המחאה העזה נגד מדיניות הממשלה מאלצת את הליכוד לעבור למתכונת בחירות ולהפעיל את מערך הניו-מדיה שלו, אולם עד כה מאמצי התעמולה מסתמנים ככישלון. בנוסף, באופן לא מוסבר, ה"ביביגרם", אחד הכלים החשובים במערך, שיחרר הודעה מטעה שכיוונה את תומכי נתניהו לכלי איסוף מידע נוסף במסווה של ערוץ טלגרם רגיל.

המחאה נגד בליץ החקיקה של ממשלת נתניהו השישית, המאיימת לערער את יסודות הדמוקרטיה בישראל, מוציאה לרחובות זה השבוע העשירי מאות אלפי אנשים וגוררת תגובות חריפות מכלכלנים, משפטים ומומחים אחרים וגינויים ממנהיגים ברחבי העולם. מול ההתקוממות האזרחית אין שום התארגנות מקבילה, של הימין או של תומכי נתניהו. למעשה, למחאה נגד מדיניות הממשלה מצטרפים עוד ועוד קולות השייכים דווקא למחנה שבחר בממשלה הנוכחית.

גם הסקרים המתפרסמים בכלי התקשורת מעידים כי נושא מערכת המשפט, שהיה שולי, אם בכלל, בקמפיין הבחירות של הליכוד, אינו עומד בראש מעייניהם של הבוחרים, המתעניינים יותר בחיים עצמם: יוקר המחיה, ביטחון הפנים וכדומה.

נתניהו עצמו, שביסס את הקריירה הפוליטית שלו במידה רבה על יכולת ההופעה הטלוויזיונית שלו, נראה לחוץ ומוטרד בהופעותיו הפומביות האחרונות ואף כשל בלשונו מספר פעמים. כחלק ממאמצי הבלימה של נתניהו והליכוד, הוכנס לפעולה מערך הניו-מדיה הפעיל בדרך כלל בתקופת בחירות, ושנתניהו עצמו זקף לזכותו במידה רבה את ההישגים שהשיגה המפלגה - הגדולה בכנסת - במערכות הבחירות האחרונות.

בשבוע שעבר דיווחנו כאן כי הליכוד הפעיל לראשונה מאז הבחירות את ה"ביביגרם", כלי הניו-מדיה שהחליף את ה"ביביבוט" אחרי שפייסבוק אכפו את חוקי הקהילה שלהם ועצרו את הפעילות מפרת החוק של הבוט ביום הבחירות. ה"ביביגרם" פועל ברשת הטלגרם הרוסית, שהפיקוח עליה רופף הרבה יותר. ייחודו של הכלי הזה בארסנל של הליכוד הוא בפנייה האישית לכל גולש (P2P), לעומת ערוצים ברשתות מסרים כמו טלגרם או ווטסאפ, הפונים למאסה של משתמשים.

כלי כמו ה"ביביגרם" מאפשר לאסוף מידע פרטני על כל גולש וגולש, שישמש לבניית מאגר מידע עצום. מאגר המידע אמור לשמש למבצעי תודעה והנעה לפעולה ביום הבחירות, אולם נראה שבליכוד מכינים כעת את מערך הניו-מדיה שלהם על מנת לנסות ולהעמיד חזית מול המחאה, כרגע בפעילות מדיה ומאוחר יותר אולי בניסיון לארגן פעילויות בעולם הלא וירטואלי.

אתמול הזמין ה"ביביגרם" את המנויים עליו להצטרף ל"ערוץ" חדש של הליכוד: "חדש! הערוץ הרשמי של הליכוד בטלגרם. כאן תשמעו את כל האמת שבתקשורת השמאל מנסים להסתיר. חשוב מאוד להצטרף! קליק כאן להצטרפות לערוץ". בפועל, מי שהצטרף מצא עצמו לא בערוץ טלגרם אלא בבוט אחר של טלגרם.

מדוע בליכוד מטעים את תומכיהם? אפשרות אחת היא כי בליכוד מעוניינים להימנע מהרשעה נוספת בעבירה על חוקי הבחירות. מערך הניו-מדיה של הליכוד, כמו שאר המפלגות, נשען בתקופת בחירות על מאגר "פנקס הבוחרים" המכיל את פרטי כל בעלי זכות הבחירה בישראל. אלא שלאחר הבחירות המפלגות מצוות על פי חוק להשמיד את המאגר.

ב-2021, בעיצומם של סבבי הבחירות, קבעה הרשות להגנת הפרטיות כי הליכוד, ישראל-ביתנו ואפליקציית "אלקטור" בה השתמשו, הפרו את חוקי הפרטיות באופן בו השתמשו באפליקציה, וכי הפרו את ההוראה לבער את פנקסי הבוחרים ממערכות בחירות קודמות. שנה אחר כך פורסם ב"עין השביעית" תיעוד לפיו בליכוד ממשיכים להשתמש במידע האגור בניגוד לכאורה לחוק. התרגיל המוזר של ה"ביביגרם", השולח את תומכי הליכוד ל"ביביגרם" אחר, נועד אולי כדי לפתח מאגר מידע חדש, שאינו נשען על פנקס (או פנקסי) הבוחרים.

שלט "שמאלנים בוגדים"מול המפגינים נגד ראש הממשלה נתניהו, סמוך למעון רה"מ בירושלים, 9.2.23 (צילום: יונתן זינדל)

שלט "שמאלנים בוגדים"מול המפגינים נגד ראש הממשלה נתניהו, סמוך למעון רה"מ בירושלים, 9.2.23 (צילום: יונתן זינדל)

אפשרות אחרת היא שבהיעדר תקציבי הענק הציבוריים שמוענקים למפלגות הגדולות בתקופת מערכת בחירות, המערך הליכודי מופעל באופן חסר או על-ידי אנשים לא מקצועיים דיים. כך או כך, מדובר בשימוש בעייתי בתוכנה, המכונה "תבנית אפילה" (dark patterns), עיצוב ממשק משתמש זדוני שמתבסס על רמיה.

נכון לעכשיו, כמה ימים אחרי הפעלת המערך, מסתמן כי הוא נכשל בניסיון לגייס תומכים וכי אינו מתחיל אפילו להוות תחרות לתמיכה העממית הרחבה בהפגנות המחאה נגד הממשלה. כך למשל, לתשע קבוצות הווטסאפ שפתח הליכוד, עליהן דיווחה רפאלה גויכמן ב"דה-מרקר" ושמתיימרות לכסות את כל קצוות הארץ, הצטרפו עד רק כ-1,400 איש. זאת למרות שהפניות נשלחו באמצעים ועל-פי מאגרי מידע המגיעים למאות אלפי ואף מיליוני אנשים.

אינדיקציה אחרת לחולשת התמיכה בממשלה היא מספר החותמים על העצומה שמערך הניו-מדיה של הליכוד הפנה לחתימה עליה בשבוע שעבר. פחות מ-7,000 חתימות נאספו (גם מספר זה נתון בספק, שכן אין לדעת אם אכן עומד אדם נפרד מאחורי כל חתימה), זאת למרות שהופצה באגרסיביות בכל אמצעי התעמולה של הליכוד ונתניהו, כולל בערוץ 14.

נראה שבליכוד מכינים את הקרקע גם לכישלון גיוס תומכים להפגנות נגד. שר התקשורת שלמה קרעי, המקורב ליאיר נתניהו, שמצידו לוקח חלק פעיל בפעילות התעמולה של אביו בשנים האחרונות, התבטא לאחרונה ברשתות ומעל בימת הכנסת בנושא ואמר כי "ההפגנה הדמוקרטית הגדולה ביותר" היא ביום הבחירות, וכי תומכי הליכוד מצפים מנציגיו לפעול בכנסת ולא להתגייס לפעולה מעבר להצבעה בבחירות עצמן.