הצורך להתמודד עם כמות עצומה של חומר, אורך רוח וסבלנות שהפכו תכונות נדירות, בניית רשת מורכבת של מקורות - ובסוג התחקירים שגור מגידו עושה, גם יכולת עמידה בלחצים אדירים מצד בעלי כוח, עמדה וממון. וזו בדיוק משמעותה של עיתונות בלי מורא, בלי משוא פנים.

"מגידו עוקב בשנה האחרונה בסידרת תחקירים אחרי איש העסקים הישראלי דן גרטלר ומעלליו בקונגו, תוך הפנית אצבע מאשימה לשורה של אנשי עסקים, ועורכי דין מקושרים וחזקים, ועמד מול סידרת איומים ותביעות בסכומים של מיליוני שקלים. זהו בדיוק סוג העיתונות שילדים מדמיינים כשהם חולמים להיות עיתונאים.

"אור-לי ברלב משקפת בעבודתה את רוחו של אורי אבנרי, של מחוייבות ללא תנאי, ויתור על נוחות אישית, ומאבק בלתי מתפשר בשחיתות השלטונית. היא מערכת של אישה אחת, שרכשה לעצמה קהל צופים נאמן, שמוכן לשלם עבור העבודה שלה. אור-לי ברלב צברה בשנות עבודתה ידע ייחודי בנושאים שהיא מטפלת בהם, היא שולטת בפרטי הפרטים, משלבת עבודה עיתונאית מוקפדת עם אג'נדה ברורה ומוצהרת, ולא נרתעת מסיקור עקבי במוקדי אלימות משטרתית מתמשכת. ועל כך מוענק לה הפרס על שם אורי אבנרי לעיתונות אמיצה".

צוות השופטים כלל את זוכה הפרס מהשנה שעברה, עיתונאי כאן 11 אורן אהרוני; מנכ"ל מועדון העיתונאים בירושלים אורי דרומי; עורך "העין השביעית" שוקי טאוסיג; ח"כ לשעבר גבי לסקי, מנהלת העזבון והקרן ע"ש רחל ואורי אבנרי; ואחראית חופש העיתונות בארגון העיתונאים והעיתונאיות ענת סרגוסטי.