בחודש שעבר תקף שר החוץ אלי כהן את נגיד בנק ישראל בשל העלאת הריבית וכמעט גרם נזק ניכר למשק הישראלי. כעת, עם העלאת הריבית גם באפריל, משחזר שר התקשורת שלמה קרעי את הפיאסקו, כולל ההתנצלות הכפויה.

"ביקשתי מחברי שר האוצר לגבש מתווה מול נגיד בנק ישראל להפסקת עליות הריבית. על רקע התמתנות האינפלציה, לא הייתה הצדקה להעלות את הריבית היום, שממשיכה את ההתעמרות בבעלי המשכנתאות", צייץ כהן בתחילת מרץ, וגרר גל של תגובות קשות בשל האיום על עצמאות הבנק המרכזי.

העיתונות הכלכלית בארץ ובעולם גינתה את ההתבטאות הנמהרת, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו מיהרו להתנער ממנה וכהן עצמו נאלץ לצאת לסדרת תדרוכי כפרה שבסופם פרסום התנצלות. נתניהו אף פירסם הודעה ובה הורה לחברי מפלגתו שלא להתבטא בעניין העלאת הריבית.

גם הנגיד עצמו, אמיר ירון, התבטא באופן חריג ואמר כי "חשוב שגם שר החוץ יזכור כי בכל המדינות שהיתה פגיעה בעצמאות של בנק המרכזי הייתה פגיעה בכלכלה. יציבות מחירים היא תנאי בסיסי לכלכלה צומחת ויציבה. אי אפשר להוריד אינפלציה ללא כאב". הפגיעה הפוטנציאלית של ההתבטאות של כהן חמורה במיוחד על רקע סימני המשבר הכלכלי בשל המהפכה המשטרית שמובילה ממשלת נתניהו.

טקס מינויו של אמיר ירון (מימין) לנגיד בנק ישראל, בית הנשיא בירושלים, 24.12.2018 (צילום: יונתן זינדל)

טקס מינויו של אמיר ירון (מימין) לנגיד בנק ישראל, בית הנשיא בירושלים, 24.12.2018 (צילום: יונתן זינדל)

כעת משחזר קרעי את אותה התנהלות. אמנם, בזעיר אנפין, בהתאם למשקלו הציבורי. בעוד כהן מילא בעבר תפקידים כלכליים בכירים, לקרעי אין ניסיון ניהולי, ובעוד כהן נחשב סמן מתון יחסית בממשלת נתניהו, קרעי ידוע כפוליטיקאי בוטה ונמהר בעל לשון משתלחת.

"תודה לנגיד בנק ישראל על מתנת החג המפוארת שהעניק לאזרחי ישראל", צייץ היום קרעי, "עם אטימות כזו ערב חג הפסח, אולי אפשר לשים רובוט בתפקיד הנגיד שיקבל החלטות על העלאות הריבית על סמך אלגוריתם אובייקטיבי ומנותק מהעם. ואולי כדאי כבר להתעסק בפתיחת הקרטל הבנקאי לתחרות, ולא לתת רק לבנקים להתעשר מהריבית".

הציוץ של שלמה קרעי נגד נגיד בנק ישראל

הציוץ של שלמה קרעי נגד נגיד בנק ישראל

ההתנצלות של שלמה קרעי בפני נגיד בנק ישראל

ההתנצלות של שלמה קרעי בפני נגיד בנק ישראל

בניגוד לכהן, קרעי איים במפורש על עצמאות הבנק המרכזי, והפעם ההתנצלות היתה מהירה עוד יותר. תוך שעות ספורות צייץ שר התקשורת: "מכבד את בנק ישראל כגוף עצמאי, אין ספק שעצמאותו חשובה לכלכלת ישראל, ואפילו לא רמזתי שצריך לפגוע בעצמאות שלו, אבל אף אחד לא חסין מביקורת. זו דמוקרטיה". בהמשך הוסיף סדרת ציוצים בהם ניסה לספק הסבר מפותל אחר לאיום המפורש שכיוון כלפי הנגיד.

גם אם היה דג זהב, קרעי לא יכול שלא לזכור את הפיאסקו שגררה ההתבטאות של השר כהן רק לפני חודש, מדוע התעקש לחולל את אותה מהומה, שידע שתאלץ אותו לחזור בו בבושת פנים, ועוד אחרי שיו"ר מפלגתו הורה במפורש לשריו להימנע מהתבטאויות כאלה בדיוק?

אפשרות אחת היא שקרעי נשלח על-ידי נתניהו, המעוניין בעצירת העלאות הריבית וניצל את קרעי ככליא ברק שישחרר את האיום ויספוג את הגינויים. שליטים במשטרים פופוליסטיים ואוטוריטריים רוצים תדיר לשלוט בבנק המרכזי על מנת ליישם מדיניות כלכלית בעלת תוצאות חיוביות לטווח הקצר - על חשבון משברים ודעיכה כלכלית בטווח הארוך.

אפשרות שנייה היא שקרעי לא פועל בשליחות נתניהו אלא בשליחות בנו, יאיר נתניהו, אליו הוא נחשב מקורב במיוחד. יאיר נתניהו אינו נושא כל תפקיד רשמי, אולם הוא ידוע כמי שמנסה תדיר להשפיע על אביו להקצין את מדיניותו ולהגיב באופן בריוני.

ישנה, כמובן, גם אפשרות שלישית, והיא שקרעי פעל על דעת עצמו. במקרה זה, מה שעומד מאחורי ההתבטאות היא טיפשות גרידא.