סכום זניח של כמה עשרות אלפי שקלים שעבר ממחלקת המדינה האמריקאית לתנועה לאיכות השלטון עבור סדנאות לתלמידי תיכון, רובו בגלל מממשל טראמפ ובתקופת הממשלות הקודמות, הפך אצל יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, להוכחה כי המחאה העממית הגדולה בתולדות ישראל, הנמשכת כבר שלושה חודשים, שלפי סקר עדכני השתתפו בה עד כה כ-2 מיליון אזרחים ושמעורבים בה עשרות רבות של גופים וארגונים, היא מזימה בינלאומית של ממשל ביידן.

אין חדש בכך שיאיר נתניהו, שבתקשורת מתייחסים אליו עדיין כ"ילד של נתניהו" למרות שמלאו לו 31, מפיץ תיאוריות קונספירציה, כזבים ומניפולציות. קשה מאוד לעקוב אחרי שטף הדיס-אינפורמציה שנתניהו ג'וניור מפיץ ברשתות החברתיות ובתוכניתו ברדיו המתנחלים "גלי-ישראל", אולם השקר הספציפי לגבי אופני המימון של המחאה ההמונית נגד ההפיכה המשטרית ראוי לתשומת לב מיוחדת. גם משום שנתניהו (הבן) הוא אחד האנשים המשפיעים ביותר על נתניהו (האב), וגם משום שהשקר הזה חוזר שוב ושוב.

רק אתמול פירסמו ב"ידיעות אחרונות" בהבלטה גרסה אחרת שלו, מפיה של שרת התחבורה מירי רגב, וזכור השידור הבלתי-נתפס בערוץ התעמולה "עכשיו 14" בו ניהלה השדרנית שרה ב"ק שיחה עם התועמלן יעקב ברדוגו על האופן בו ה-CIA(!) עומד מאחורי ההפגנות. המקור למידע המרעיש: ניתוח יצירתי של דרמת הפשע הבידיונית "נרקוס" בנטפליקס.

ניתוח של ציוץ התעמולה של יאיר נתניהו בדבר המימון הזר שלא היה, מדגים גם כיצד בנו של ראש הממשלה הישראלי נסמך על אתרי תעמולה וקונספירציות אמריקאיים הקשורים למפלגה הרפובליקאית. כשמדובר בהפצת שקר על מעורבות אמריקאית בישראל, האירוניה הופכת בוטה עוד יותר.

"וואו! חשיפה מטורפת של מארק לוין! מגיש תוכנית הטלוויזיה בין הנצפות באמריקה, וסגן התובע הכללי של ארצות הברית בדימוס!" זהו הנוסח שיאיר נתניהו הצמיד ביום שישי האחרון (24.3) לציוץ של יגאל מלכה, פעיל ליכוד מוכר שנתבע לאחרונה על ידי ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט בגין הוצאת דיבה. מלכה טען כי הממשל האמריקאי מממן את ההפגנות נגד מדיניות ממשלת נתניהו, וגם ביאר מדוע: "מתוך מטרה להגיע להסדר עם השלטונות באיראן". המפגינים, קבע, הם "אידיוטים שימושיים" של ממשלת ארה"ב.

הידיעה שהחלה את שרשרת הפרסומים התפרסמה ב"פרי-ביקון" (Freebeacon), אתר חדשות ותעמולה הממומן  בידי המיליארדר היהודי פול סינגר, אחד התורמים הגדולים למפלגה הרפובליקאית בארה"ב ולגופים ימניים בישראל. תחת הכותרת "כיצד זורמים כספי משלם המיסים לקבוצה שמממנת הפגנות נגד נתניהו" מדווח אדם קרדו על תרומות בסכום כולל של 38,000 דולר מאז 2020 לתנועה לאיכות השלטון, המכונה בכתבה "ארגון שמאל" המממן את המחאה נגד נתניהו.

הניסיון לקשור בין התרומה למחאה לא עומד במבחן ההיגיון משום כיוון. לא רק שמדובר בסכום חסר משמעות כשמדובר במחאה כה רחבת היקף, אלא שגם לוח הזמנים אינו מתאים. גם ה"פרי בייקון" נאלץ לציין כי התרומות החלו עוד בשנת 2020, כלומר עוד בתקופת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. גם הסכום הנותר (כמאה אלף שקל), שהועבר לאחר שהחלה כהונת הנשיא ג'ו ביידן בינואר 2021, הגיע בכלל בתקופת ממשלת בנט-לפיד או בתקופת הבחירות האחרונות.

למעשה, כלל לא מדובר ב"חשיפה". הסכומים המדוברים זמינים לכל בדיווחים הפיננסיים של התנועה לאיכות השלטון. תחת הסעיף "תרומות מישות זרה" בשנת 2020-2022 דווח על ידי התנועה כי היא קיבלה את הסכומים הבאים ממחלקת המדינה, עבור "הדרכה וסדנאות לחיזוק הדמוקרטיה ואקטיביזם אזרחי בתיכונים": בתאריך 6.1.2020 - תרומה של 41,652 שקל (תקופת ממשל טראמפ). בתאריך 14.9.2021 - תרומה של 48,102 שקל (תקופת ממשלת בנט-לפיד). בתאריך 19.10.2022 - תרומה של 52,770 שקל (תקופת הבחירות לכנסת ה-25).

מדובר בסכומים זניחים לא רק ביחס לעלות המשוערת של המחאה, אלא גם ביחס לתקציבה הכללי של התנועה לאיכות השלטון, שבשנת 2020 עמד על קרוב ל-15 מיליון שקל ובשנת 2021 על קרוב ל-10 מיליון שקל. הרוב המוחלט של התקציב מגיע מדמי חבר של למעלה מ-25 אלף חברי התנועה, שלמעלה מ-90% מהן מגיעות מישראל.

סיכום החשיפה המטלטלת עד כה: כ-45 אלף שקל בשנה, שעברו על פני שלוש שנים, עוד לפני שנבחרה הממשלה הנוכחית. כיצד פריט המידע הזניח הזה הפך להוכחה לקונספירציה לפיה ממשל ביידן פועל להפלת ממשלת נתניהו על מנת להגיע להסכם עם איראן?

בידיעה המקורית של אדם קרדו המילה "איראן" לא מוזכרת ולו פעם אחת. גם לא בידיעת ההמשך אותה ציטט מארק לוין, עליו נסמכים מלכה ונתניהו. מדובר בידיעה שהתפרסמה באותו יום על ידי ג'ואל פולאק באתר "ברייטבארט", אתר ימני קיצוני הנודע לשמצה בתכניו הגזעניים, המיזוגיניים והקונספירטיביים.

לוין הוא מנחה בערוץ "פוקס ניוז", הידוע גם הוא בהפצת קונספירציות (הידועה שבהן היא זו של "גניבת הבחירות" שהמציא טראמפ). ב-11 למרץ שיתף לוין בחשבון הטוויטר שלו את הכתבה של פולאק והוסיף: "הקונגרס חייב לבדוק את זה מיידית. מחלקת המדינה מנסה להפיל את ממשלת נתניהו כנראה עבור איראן".

לוין, שנשען על דיווח באתר מפוקפק, שנשען בעצמו על דיווח דל ומניפולטיבי, לא סיפק הוכחה או הקשר כלשהו לתוספת של איראן לקלחת, מלבד הרהורי ליבו. בציוץ של פעיל הליכוד מלכה נשמטה אפילו ההסתייגות הרפה של לוין, ובציוץ מחדש של נתניהו הקונספירציה השקרית הושלמה.