טיקטוק מתקרבת בצעדי ענק ליום בו תיחסם לשימוש ברחבי ארה"ב, זאת לאחר השימוע שנערך בקונגרס למנכ"ל החברה שו זי צ'ו. פרשנים בכירים בעיתונות בארה"ב סבורים שמצבה של טיקטוק הוחמר לאחר השימוע, לאור כישלונו של צ'ו בהפגת חששות מהסיכון הביטחוני באפליקציה הסינית הפופולרית.

חברי הקונגרס חקרו במשך שעות ארוכות את צ'ו ביום חמישי האחרון (23.3). באופן נדיר, התייצבה מולו חזית אחידה של דמוקרטים ורפובליקאים. "תודה לך, מר צ'ו, על שאיחדת רפובליקאים ודמוקרטים", אמר לו בשלב מסוים חבר הקונגרס הרפובליקאי דן קרנשאו.

חברי קונגרס האשימו את טיקטוק בריגול למען סין, "טיקטוק עוקבת אחרי כולנו, והמפלגה הקומוניסטית בסין יכולה להשתמש בזה כמכשיר למניפולציה נגד אמריקה. האפליקציה שלך צריכה להיחסם", הטיחה בצ'ו יו"ר הישיבה, חברת הקונגרס  הרפובליקאית קטי מק'מוריס רוג'רס.

טיקטוק אסורה לשימוש על מכשירי טלפון של עובדים בשירות הציבורי בארה"ב, קנדה, בריטניה, מוסדות האיחוד האירופי, בלגיה, ניו זילנד ועוד. טיקטוק היא בבעלות החברה הסינית בייטדאנס, וכפופה לחוקי המשטר הסיני הרודני המאפשרים למפלגה הקומוניסטית לעשות שימוש בנתוניה.

בדבריו בקונגרס אישר צ'ו כי לטכנאים מבייטדאנס בסין יש גישה לחלק מהנתונים בארה"ב: "אנו מסתמכים על יכולת פעולה הדדית גלובלית, למהנדסים סינים יש גישה לנתונים".

מנכ"ל טיקטוק הציג בחקירתו בקונגרס מספר מוגבל של דקלומים, עליהם חזר שוב ושוב, גם כשלא היה להם קשר לשאלות שנשאל. חלק מהצהרותיו נוסחו בלשון עתיד: "עד סוף השנה" המידע על אזרחי ארה"ב יאוכסן רק בארה"ב; "השקענו מיליארד וחצי בפרויקט טקסס", מיזם עתידי שאמור להעביר לארה"ב את כל מאגר המידע הנוגע למשתמשים מארה"ב, אבל לגבי ההווה תשובותיו של צ'ו היו חמקמקות ונתקלו בחוסר אמון מצד חברי הקונגרס.

"פרויקט טקסס הוא רק משהו מרחיב לעתיד", ענה לו חבר הקונגרס הרפובליקאי טים וולברג, "אנחנו מדברים על עכשיו. אנחנו מדברים על היחסים שלכם כרגע עם המפלגה הקומוניסטית (בסין), שזו הדאגה העיקרית שלנו", ואחרי זה חידד את דבריו, "עם המפלגה הקומוניסטית שלא אכפת לה מאמריקה, ורואה בנו כמי שעומדים בדרכם להפיכתם לכוח-על בינלאומי".

וולברג ניסה בדבריו לגרור את צ'ו להבעת ביקורת על המפלגה הקומוניסטית הסינית ופרשנותה לחוק המחייב את בייטדאנס, אולם צ'ו התחמק והצטייר בכך כמי שמפחד להביע ביקורת על השלטונות הסיניים.

"מעולם לא ראיתי הוכחה שלממשל בסין יש גישה למידע, הם מעולם לא ביקשו מאיתנו ולא סיפקנו כזה", ענה צ'ו לשאלה בנושא גישת הממשל הסיני למידע הנאגר בשרתי החברה. "אתה יודע מה, אני מוצאת את זה מגוחך", השיבה לו חברת הקונגרס הרפובליקאית אנה אשו.

פן בעייתי נוסף בפעילות טיקטוק היא ההתמכרות לאפליקציה בקרב ילדים ונוער, ותכנים לא הולמים המתפרסמים באפליקציה. בשלב מסוים נשאל צ'ו על יד חברת הקונגרס הדמוקרטית נאנט באראגן, האם ילדיו שלו משתמשים בטיקטוק. צ'ו השיב כי הם אינם משתמשים בטיקטוק כיוון שהם חיים בסינגפור, האוסרת על שימוש בטיקטוק מתחת לגיל 13, והוסיף מיד שאם הם היו גרים בארה"ב הוא היה מאפשר להם שימוש בטיקטוק.

צ'ו יליד סינגפור ומתגורר בה עם אשתו ושני ילדיו, אולם בסופו של דבר תשובתו היא בבחינת "האופה שמסרב לאכול מהעוגה שאפה", כלומר מי שמשווק לילדי העולם מוצר בעייתי שבפועל הילדים שלו מנועים מלהשתמש בו.

האנליסט דן איבס אמר ל-AP כי עדותו של צ'ו היתה צפויה להיות בעייתית, אולם כישלונו בסיפוק תשובות לגבי אבטחת המידע היתה בגדר "אסון" שסביר שהניח את המצע לאיסור השימוש בטיקטוק בארה"ב.

איסור כזה בשוק של מאות מיליוני אנשים יהווה מכה של ממש לבעלי האפליקציה, מכה שעלולה להיות קשה עוד יותר אם מדינות נוספות ילכו בעקבות ארה"ב. בשבוע האחרון פרסם ארגון Open secrets כי בשנת 2022 הוציאה טיקטוק סכום של 5.3 מיליון דולר על לובי בוושינגטון. יתכן שבמקרה זה גם לוביסטים רבי השפעה לא יצליחו להמתיק את רוע הגזירה.